מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהפוגרומים במרוקו לארץ ישראל

אני, אמי וסבתי
צמיד שעובר במשפחתי מדור לדור.
סיפור חייה של סבתי

עלייה ממרוקו – סיפור חייה של סבתי

כך זה מתחיל….

הזיכרון הכי מוקדם של סבתי היה מגיל חמש וחצי, כשהיה פוגרום (התנכלות אלימה ליהודים) במרוקו, והמפגעים הגיעו לביתה ופרצו את הדלת. הם עשו כן כי היה ניסיון הפיכה של השלטון והאמינו שהיהודים היו קשורים לעניין. עובר אורח צעק על אלו שפרצו את הדלת של בית סבתי שלמשפחתה של סבתי אין שום קשר לקנוניה נגד המלך במרוקו והם עזבו.

חיים רגילים. מאז היו לסבתי חיים רגילים לגמרי ובגיל 14 היא עברה מעיר הולדתה ללמוד בבית הספר אורט שבקזבלנקה.

מלחמת ששת הימים והשפעתה על יהדות מרוקו

היהודים במרוקו מאוד דאגו כשפרצה המלחמה: איך הם יוכלו לעלות לארץ אם היהודים יפסידו? מה זה יעשה לערבי מרוקו? הסיוט של יהודי מרוקו התממש: ערבי התנפל והרג אישה יהודיה בהריון בקזבלנקה. בסוף, הישועה הישועה הגיעה-מלך מרוקו (בתקופה ההיא), חסן השני, הכריז בטלוויזיה: כל מרוקאי, ולא חשוב הלאום, אין לפגוע בו וכל תוקף יפגע באותה צורה שבה פגע. לאחר מכן נשלחו שוטרים להגן על היהודים.

העלייה לארץ

ביולי 1969, סבתי סיימה את לימודיה בביה"ס אורט, ומאז התחילה לחשוב על עלייה לארץ, אבל סבא רבא שלי לא הסכים למכור את כל נכסיו ולעלות לארץ.

סבתי הגיעה לארץ ישראל עם משפחתה בתאריך 3.3.1970, אחרי מסע ארוך: היא טסה ממרוקו לצרפת וחיכתה שם בבורביל (מין מלון גדול כזה שבו היהודים חיכו לעלות לארץ). מצרפת היא עלתה על אנייה לישראל. היו הרבה טלטולים בים, אבל אחרי שייט של שבעה ימים, היא הגיעה לנמל חיפה.

ההכרות עם סבא

אחרי חודשיים בישראל, היא הכירה את סבא שלי, הוא היה אז נהג משאית. שנה אחרי שסבא וסבתא שלי הכירו, הם התחתנו, השמחה הייתה גדולה מאוד. שנה אחרי החתונה נולד בנם הבכור. אחריו נולדו אמי, ודודי האחרים, שכמובן גדלו, התחתנו והולידו נכדים.

סבתא מראה לי את הצמיד שעובר במשפחתי מדור לדור

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%941

הזוית האישית

מאז סבתי חיה בארץ עם משפחתה המורחבת, והחיים דבש.

 

מילון

פוגרום
התנכלות אלימה לקבוצת מיעוט

ציטוטים

”למדתי מהסיפור שלא משנה כמה קשיים יש, כשיש מטרה וכוח רצון, הכל אפשרי.“

הקשר הרב דורי