מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחזון למציאות

אלי וחברי הקבוצה
מקום ראשון בחידון הארצי 1978
אלי ניסטל, מנהל חטיבת הבניים, עמל חדרה

הגעתי לבית הספר עמל חדרה בשנת 1973, עם תום לימודי באוניברסיטה. לאחר זמן קצר , גויסתי למלחמה (מלחמת יום הכיפורים), ונעדרתי מבית הספר עד אפריל 1974 בבית הספר קיבלתי בנוסף להוראת ההיסטוריה, גם תפקיד של מחנך ובמשך הזמן מוניתי לסגן מנהל ביה"ס.
 
בשנת 1993 הוקמה חטיבת הביניים א' ונבחרתי לנהל אותה הימים הראשונים לפתיחת החטיבה לא היו קלים, בשל התנגדותם של חלק מהורי התלמידים לשלוח את ילדיהם לחטיבה המשויכת לבי"ס טכנולוגי. בנוסף, מיקומה של  חטיבת הביניים בסמיכות לכביש ארבע, מרוחקת מהעיר והמבנים שבהם היו צריכים הילדים ללמוד "לא היו בטיחותיים", לדברי ועד ההורים העירוני. כל אלה, לא סייעו לשכנע את ההורים לשלוח את ילדיהם ללמוד אצלנו בחטיבה. אכן בתחילת השנה הראשונה לפתיחת החטיבה הגיעו רק כ- 60% מהתלמידים ללמוד בחטיבה. כמנהל החטיבה הוריתי למורים ללמד כרגיל, על פי תכנית הלימודים הרגילה. בהמשך השנה נוצר החיבור בין המורים לתלמידים והאמון של ההורים בנו הצוות החינוכי. בשנה הראשונה לפתיחת החטיבה הייתה רק שכבת ז' שכללה – 10 כיתות.
החזון של מנהל ביה"ס, קלמן צהר, שניהל את ביה"ס עמל הטכנולוגי, בשכונת ברנדייס ושלי כמנהל חטיבת הביניים, היה להפוך את ביה"ס עמל חדרה, לבית ספר מקיף למדעים ולאמנויות, שנותן מענה לכול אוכלוסיית התלמידים כולל תלמידי המצוינות. לשם כך, יצרנו קשר עם "הטכניון"  שבחיפה להפעלת תכנית מצוינות במדעים ובמתמטיקה שנתנה מענה לתלמידים מצטיינים. תלמידי החטיבה השתתפו בתחרויות, שארגן "הטכניון" בין בתי הספר במחוז חיפה וזכו להגיע למקומות הראשונים. בשנת 2006 נפתחו בשכבת כיתות ז' שתי "כיתות טכניון" שבהן לומדים התלמידים את מקצועות המתמטיקה והמדעים ברמה מוגברת.
 
בשנה הראשונה לחטיבה, הוקמה להקת המחול של חטיבת הביניים שנקראה להקת "האפרוחים" בניהולה של שוש הולצמן. הלהקה הוקמה כעתודה ללהקה הבוגרת של בית הספר. הרקדנים נחשפו לראשונה למחול העממי וגילו התלהבות אדירה. הם צברו חוויות מהופעות בארץ ובחוץ לארץ ומידי שנה נוספו עוד ועוד רקדנים לשורות הלהקה. במסגרת הופעתה של להקת המחול  בגרמניה, ביקרה הלהקה במחנה הריכוז "ברגן בלזן" וערכה טקס זיכרון במקום לזכרם של היהודים שנספו בשואה.
 
תמונה 1

 ביקור להקת המחול במחנה הריכוז "ברגן בלזן"
 
בתחילתה של השנה השלישית להקמתה ,החטיבה מנתה קרוב ל-1,000 תלמידים ו- 100 מורים. השכבה הראשונה שהחלה את לימודיה בחטיבה הגיעה לכיתה ט' ובסיומה, תלמידי השכבה היו צריכים  להחליט האם הם ממשיכים את לימודיהם בכיתה י' אצלנו בביה"ס. כמנהל החטיבה והצוות החינוכי הרגשנו שאנו במבחן לגבי המשך לימודיהם של תלמידינו בבית הספר. לשמחתנו, עמדנו במבחן בהצלחה ורוב רובם של התלמידים בחרו להמשיך את לימודיהם בבית הספר. העבודה המסורה של כל צוות המורים, היועצות ושאר הצוות החינוכי, יצרה אמון בקרב הורי התלמידים. ההורים והתלמידים ראו בביה"ס מסגרת חינוכית, ערכית, חברתית, שבה יתחנכו ויוכשרו ילדיהם להיות ממובילי דור ההמשך של החברה הישראלית.
בינתיים החטיבה העליונה של בית הספר, שינתה פניה, ונפתחו בפני התלמידים אפשרויות בחירה של מקצועות הלימוד, מתחומי המדעים ומתחומי האמנויות. בכך למעשה נסללה הדרך לבית הספר השש- שנתי, הנחשב היום לבית ספר שתלמידים רוצים וגאים ללמוד בו.
 
בשנת 2008 פרשתי לגמלאות, לאחר 35 שנות עבודה בבית הספר. במשך 15 השנים שבהן ניהלתי את חטיבת הביניים, הייתי שותף להפיכת החזון למציאות.
 
אלי, אמור,עדי קורן וירין

אלי, אמור,עדי קורן וירין
 
תשע"ו

מילון

ברגן בלזן
מחנה ריכוז בגרמניה, ממוקם בסקסוניה התחתית בצפון גרמניה. המחנה הוקם ב 1943 וכלל 5 מחנות משנה. במרס 1944 הפך המחנה בהדרגה למחנה ריכוז, בזמן צעדות המוות הוצעדו יהודים רבים, ובהן 20,000 נשים, המחנה לא נערך לקליטתם ורבים מהם נספו. ב 15 באפריל 1945 שוחרר המחנה על ידי הצבא הבריטי. משחרור המחנה ועד 1951 תפקד כמחנה עקורים.

ציטוטים

”"הדואג לימים זורע חיטים. הדואג לשנים נוטע עצים. הדואג לדורות מחנך אנשים. (יאנוש קורצ'אק)“

הקשר הרב דורי