מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהרובע המוסלמי בירושלים לרובע היהודי בירושלים

עם נינתי יהודית הבר
ביום חתונתי
בבית שלנו חינכו לנתינה. אני שמחה לראות שערך הנתינה חדור עמוק במשפחה.

שמי ציפורה מנדלסון, בת ר' שלום ופראדל שור. הוריי נתנו לי את השם ציפורה על שם דודתה של אימי שנפטרה ללא ילדים. היא הייתה צדקת גדולה. השורשים של משפחתי נטועים עמוק בארץ ישראל וקרוב לשלוש מאות שנה בירושלים.
אבי הקים את היקב הראשון בירושלים העתיקה, ברובע המוסלמי "יקב שמשון" שור משה שלום ובניו. זכור לי שדודי היה נוהג להגיע מידי פעם ליקב. הוא אהב לקפוץ מחבית לחבית ואבי היה מזהיר אותו שלא לגעת בקיר מסויים שביקב. פעמים רבות ראיתי גם את אבי מתפלל ליד הקיר הזה. מאוד הסתקרנתי לדעת מהו הקיר?! באחת ההזדמנויות גילה לי דודי שקיר זה הוא אחד מקירות חומת הכותל המערבי.
אני נולדתי בי"ח בתשרי בשנת ה'תרפ"ט (1928) בירושלים בעיר העתיקה ברובע המוסלמי. בשנה זו פרצו הפרעות הידועות בשם "פרעות תרפ"ט", בשבת אחת ללא הודעה מוקדמת או אירוע שרומז על העומד להתרחש. התנפלו הערבים על היהודים בעיר חברון וטבחו את כל היהודים בעיר. לאחר שהידיעה הגיעה לירושלים, הוריי חששו להמשיך ולהתגורר ברובע המוסלמי בשכנות עם הערבים והעבירו את משכנם לשכונת "בית ישראל" בעיר "החדשה". לשם העביר אבי גם את היקב מאוחר יותר.
שנות ילדותי
משחקי ילדותי היו כדור, חבל, קלאס ומחבואים. את כל המשחקים הללו שיחקתי לבדי. אחותי היחידה התחתנה עוד לפני שנולדתי ועם אחיי לא אהבתי לשחק מפני שהם היו תמיד רבים. אהבתי ללכת אל אחותי הגדולה ולשחק עם בנותיה, אחייניותיי, שהיו גדולות ממני.
כשהגעתי לגיל בית ספר, למדתי בבית ספר בית יעקב הישן בבית הספר הלימודים היו באידיש. וכשסיימתי את חוק לימודיי בבית ספר זה היה לי קשה מאד להיפרד מהלימודים ורציתי להמשיך ללמוד, כי אהבתי ללמוד ולקרוא במיוחד ספרי גאוגרפיה והיסטוריה ואז עברתי ללמוד בבית ספר "אלטשולר" שם למדנו בעברית.
בית הוריי
בבית שלנו חינכו לנתינה. אמא שלי עזרה מאוד לנשים גלמודות ועניות, בכל שבוע הלכה ל"מושב זקנים" וישבה מספר שעות עם מספר נשים. תמיד אני זוכרת אותה נסחבת עם סלים עמוסים באוכל לאותן נשים. כאשר אמי הזדקנה והיה קשה לשאת את הסלים הכבדים, ביקשה ממני להמשיך במשימה. הבטחתי לה שגם אחרי מאה עשרים שנה שלה אעשה זאת וכך אכן היה, בזכותה פיתחתי חוש לגלות נשים מסכנות ועריריות, את בנותיי רתמתי למשימה, הן מאוד אהבו את התפקיד. בנותיי היו הולכות בכל יום שישי לבוליסה הקשישה ולעוד נשים והביאו להן דגים מבושלים, עוף מבושל וחלה לכבוד שבת. למרות המצב הכלכלי הקשה שהיה הן היו חלק ממשפחתי.
משפחתי עם הסבתא - מקור הנתינה במשפחה

משפחתי עם הסבתא – מקור הנתינה במשפחה
אבי היה מוזיקלי מאד, הוא ניגן ושר בכישרון מיוחד. כישרון זה עבר לו בירושה מסבו שהיה נכדו של המגיד שהיה ידוע כמאוד מוזיקלי. הוריי נמנו על חסידות קרלין.
השואה
בילדותי התרחשה באירופה השואה האיומה. המלחמה אומנם לא הגיעה לארץ ישראל. אך הפליטים שהצליחו להימלט ולהגיע אלינו מאזורי האימה, "העשירו" אותנו בסיפורי זוועה אודות המתרחש שם. סיפורים רבים נשמעו בשעתו בדיוניים ולא אמתיים. היה קשה להאמין שסיפורי זוועה אכזריים אלו מתרחשים במציאות.
זכור לי מקרה נורא כאשר נכנסה אלינו הביתה אשה ניצולת שואה, היא הכתה בבטנה וצעקה בקול בוכים: "הבטן הזאת ילדה אחד עשר ילדים ואף אחד מהם לא נותר…" מקרה כואב נוסף שזכור לי בהיותי ילדה, שוחחתי  עם חברותי ותוך כדי שיחה הזכרתי את אימי. לפתע ניגשה אלי ילדה ניצולת שואה ושאלה אותי בתדהמה: "די האסט המאמע???" (יש לך אמא???) אני זוכרת שלא יכולתי להירגע ממאורע נורא זה זמן רב. יום יום הגיעו אלינו שמועות על עוד ועוד קורבנות יהודיים שנספו, נהרגו ונטבחו ועל הזוועות שמתרחשות שם.
תקופת המנדט הבריטי
בילדותי שלטו האנגלים בארץ ישראל, שלטון מנדטורי שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים, על מנת לסייע ליישוב היהודים‏ ולהבטיח את הקמת הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל,ברוח הצהרת בלפור. בתום תקופת המנדט האנגלים סרבו לעזוב את הארץ.
האנגלים הטילו סגר ימי על ארץ ישראל. הבריטים הקשו את הכניסה לארץ ישראל של פליטי השואה שהגיעו באניות שאורגנו על ידי "המוסד לעליה ב'" וגירשו למעלה מ-52,000 מעפילים למחנות המעצר בקפריסין. הבריטים ניסו אף להטביע את האניות יחד עם הנוסעים שהיו שם. חלק מהעולים הצליחו להגיע בשחייה עד לחוף חיפה. אחת מהאניות הצליחה להתחמק מעיני הבריטים ולהגיע לארץ. היהודים שבאו לקבל את פניהם בחוף חיפה, שחו לעברם, סחבו אותם על גבם והביאו אותם למחנות עולים.
כתגובה התקוממו היהודים נגדם. בתקופה זו התארגנו היהודים והקימו ארגונים צבאיים שונים, כדי להילחם באנגלים ולגרש אותם מהארץ. הארגונים שקמו הם: 'לח"י', 'אצ"ל' ו'ההגנה'. לח"י- לוחמי חירות ישראל, אצ"ל-ארגון צבאי לאומי – שני ארגונים אלה היו ימניים ואילו ארגון 'ההגנה' היה שמאלני.
אבי, שהיה איש אמיד, תמך כספית ב'לח"י' וב'אצ"ל'. חברי 'ההגנה' כעסו על אבי שאינו תומך גם בהם והם העלילו עליו שהוא מחביא נשק בביתו. יום אחד הגיעו אלינו חיילים במפתיע והחלו לחפש בביתנו נשק. אני זוכרת שרעדתי כולי מפחד, אך אבי היה נראה מאוד רגוע, כי הוא ידע את האמת, ואומנם לבסוף התברר כי אין לנו נשק.
האנגלים חששו מאד שמא היהודים יפעילו את הנשק נגדם ולכן אסרו עליהם לשאת נשק. כל יהודי שהיה נתפס עם נשק סופו היה רע ומר. אני זוכרת כאשר תפסו את דב גרונר ותלו אותו על מוטות ברזל, במקום שהיו תולים את הפושעים. אתו נתפסו עוד מספר יהודים וכולם נתלו. אני זוכרת את אמי בוכה על כל יהודי שנתפס ונתלה. גם על אבי נראה צער רב. כתגובה, פעם אחת היהודים חטפו שני סנג'רים (מפקדים) ואיימו על האנגלים שאם הם ימשיכו לתלות עוד יהודים הם יתלו אותם.
כשהאנגלים נוכחו בכוחם של היהודים, הם ניסו להסית את הערבים נגדם. הערבים התחילו לירות עלינו מכל עבר דרך חלונות ביתם או סתם כך ברחוב. כאשר הערבים גילו פתח בבית יהודי הם ירו לעברו. וכן כל יהודי שעבר ברחוב ירו בו בלי לחשוב פעמיים. אחד המקרים שאני זוכרת מתקופה זו על ילדה קטנה שהלכה ברחוב, היא הייתה בת יחידה להורים ניצולי שואה והערבים ירו עליה. היא נהרגה במקום על לא עוול בכפה.
מקרה שאירע איתי, בערב פסח אחד כאשר שטפתי את הרצפה בבית אימי לא שמתי לב שצלף ערבי עומד וצופה עלי דרך חלונו. הוא התכונן לזמן המתאים כדי לירות בי, וכשהחליט שהגיע הזמן לירות, בדיוק אז התכופפתי לשרוך את השרוכים שבכפכפי. פתאום שמעתי קול חבטה אדיר, קפצתי מרוב בהלה, הסתובבתי סביבי, וגיליתי שהקיר שמאחוריי שהיה מזכוכית, התנפץ לרסיסים והירייה פגעה בקיר, אז הבנתי את גודל הנס שארע לי…

מלחמת ההתקוממות

כשהגעתי לגיל שידוכין הציעו לי שידוכים מחסידויות שונות וגם מחוגים ליטאיים. אני שאפתי לחתן שיהיה תלמיד חכם ואז הציעו לי את בעלי שנמנה על חסידות חב"ד, הוא היה תלמיד חכם וגם שקדן. אני ובעלי החלטנו שאנחנו מתחתנים וגם הוריי הסכימו.

חתונתנו נקבעה לחודש כסלו תש"ז (1947). בלילה שלפני החתונה נשמעו יריות כל הלילה. פחדתי וחששתי מאוד מה יהיה בחתונתי? האם האורחים יגיעו או שיפחדו להגיע? כאלו ועוד הרבה מחשבות התרוצצו במוחי.

למחרת הגיע היום המיוחל, יום שישי, אז היו נוהגים לחגוג חתונות ביום שישי, ברוך השם, ביום חתונתי לא היו יריות כלל, ואילו בלילה שלאחר מכן התחדשו היריות. לאחר חתונתנו גרנו בשכונת "מאה שערים".

היריות נמשכו והירושלמים נאלצו לשהות במקלטים. לא ראינו את אור היום ימים רבים. באחד הימים אב אחד שמאד ריחם על ילדיו ששהו כל כך הרבה זמן במקלט ללא אור ואוויר, איפשר להם לעלות לביתם לזמן מועט כדי לשאוף אויר צח, אך כאשר הילדים עלו לביתם, צלפו בהם הערבים והרגו את שלושת הילדים שהיו מאד חכמים וצדיקים. אמי ע"ה הייתה מכנה אותם "ספר תורה מהלך". לא הייתה זו המשפחה היחידה שכל משפחתם נספתה בין רגע. אני זוכרת כשסבתם של הנערים שנהרגו הייתה מגיעה לבית כנסת – בהזכרת נשמות הייתה בוכה בכי היסטרי עד שכל הבית כנסת היה מזדעזע, לא יכולנו לשפוט אותה כי הבנו אותה ואת גודל צערה וכאבה.

היריות לא פסקו ובינתיים נולדה לנו בתנו הבכורה. נאלצנו לשהות יחד איתה במקלט. באחד הימים ביתנו חלתה והרופאה אמרה לנו שיש להוציא אותה החוצה כדי לשאוף אויר נקי, כי האויר במקלט היה חנוק מאוד. ברוך השם יצאנו בשלום וחזרנו בשלום. בכל לילה הנחתי מתחת לכרית של התינוקת את ספר ה"תניא", ופניתי לה' ואמרתי לו שאני סומכת עליו שישמור על הילדה הקטנה שלי ועל כל הילדים.

תמונה 1

עם חברותיי ביום חתונתי 

מלחמת השחרור

עם הכרזת המדינה במאי 1948 עד לסיום סלילת כביש "בּוּרְמָה" – הכביש המחבר בין ירושלים לשפלה – ירושלים הייתה נתונה במצור כי הכביש שהוביל מהשפלה אליה היה מסוכן. צלפים ערבים היו עומדים על ההרים שמשקיפים על הכביש ויורים לעבר כלי הרכב שנסעו בכביש שער הגיא.

באותם ימים לא הגיעה אספקת מזון מהשפלה לירושלים הנצורה. הירקות שהיו מיועדות להגיע לירושלים הנצורה נשארו בתל אביב. סיפרו לנו שכל מי שרצה לקנות בתל אביב קילו בצל, חוייב לקנות בנוסף לבצל שני קילו עגבניות – כי היו בתל אביב עודף עגבניות. ארגון "ההגנה" דאג לחלק לכל משפחה בירושלים מנות כמספר הנפשות. אנחנו קיבלנו שלוש מנות עבור בעלי, עבורי ועבור ביתי. חלב קיבלנו רק עבור ביתי התינוקת. אני ובעלי לא שתינו חלב בכל התקופה הזאת. בכל שבוע קיבלנו שלוש ביצים, שתיים מתוכן נתתי לביתי ואת השלישית חילקתי לשלוש, בחלק אחד השתמשתי למרוח על החלה של שבת, בחלק השני השתמשתי בבישול הדגים לשבת ואת החלק השלישי הוספתי לכופתאות שהכנסתי למרק הדל שהכיל שעועית ומים. את הבאר שהייתה בחצר ביתנו החרימה "ההגנה" לטובת הכלל. רק לקראת סיום המלחמה התחלנו לקבל גזר, מלפפון ופלפל, ירקות שזמן רב לא ראינו ולא אכלנו.

בירושלים סבלנו גם מניתוקי חשמל תכופים והפסקות חשמל ארוכות. הערבים הפציצו את תחנות החשמל שלנו שהיו ממוקמות באזור הערבי של ירושלים. אז נאלצנו להשתמש בעששיות כדי להאיר את הבית.

תקופת הצנע

לאחר קום המדינה היה מחסור במזון. למדינת ישראל שהייתה צעירה היו קשיים כלכליים ולכן הקציבו כמות אוכל לקנייה על פי מספר הנפשות במשפחה. לכל אדם היה פנקס עם תלושים בצבעים שונים ולכל סוג של מזון היה תלוש בצבע אחר ומספר מסויים. גם אם היה כסף לא היה ניתן לקנות כמות גדולה יותר של מזון. היו גם תלושים לבשר קפוא שאותו לא רכשנו מטעמי כשרות, מכרתי אותם לאנשים בעלי אמצעים ובכסף שקיבלתי קניתי ספרי קריאה לילדיי.

 

תמונה 2

עם אחת מבנותיי

איחוד ירושלים

בשנים שבין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים ירושלים הייתה חצויה. חלק ממנה היה שייך לירדן וחלקה השני היה בידינו. גדר תיל בלבד הפריד בין שני החלקים. אני זוכרת שפעם אחת כשהלכתי סמוך לגדר הערבים סימנו לי "סכין על הצוואר" – שיהרגו אותי, אך כמובן שברוך השם לא קרה דבר.

לאחר מלחמת ששת הימים, כשירושלים חזרה להיות מאוחדת, עברנו לגור ברובע היהודי בירושלים העתיקה, שם אני גרה עד היום.

התחלנו לארח בסעודות השבת אורחים רבים ובמיוחד תיירים יהודים שהגיעו לבקר ולהתפלל בכותל המערבי. בכל שבת ארחנו סביב שולחן השבת כעשרה עד חמשה עשר אורחים מכל קצות תבל. השפות בהן דיברו האורחים היו אנגלית, ספרדית, וצרפתית. בעלי לא שלט בשפות אלו אך היה מדהים לראות את הקשר המיוחד שנוצר בזמן הסעודות בין בעלי לבין האורחים הרבים. התקשורת ביניהם הייתה מלב אל לב, הם דיברו ותיקשרו ב"שפה יהודית"… ראיתי ונוכחתי לראות את הנשמה היהודית והניצוץ היהודי הקיים בכל אחד מאתנו.

הרבי מליובאוויטש הבטיח שבדור הזה תבוא הגאולה ואני מאמינה באמונה שלמה שאכן זה יקרה. היות שאני גרה בעיר העתיקה סמוך לקארדו מתחת לביתי ממוקם מקווה מתקופת בית המקדש, ששימש את הכהנים לפני כניסתם לעבודה בבית המקדש. כשמשיח יגיע הכהנים יטבלו בו שוב. ולכן שמורות אצלי במקפיא באופן קבוע, מאה מנות עוגות, המחכות לכהנים שיגיעו לביתי וכשירצו לשתות כוס קפה ישאלו אותי: "ציפורה! איפה העוגות?" אוכל לענות להם: "יש לי עוגות מוכנות המצפות לבואכם". למותר לציין שכאשר מגיעים אליי אורחים ואני נאלצת להוציא את העוגות מהמקפיא, אני מייד לשה בצק ומכינה עוגות חדשות, כדי שלא יחסר ממלאי העוגות המיועדות לימות המשיח.

אני שמחה מאוד לראות שערך הנתינה חדור עמוק במשפחה. זכיתי ויש לי חמישה נכדים שליחי חב"ד בעולם. דינה בוורשה – פולין, מוטי בקרלסואה – בגרמניה, מירי בסרביה, חני בלוגנסק-אוקראינה, ודבורי בבודפסט-הונגריה. אני מאוד גאה בהם.

אני מאחלת לכולנו שנזכה בקרוב ממש לביאת משיח צדקנו!

 

מילון

מקרר קרח
ארגז גדול ובתוכו היו מכניסים בלוק או חצי של קרח ומניחים מעליו את האוכל.

אצ"ל
ארגון צבאי מחתרתי, עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים, שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים.

לח"י
מחתרת יהודית שפעלה נגד המנדט הבריטי, משנת 1940 עד הקמת מדינת ישראל בשנת 1948.

מנדט
יפוי כוח הניתן למעצמה כלשהי לשלוט באופן זמני או חלקי על טריטוריה שאוכלוסייתה עדיין אינה בשלה לשלטון עצמי או שהוטלו עליה סנקציות מסוימות. משימת הנאמן להדריך, לחנוך, ולפתח את הטריטוריה כך שיתאפשר לאוכלוסייה לכונן שלטון עצמי בר קיימא. המנדט אמור להסתיים כאשר התושבים מסוגלים לנהל ענייניהם באופן עצמאי.

סנג'רים
מפקדים אנגלים.

ציטוטים

”אני איש קטן בעולם הגדול של הקדוש ברוך הוא.“

הקשר הרב דורי