מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדור לדור

שמחה ומריה
שמחה וחברתה חנה
קורותיה של שמחה רוקח

קוראים לי שמחה רוקח , נולדתי בשנת 1943 במרוקו בעיר מוגדור. זאת עיר נמל  הממוקמת לחוף האוקיינוס האטלנטי בין קזבלנקה לאגאדיר. יש לי שישה אחים ואחיות :ארבעה אחים ושתי אחיות.
 
 עליתי לארץ ישראל ב-1956 כשהייתי בת 12. כשעלינו לארץ הגענו לקריית שמונה בזמן שבארץ התנהלה  מלחמת סיני.
מכיוון שהייתי כבר גדולה יצאתי לעבוד  בחקלאות, לקטוף בוטנים. אבי ז"ל, לא עבד באותה תקופה וחיי לא היו קלים משום שהייתי צריכה להרוויח כסף לאוכל ולשלם חשבונות על הבית .
 
 אחרי שנתיים בקריית שמונה עברנו לירושלים. אני זוכרת שהחורף הירושלמי היה מאוד קר משום שירד הרבה שלג והיה קר מאוד. אני זוכרת שכשהייתי בת 15  יצאתי עם חברה טובה שלי, ליזה רביבו ,להצטלם למזכרת. יצאנו לפארק גן העיר שבירושלים. לבשתי חצאית מנופחת אופנתית , סוודר ונעלי בובה. אומנם אין לי את התמונה כיום אך אני תמיד נזכרת ביום זה כיום שמח ומהנה עד מאוד. 
 
בגיל שמונה עשרה התגייסתי לצבא.
כאשר השתחררתי מהצבא, הכרתי את בעלי במפעל הטקסטיל בו עבדתי. כאשר התחתנו גרנו עם משפחתו ושלושת אחיו בבית אחד.
 
כמתנת חתונה אמי קנתה לי צמידי זהב. תכשיט זה חשוב לי מאוד משום שהוא עוצב במיוחד בשבילי במרוקו, בשנת 1966,  ליום הנישואין. צמידים אלה עוברים מדור לדור. אני נתתי אותם לבתי והיא עונדת אותם על ידה כמזכרת להמשכיות הדורות.
 
במלאת  30 שנות נישואים אמי קנתה לי שרשרת עם תליון. התליון מעוצב בצורת שני חצאים ויש ביניהם עיגול עם אבן אחלמה , אבן סגולה המסמלת ההצלחה. חץ אחד מסמל את החיים הקודמים והחץ השני את החיים החדשים, גם מזכרת זאת העברתי לביתי השנייה במלאת 20 שנות נישואים שלה, זהו כבר הדור השני.
 
יש לי 5 ילדים. שלושה בנים ושתי בנות. כאמור,  אני לא למדתי משום שהייתי צריכה להרוויח כסף . עבדתי במפעל, במזנון בית המשפט ובבית החייל. שם הייתי מגישה אוכל משבע בבוקר עד חצות.
 
המעבר לאשדוד  
בשנת 1964 עברנו לגור באשדוד. בעלי עבד כברזלן- עובד בניין המתקין תבניות ברזל שיוצקים לתוכן בטון. ואני עבדתי בחברת רבלון  ומאוחר יותר במפעל למכוניות.  
לאחר תקופה מסוימת אני ובעלי למדנו צילום. למדנו לפתח תמונות , שבאותה תקופה היו בשחור לבן. היינו נכנסים לחדר חשוך ובו הייתה רק מנורה צהובה. ובחדר היינו מפתחים פילמים- סרטי צילום.  כך בעלי התחיל לצלם אירועים שונים. אחרי שסיימנו ללמוד צילום השכרנו חנות באזור א' ועבדנו בחנות הצילום שלושים שנה. הוא היה מצלם ואני הייתי מסדרת את התמונות באלבומים. יותר מאוחר מכרנו את ביתנו וקנינו חנות צילום בקניון אשדוד. כך עבדנו עוד שש שנים עד שנסגר הקניון .
 
החגים  אז והיום
כאשר מתקרב חג החנוכה זהו חג של שמחה ואור בשבילי. אני זוכרת שעוד במרוקו, לפני חמישים שנה, הייתי יושבת עם סבתי ואמי  ומכינה פתיליות מצמר גפן ושמן זית. כשאבי היה חוזר מבית הכנסת הוא היה מדליק את החנוכייה , היינו שרים שירים  ואמי הייתה מכינה סופגניות מרוקאיות עיגולים גדולים עם סוכר ושמן .
כיום כשאני בעצמי כבר סבתא, אני מזמינה אלי את כל בני משפחתי להדליק את נרות החנוכה. כל ערב מדליקים נר , מחלקים דמי חנוכה לנכדים ומשחקים משחק הסביבון עם הקטנים. זה פשוט תענוג להיות עם כל המשפחה בחג.   
 
העשרה
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", בערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ??????????? ובאנגלית "Suez Crisis") הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".(ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016

מילון

פילם
סרט צילום

ציטוטים

”כאשר מתקרב חג החנוכה זהו חג של שמחה ואור בשבילי.“

הקשר הרב דורי