מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהגרעין בגשר הזיו לחיים בראש הנקרה

זיווה ויצחק עם גל וניצן
העתק בית מפולין בפ"ת שנות 20
גימנסיה, תנועת הנוער גורדוניה, הנח"ל גשר הזיו והחיים בראש הנקרה

82 נולדה בפתח תקווה ב-21.1.1934. אביה עלה מפולין ואימא עלתה מרוסיה. היא הילדה הכי קטנה במשפחה מבין 3 אחיות. זיווה למדה בגימנסיה בפתח תקווה והייתה בתנועת נוער גורדוניה. בשנת 1951 התגייסה לנחל והייתה בקורס מ"כים. הגרעין היה בגשר הזיו, ועד היום מקיימים מפגשים של הגרעין. בשנת 1953 היא הגיעה לראש הנקרה ובשנת 1956 התחתנה עם יצחק, ונולדו להם 3 ילדים: גיל ב- 1957, נוגה ב- 1961, ויעל ב- 1964. זיווה הייתה אחות בקיבוץ במשך כ-30 שנה. בין השנים 1973 ל-1976 עבדה בבית הספר העל יסודי האזורי "סולם צור" כאחות וכמטפלת. בנוסף היא הייתה המטפלת הראשונה  של כיתה א' בראש הנקרה.

 זיווה פגשה את יצחק בכפר בראש הנקרה ( בעבר נקרא כפר ראש הנקרה ) והם נישאו בשנת 1956 .
שניהם אוהבים לטייל בארץ ובעולם, וטסו עד כה להונגריה, שם עדיין יש ליצחק משפחה,כ-15 פעמים.
העשרה:
תנועת הנוער גורדוניה:  גורדוניה הייתה תנועת נוער יהודית-ציונית-סוציאליסטית בעלת נופך צופי. גורדוניה שמה בראש מעייניה את ערך ההגשמה החלוצית ושאבה השראה רבה ממשנתו של א"ד גורדון אך התנגדה לגישה הדוגמטית של גורדון. גורדוניה הייתה מתחילתה תנועת נוער סוציאל-דמוקרטית שראתה בסוציאליזם כמכלול שלם של בעיות ופתרונות, בניגוד לתפישה שראתה במלחמת המעמדות כפתרון היחיד.
גורדוניה הוקמה בגליציה בשנת 1925. היו לה סניפים בפולין, ליטא, לטביה, רומניה, סרביה, צרפת, אוקראינה, ישראל, ארגנטינה, ארצות הברית ואף תוניסיה. חבריה החלו לעלות ארצה בשנת 1929 – רובם במסגרת החלוץ. גורדוניה הפכה להיות תנועת הנוער של חבר הקבוצות ובשנת 1934 הצטרפו לחבר הקבוצות כל הקבוצות של תנועת "גורדוניה" (שקודם לכן היו מאוגדות תחת "איגוד גורדוניה"), יחד עם מנהיג התנועה פנחס לבון. בשנת 1945 התמזגה עם פלג מהמחנות העולים שהזדהה עם מפא"י. התנועה החדשה היא התנועה המאוחדת שהייתה תנועת נוער לומד ששמה דגש על עיקרון הכלליות. מתוך תפיסה זו של כלליות, התאחדה ב-1959 התנועה המאוחדת עם תנועת הנוער העובד ויצרה את הנוער העובד והלומד. בוגריה הקימו מספר קיבוצים (למעשה קבוצות) בארץ, ביניהם חניתה, כפר החורש ורמת דוד בצפון, במישור החוף את נווה ים, מעין צבי, משמרות ומשמר השרון, חולדה ומעלה החמישה באזור ירושלים, מסדה שבעמק הירדן, ניר עם ואורים שבנגב.
נח"ל וגרעין הנח"ל: ראשי תיבות של נוער חלוצי לוחם. הנח"ל נוסד באישור של דוד בן-גוריון ב-19 באוגוסט 1948 כמענה למכתב בקשה משותף של כל תנועות הנוער הציוניות מה-10 באוגוסט 1948 בו ביקשו ליצור מסגרת צבאית בו ישרתו חברי גרעיני הכשרה כקבוצה ולא יופרדו זה מזה. תנועות הנוער חששו מהתפזרות הגרעינים ההתיישבותיים במסגרת נטולת האידאות הערכיות והפוליטיות אתן גדלו.
הגרעין במקרה זה פירושו קבוצת אנשים הרוצים להתיישב יחד ולהצמיח/להקים ישוב.
קורס מכי"ם:  קורס מפקדי כיתות שהינו קורס פיקודי צה"לי, המועבר במסגרת זרוע היבשה. ייעודו הוא הכשרת מפקד הכיתה לפיקוד על כיתת חי"ר במהלך אימוני הטירונות ובפעילות המבצעית ביחידות הלוחמות, באמצעות פיתוח יכולותיו הפיקודיות. בקורס מוכשרים מפקדי כיתות המגיעים מכלל יחידות חיל הרגלים בצה"ל ובכלל זה מהיחידות המובחרות ומגדודי הסיור.
 תשע"ו

מילון

תנועת הנוער גורדוניה
תנועת נוער יהודית-ציונית-סוציאליסטית בעלת נופך צופי. שמה בראש מעייניה את ערך ההגשמה החלוצית ושאבה השראה רבה ממשנתו של א"ד גורדון אך התנגדה לגישה הדוגמטית של גורדון. גורדוניה הייתה מתחילתה תנועת נוערסוציאל-דמוקרטית שראתה בסוציאליזם כמכלול שלם של בעיות ופתרונות, בניגוד לתפישה שראתה במלחמת המעמדות כפתרון היחיד. גורדוניה הייתה מתחילתה תנועת נוער סוציאל-דמוקרטית שראתה בסוציאליזם כמכלול שלם של בעיות ופתרונות, בניגוד לתפישה שראתה במלחמת המעמדות כפתרון היחיד.

נח"ל וגרעין הנח"ל
נח"ל וגרעין הנח"ל: ראשי תיבות של נוער חלוצי לוחם. הנח"ל נוסד באישור של דוד בן-גוריון ב-19 באוגוסט 1948 כמענה למכתב בקשה משותף של כל תנועות הנוער הציוניות מה-10 באוגוסט 1948 בו ביקשו ליצור מסגרת צבאית בו ישרתו חברי גרעיני הכשרה כקבוצה ולא יופרדו זה מזה. תנועות הנוער חששו מהתפזרות הגרעינים ההתיישבותיים במסגרת נטולת האידאות הערכיות והפוליטיות אתן גדלו.

קורס מכי"ם
קורס מפקדי כיתות שהינו קורס פיקודי צה"לי, המועבר במסגרת זרוע היבשה. ייעודו הוא הכשרת מפקד הכיתה לפיקוד על כיתת חי"ר במהלך אימוני הטירונות ובפעילות המבצעית ביחידות הלוחמות, באמצעות פיתוח יכולותיו הפיקודיות. בקורס מוכשרים מפקדי כיתות המגיעים מכלל יחידות חיל הרגלים בצה"ל ובכלל זה מהיחידות המובחרות ומגדודי הסיור.

ציטוטים

”הייתי המטפלת הראשונה של כתות אלף“

הקשר הרב דורי