מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחאשד לגבעת גאולה

שלום עורקבי ביום חתונתם עם אסתר אהובתו
תמונת סבא וסבתא עם הנכדים והנינים
סיפור עלייה של שלום עורקבי לארץ ישראל

מחאשד לגבעת גאולה

שמי שלום עורקבי, נולדתי בביתי בשנת 1938 באל ביידא, מחוז דרומי שבתימן.

למדתי תורה ב"חדר" ואחי זכריה יצא לעבוד ועסק במכירת בגדים, בהגיעי לגיל 5, בשנת 1943 עברנו לעיר נמל עדן עד עלייתנו לישראל בשנת 1949. בשנים הללו חייתי אצל יהודי שעבד כחייט, יהודה שמו. אימי הייתה נוסעת לאבי לאל ביידא ושוהה שם כחצי שנה וחוזרת לעדן לחצי שנה, כך שבעצם חייתי כיתום. יהודה ביקש ממני לעזור לו בעבודתו ובתמורה קיבלתי רופיה בחודש (שווה ערך ל – 13 לירות).

בהיותי בן 8, התגלגלתי לבית יתומים (על אף שלא הייתי יתום), כולם התרכזו ב"מחנה גאולה", עבדנו ולמדנו עד שנת 1949. בשנה זו היה מבצע העלאת יהודי תימן לארץ ישראל שנקרא "על כנפי נשרים", המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד' "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי".

אני זוכר, שהמארגנים החליטו שמי שעולה ראשון הם יתומים ואלמנות ולבסוף משפחות, עליתי לאוטובוס בדרך למטוס והצהרתי כי אני יתום, אחד מהיתומים צעק ואמר: הוא לא יתום, יש לו אמא, מיד הורידו אותי מהאוטובוס והתאכזבתי מאוד.

 העלייה לישראל – 1949

עליתי למטוס ה- 19 עם אמא בלבד, שלימים התאלמנה, אחי בן ה- 17 נשאר לעזור לכל המשפחות שנשארו, עד עלייתם לארץ. העלייה לארץ ישראל שנת 1949, ינואר, חורף קר וגשום הגענו למחנה עולים בעתלית, שם שהינו כ- 10 חודשים, בזמן זה עבדתי במטבח במושבה. משם העבירו אותנו לכפר שלם, אחי כבר התגייס לצבא. אימי נשאה בשנית ועברה לעיר אחרת, המשכתי את חיי כיתום.

אחי זכריה התחתן ובנה את ביתו ב"גבעת גאולה", בניתי חדר לידו וכך המשכתי את חיי בקרבתו, עבדתי למחייתי בשוק ברחוב העלייה במכירת ירקות. באחד הימים הגיע יהודי טוב בשם: זכריה לוי, נגר במקצועו אשר הציע לי לעבוד איתו, וכך הפכתי לנגר. זכריה שימש לי כאב וכמשפחה, זכור לי שהוא קנה לי חליפה לשבת ואפילו אופניים בכדי להקל עלי להגיע לעבודה.

בגיל 18 התגייסתי לצבא, שירתתי בתותחנים, בצומת בילו בגדוד 332

20170322_104218

 

כבר בגיל 17 הצטרפתי ללהקת ריקוד בניהול המורה יוסף ויגאל האקורדיוניסט ולפני נישואי, אני וחברי הקמנו קבוצת כדורגל "מכבי רמת-חן" שיחקנו במגרש ברמת גן, קנינו בגדים, נעלים ואת כל הציוד על חשבוננו, בהמשך הדרך העירייה תמכה בנו.

20170322_092643

 

איך פגשתי את אמא?

כבחור צעיר ביליתי, רקדתי ויצאתי עם בנות. בין החברים שלי, הכרתי את משה (אח של אסתר), הייתי מגיע לביתו מדי פעם ואפילו ישן שם. לאט לאט הכרנו. הייתה חברה אחת שכל פעם הייתה אומרת לאסתר: יש לך ד"ש משלום", היא זו שניסתה לחבר בינינו, היא בדקה את התגובה של אסתר. אחי, גיסתי ואני הגענו למשפחה לבקש את ידה, המשפחה הסכימה לבקשה ונקבעה החתונה.

התחתנתי בתאריך 19.6.56 ל"אסתר המלכה"

20170322_102336-1

 

בחדר הקטן בו גרתי, התחלתי את חיי עם אשתי, משנה לשנה הרחבתי את הבית ואת המשפחה, נולדו לי 6 בנות (במשך השנים אבדנו 2 בנים בלידה). חיפשתי מקום עבודה קבוע, ופניתי לסגן ראש העיר רמת-גן, לבקשת עבודה.הוא אישר לי להגיע לעבודה, ברחוב אבא הלל, מגרש טניס, אברהם טננבאום היה האחראי שם, אחרי 9 חודשים שלחו לי מכתב פיטורים, אך המנהל המליץ שאני אמשיך לעבוד, ומשם הגענו לאצטדיון, אברהם המנהל ואני. המשכתי את עבודתי בעירייה במשך כ- 40 שנה.

היום אני אב ל- 6 בנות, 20 נכדים ו – 4 נינים

20170322_170834

 

הזוית האישית

ענת כוהנה: תכנית מצוינות אני מאמינה שדרך תכנית זו ניתן להעביר מסרים וערכים חשובים מאוד לדור הצעיר

מילון

חאשד
בחאשד הוקם מחנה גאולה, כל היהודים רוכזו במחנה זה ומשם עלו לארץ ישראל

עלייה לארץ ישראל
העלייה מתימן לארץ ישראל

ציטוטים

”העבר מעצב את העתיד“

”למדתי רבות על ההיסטוריה של העם היהודי“

הקשר הרב דורי