מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מה עושים כשנופלים מגב של פרד בזמן הבריחה מהנאצים

הצלחתי לשרוד וכיום אני חי עם משפחתי.
אני עם משפחתי.
סיפור עם הרפתקאות מדהימות ומותחות בבריחה מן הנאצים.

נולדתי למשפחה משכילה ומבוססת ביוון בעיר סלוניקי וניהלנו בה אורח חיים נוחים.

בסוף שנת 1940 הגיעה אלינו מלחמת העולם השנייה ושינתה את כל החיים שלנו. איטליה כבת ברית של גרמניה התקיפה את העיר סלוניקי על ידי הפצצות לאורך חודשים, והורגש פחד שהצבא הגרמני יכנס ליוון.

אבי שעקב אחר הכיבושים של ארצות אירופה על ידי הגרמנים, שמע את הנאומים של היטלר ועל רדיפות והשמדת יהודי אירופה, פחד מאסון שעלול לקרות ליהדות יוון, ותכנן אפשרות בריחה עם ידידים פרטיזנים. על פי התוכנית ברחנו הורי, אחי ואחותי לאתונה בשנת 1941. חודש לאחר שעברנו לאתונה, פלשה גרמניה ליוון, והשאירה לאיטליה את השליטה על אתונה וסביבתה.

כל בני משפחתנו המורחבת ורוב יהודי סלוניקי כ-60,000 איש לא תיארו לעצמם ששואה כזאת יכולה לקרות. הם נשארו ועברו הסגר, השפלות, ונשלחו לאושוויץ בחודש מרץ 1943. בכללם הדודים, הדודות ובני הדודים שלי, 24 איש אישה וילד.

ההחלטה לעקור לאתונה הייתה עבורנו הצלת חיים לתקופה של כשנתיים תחת שליטה איטלקית. בתקופה זו בה הייתי בן 3 עד 5 ללא חברים בגילי, אך הייתה לי אחות גדולה שספרה לי אין סוף סיפורים ואח גדול שלימד אותי חשבון בשיטות נפלאות, וטייל איתי בגני המוזאון עם כל הפסלים המדהימים. מצב זה הופסק עם כיבוש אתונה מידי האיטלקים על ידי הגרמנים באוקטובר 1943.

הכיבוש הגרמני הכריח אותם להתפצל: אבי ואחי עברו לפלופונסיס, לכפרים של רועים ופרטיזנים, אמי, אחותי ואני התחבאנו במרתף של משפחה יוונית. 4 חודשים היינו מנותקים לגמרי ובסכנת חיים.

בסוף 1943 יצא אחי למסע מההרים לאתונה במטרה לתכנן בריחה של קבוצת יהודים ממזרח יוון ל אי אוויה תוך חיפוש מעבר לתורכיה הניטרלית.

מינואר עד אפריל 1944 התנהל מבצע של בריחה מאתונה לאי אוויה עם קבוצה של 5 משפחות. חודשים אלה  היו רצף של בריחות בין מערות, יערות ומפרצי ים על מנת להימנע ממגע מתמשך עם כפרים ומלשינים. יש לציין שלאורך כל תקופה זאת זכינו להגנה וסיוע מצד קבוצת הפרטיזנים שפעלה באוויה. כמי שהיה הילד היחידי בחבורה, הם אהבו לקחת אותי על הברכיים ולתת לי לשחק עם האקדחים שלהם בתנאי שאפתור להם תרגילי חשבון.

באחת הבריחות הליליות על גבי פרדות בין הרים, התחלקתי מהפרדה ונותרתי לבדי בשולי השביל. השיירה המשיכה הלאה ורק אחרי זמן אמי (שכנראה נרדמה) הרגישה שאני נעלמתי. היא הכריחה את הקבוצה לחזור ולחפש אותי. היה מזל שמצאו אותי.

מתוך הקשר שלנו עם הפרטיזנים הבנו שהסיכוי היחידי לעבור את הים האגאי על ידי ספנים אמינים יהיה שימוש בסירת דייג שסיפקה נשק ותחמושת ללוחמי המחתרת בכיסוי  של בעלות ודגל תורכי. לקח לנו מספר חודשים וסכום כסף ניכר לשכנע את הפרטיזנים להוציא לפועל את רעיון המסע בים האגאי. לאחר שנים נודע לי שחלק ניכר מהסכום היה תפור בכתפיות המעיל שלי.

במסע לילי בים תוך התחמקות מהזרקורים הגרמנים, הגענו למזח דייגים נידח בטורקיה. בהמשך עברנו ברכבת של הצבא הבריטית דרך חלב בסוריה עד מחנה פליטים בעזה. בעזרת הסוכנות היהודית וחברי ההגנה, הוברחנו לתל אביב בחודש מאי 1944. המסע הלילי בים האגאי הייתה הפסיעה המפרידה בין חיים ומוות עבור משפחתנו.

האלבום של טורון ואיתמר

הזוית האישית

הצלחתי לשרוד וכיום אני חי עם משפחתי.

מילון

ת'ור
תור (נורדית עתיקה: Þórr; שוודית: Tor; אנגלית: Thor) הוא אל הרעם במיתולוגיה הנורדית, בנו של אודין אבי האלים. תור מתואר כבעל שיער וזקן אדום ונושא את מקבת הרעם האגדית מיולניר. נאמר כי בזמן הראגנארוק, תור והנחש יורמנגנד יהרגו אחד את השני בקרב אלים ומפואר.

ציטוטים

” אל תשכח שבסופו של דבר ההחלטות החשובות עבורך הם בידיך.“

הקשר הרב דורי