מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהשואה בלוב לחיים חדשים בישראל

שרה, אדיר (הנכד) ותומר
סבתא רבתא סילביה
העליה מלוב לארץ ישראל

סבתי שרה ארמה נולדה בשנת 1953 בבאר שבע שם משפחתה לפני נישואיה לסבי היה שרה בוקרה. השנה סבתי משתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר הרצוג. במפגשים סבתי סיפרה לי סיפורים על משפחתה. סיפור מעניין על סבתא רבתא שלי, סבתא רבתא סילביה שנולדה בלוב.

סבתא רבתא סילביה

%d7%a1%d7%99%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%94

סבתא שרה מספרת על אמא שלה, הסבתא רבתא שלי:

"סבתא רבתא סילביה נולדה בלוב בשנות השלושים. בפרוץ מלחמת העולם השניה הא הייתה בת 9. לפני המלחמה היהודים סבלו מפוגרומים. הערבים התנכלו ליהודים, הם נכנסו לבתים בזזו והרסו כל מה שבא ליד. במהלך המלחמה לא פעם הפגיזו את הרובע היהודי. חלק מהיהודים ברחו למדבר והיו כאלו שמצאו מחבוא בבית הכנסת.

שהאנגלים הפגיזו את בית הכנסת, אימא של סבתא רבתא שהתה באותו הזמן בפניםבבית הכנסת והיא נהרגה בהפגזה. בתה הקטנה שהייתה איתה נפצעה. את שלום מסיקה, בעלה של אימא של סבתא רבתא, לקחו למחנה זאדו לעבודות כפיה.

סבתא רבתא סילביה גידלה את שתי אחיותיה לבד, כשהיא בעצמה עדיין ילדה, רק בת 9. היא נאלצה לעזוב את הלימודים ולצאת לעבוד. היא עבדה בשרות המשטרה האיטלקית. כשמלאו לה 17 שנים, סילביה נישאה לבעלה יצחק בוקרה. בסוף שנות ה-50 הם עלו לארץ באנייה והגיעו לנמל חיפה. הם גרו באוהלים וסבלו מתת תנאים: קור, חום, רעב. לאחר מכן, הם עברו לבאר שבע ושם נולדו להם ילדים. סילביה זכתה לראות ולגדל נכדים ונינים. היא נפטרה בגיל 84.

הזוית האישית

סבתי שרה ארמה משתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר הרצוג. הסיפור שסבתי בחרה להעלות הוא הסיפור על משפחתה ועל סבתא רבתא שלי, סילביה, זהו סיפור על שואת יהודי לוב במלחמת העולם השנייה.

 

מילון

פוגרום
פוגרום הוא פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית מובדלת, במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת.

ציטוטים

”גידלה את שתי אחיותיה לבד, כשהיא בעצמה עדיין ילדה, רק בת 9.“

הקשר הרב דורי