מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הודו – יומן דרכים

ציפי דהן עם אופק עסיס
משפחה של יהודים בקוצ'ין
סיפור עלייתי לארץ מקוצ'ין

סיפור עלייתי לארץ מקוצ'ין

נולדתי בשנת 1951 בקוצ'ין' שנמצאת בדרום-מערב הודו, במדינת מלאבר. כפי שניתן לראות בתמונה, זהו אזור טרופי עטור בדקלי קוקוס ושופע נהרות. בשנת 1956 הורי מכרו את כל רכושם ועלו לארץ. הקוצ'ינים היו הקהילה היהודית היחידה ששילמה על הוצאות העלייה שלה לארץ. בספרו של עזריאל קרליבך: "הודו- יומן דרכים", מופיעה תמונתי ותמונת אבי – אליאס מרדכי, שהיה פעיל עלייה ותרם רבות לעלייתה של הקהילה הקוצ'ינית מהודו לישראל. בתמונה משמאל מופיע אבי בשורה הראשונה, מעונב בעניבה ובחליפה. על תרומתו לעלייה לארץ גמלה לו הקהילה הקוצ'ינית ורשמה אותו בספר הזהב של הקרן הקיימת.

אזור טרופי בקוצ'ין

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa1-28

אזור טרופי בקוצ'ין

לאחר עלייתנו לארץ, התמקמנו בשער עלייה ליד חיפה. באוקטובר 1956, בהיותנו בשער עלייה, הפציצה האנייה "איברהים אל-אוול", את אזור חיפה ואנחנו שמענו את ההפגזות.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa3-12

לאחר מספר חודשים אבי ביקש מהסוכנות היהודית לגור בירושלים, ואכן הסוכנות נענתה לבקשתו והעבירה אותנו לירושלים לאזור צומת פת. בזכות זאת כל לימודי התנהלו בירושלים, החל מכיתה א' ועד תואר בוגר באוניברסיטה העברית. רכשתי את העברית בקלות רבה והשתלבתי היטב בחברה הישראלית. הוריי היו אקדמאים ודחפו אותנו ללימודים גבוהים. אבי היה עורך דין ואמי הייתה לבורנטית. במהלך קליטתנו בארץ עברנו קשיים רבים. אבי נתקל בקושי למצוא עבודה כעורך דין והיה מובטל שנה בארץ, בתום השנה עזר לו הנשיא- יצחק בן צבי, למצוא עבודה כפקיד במכס בירושלים. כילדה ביקרתי בביתו של- הנשיא יצחק בן צבי, כאשר התלוותי לאבי. אבי היה מזכיר העדה הקוצ'ינית בארץ והקים בית כנסת קוצ'יני בקטמון ט', בירושלים שקיים עד היום ובני הקהילה מתפללים בו. ביתנו היה בית פתוח והתארחו בו רבים מבני הקהילה שעלו לארץ והגיעו לירושלים.

עליי לציין שהקהילה הקוצ'ינית נקלטה יפה בארץ והקימה מספר יישובים החל מכפר- יובל בגליל ועד לנבטים בדרום, שם גם קיים מוזיאון של העדה הקוצ'ינית, שמתאר את אורח חייה, את סיפור עלייתה לארץ ואת מנהגיה המיוחדים. במוזיאון זה גם הונצח אבי כאחד מפעילי העלייה.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa2-30

קהילת יהודי קוצ'ין

 

הזוית האישית

הערכים שקיבלתי בבית הוריי  

עזרה לזולת, אהבת הארץ, נתינה, הסתפקות במועט ואלתור כדי להשיג את מה שאין לך וכן הרבה חום ואהבה, אותם אני מנסה להעביר לילדי ונכדי.

מילון

קהילת יהודי קוצ'ין
היא שם כולל למספר קהילות יהודיות בשטחה של מדינת קרלה, המהוות חלק מיהדות הודו, אשר התגבשו בדרום-מערב הודו בתקופת קיומה של ממלכת קוצ\'ין. בשיא גודלה היא מנתה כמה אלפי בני אדם. מרבית בני הקהילה עלו למדינת ישראל בין השנים 1950–1962, ונכון לשנת 2000 מתגוררים בישראל כ-8,000 איש מבני הקהילה וצאצאציה. בקרלה נותרו כמה עשרות יהודים בלבד, מתוכם כ-20 בעיר קוצ'ין (קוצ'י).רק חלק מבני הקהילה חיו בעיר קוצ\'ין עצמה. יתרתם חיו ביישוב ארנקולם ובכפרים מאלה, פארור, צ'אנמאנגאלם וכפרים נוספים באזור.

ציטוטים

”"אל נא תחתוך את החבל כל עוד אתה יכול להתיר את הקשר."“

הקשר הרב דורי