מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהילדות בפעילות ובשליחות

בעלי- שניאור זלמן אליהו
אבי- ישראל צבי ע"ה
נהגתי לצעוד רגלית כחצי שעה מידי שבת כדי לערוך פעילות של 'מסיבות שבת' לילדי יפו.

שמי חיה רחל הנדל, נולדתי בשבת קודש, בא' תשרי – ראש השנה – תש"י (1950)   בבית הרפואה 'הדסה' שבתל אביב.  להורי, אמי פייגא (ציפורה) רבקה הדסה ולאבי ישראל צבי הבר. הורי נתנו לי את השם חיה רחל על שם הסבתא של אבי. במשפחתנו ארבעה ילדים, אני השלישית במשפחה. השפה המדוברת בדרך כלל בביתנו הייתה עברית, הורינו מידי פעם דיברו ביניהם אידיש. התגוררנו בשכונת פלורנטין שבתל אביב. ביתי היה בן שלושה חדרים. הורי השכירו חדר אחד מהם.

אני זוכרת שבביתנו נהגנו להמתין כל יום לסבי, אביה של אימי – ר' מאיר בליז'ינסקי בטרם התחלנו לאכול את ארוחת הצהריים. ורק כאשר סבי היסב לשלחן התיישבה כל המשפחה לאכול יחד עם סבא. סבי עבד בתל אביב ולעיתים קרה  שהוא הגיע הבייתה בשעה מאוחרת, חיכינו לסבי ולא התחלנו לאכול.

אימי נולדה באוטווצק שבפולין היא עלתה לארץ עם משפחתה בשנת תרצ"ה (1935) והתגוררו בבני ברק. מאוחר יותר המשפחה עברה לגור ברמת גן. אמי פייגא עבדה כמורה – מחנכת בבית ספר חב"ד יפו עד יציאתה לגמלאות. אמי גם הייתה פעילה בארגון "נשי ובנות חב"ד" וזכתה  לעידודו של הרבי מליובאוויטש על פעילותה.

אבי נולד בלודז' שבפולין. כבר בילדותו ניכרו בו כשרונות נעלים, והיה בעל זיכרון מופלא ומעמיק מאוד, היה בעל חוש נגינה מיוחד במינו. אפיינו אותו יושר אמת ושמחה, ובמיוחד יראת שמים ואהבה עזה ללימוד התורה.  כשהגיע אבי לגיל 11, הכניס אותו אביו ללמוד בישיבת "תומכי תמימים לודז'", שם החל ללמוד תניא עוד לפני גיל בר מצווה.

בשנת תרצ"ו (1936) בערב יום כיפור עלתה משפחתו לארץ ישראל כדי להשתקע. לפני עלייתו לארץ ישראל הוא עבר עם משפחתו לוורשה ומשם נסעו יומיים ברכבת לרומניה. ברומניה שהו מספר ימים  ומשם הפליגו באונייה לארץ הקודש והגיעו לפתח תקווה. הוריו החליטו לשלוח אותו לישיבה שהייתה מפורסמת ברמתה התורנית והחסידית, ישיבת "תורת אמת" בירושלים. אך בשל גילו הצעיר לא התקבל לישיבה. ולכן הוא למד כשנתיים וחצי בישיבת "תורה ויראה" השייכת לזרם הקנאי הירושלמי. בשנת תרח"צ עבר ללמוד בישיבת "תורת אמת".
כשאבי הגיע לגיל השידוכים הוריו שאלו את האדמו"ר הריי"צ בדבר ההצעה עם אמי. הרבי ענה: "אני מאשר את השידוך ומאחל מזל טוב".

גם אמי זכתה לקבל אגרת מאדמו"ר הריי"צ לכבוד החתונה ובה הרבי כותב: "הנני רואה בך בינה יתרה ודעת ישרה" החתונה התקיימה בל"ג בעומר תש"ד (1944), לאחר נישואיהם  קבעו את מקומם ברמת גן ולאחר מכן עברו לגור בתל אביב, שם  אבי היה הגבאי בבית כנסת חב"ד, אבי היה שוחט הוא עבד ברמת גן ובבאר יעקב.הוא נפטר בתאריך ט"ו כסלו תשס"ז (2007). על מצבתו נחקק הכינוי שהרבי נהג לכנותו: "דער לאדז'ער תמים".

ונחזור אל סיפור הילדות שלי, חיי הילדות שלי היו יפים ומאושרים, אבי היה נוהג לספר לנו הרבה סיפורים ובמיוחד על אדמו"רי חב"ד, הוא גם לימד אותנו הרבה ניגונים, ניגונים שאני זוכרת עד היום. בנוסף לכך אבי לימד אותי את שפת האידיש. ובמהלך חיי השתמשתי רבות בשפת האידיש וזאת תודות ללימוד שלימדני אבי. .
בילדותי למדתי  בגן "בית יעקב" בתל- אביב, זכורה לי חוויה מיוחדת מתקופה זו, אהבתי מאד לבנות מוצגים שונים בעזרת  קוביות הלגו שבגן,  הגננת שלי לא הייתה מפרקת את היצירה שעשיתי, אלא שמרה עליה ימים רבים.
לאחר הגן למדתי בבית ספר "בית יעקב" בתל אביב, בבית ספר נערכו הרבה תערוכות, אהבתי מאוד את בית הספר ואת הצוות. היו לי הרבה חברות.  חברותי הטובות ביותר היו אלו שגרו בבני ברק: דינה, רבקה, רוחמה ועד הרבה. לאחר כמה שנים למדתי בתיכון סמינר "בית יעקב" בתל אביב.

כשהייתי תלמידת תיכון נהגתי  אני ועוד כמה מחברותי לצעוד רגלית מידי שבת בשבתו כחצי שעה  מביתי שבתל אביב ליפו כדי לערוך פעילות של "מסיבות שבת"- פעילות יהודית חוויתית  לילדי יפו. ולאחר שהיינו מסיימות את הפעילות במוצאי שבת  לווינו כסף וחזרנו הבייתה באוטובוס.

כשהגעתי לגיל שידוכים הורי טסו לארצות הברית הרבי מליובאויטש, הם נכנסו ליחידות וסיפרו לרבי על כל ההצעות שהוצעו לי, הרבי הצביע על ההצעה של בעלי שניאור זלמן אליהו שגר במונטריאול שבקנדה. התחתנו באולמי 'מודיעין' שבבני ברק בח"י אלול (יום הולדתם של שני המאורות.) לחתונתינו הגיעו הרבה אורחים והיה שמח מאוד.
עבדתי בהוראה הייתי מחנכת שלושים שנה בכיתה י"ב בתיכון 'בית חנה' בצפת. יחד עם זאת בערבים מסרתי שיעורי תורה לנשים ארבע פעמים בשבוע. אני משמשת  בתפקיד יושבת ראש נשות חב"ד בצפת. התחביבים שלי הם: לנגן, לשיר ולצייר.
לי יש  שמונה ילדים ונכדים מתוקים כ"י וב"ה אני רווה מהם נחת יהודי חסידי.

בכל פעילות שקיימתי ומקיימת  מתלווה לכך תחושה של שליחות ומסירות לזירוז וקירוב הגאולה.

מילון

מסיבות שבת
פעילות יהודית חוויתית לילדים הנערכת בשבת.

אדמו"ר הריי"צ
רבי יוסף יצחק, האדמו"ר השישי בשושלת חב"ד.

ציטוטים

”בכל פעילות שקיימתי ומקיימת , מתלווה לכך תחושה של שליחות ומסירות לזירוז וקירוב הגאולה.“

הקשר הרב דורי