מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדוע הפסיקה דבורה ללמוד בגיל 12?

אטש דבורה מרכז יום מנדלבוים
יהושע פלנבוק ואטש דבורה
מרודוס דרך מרוקו לישראל

דבורה נולדה באי ביוון שניקרא רודוס. היא הייתה בת שש-שבע כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה. דבורה ומשפחתה גורשו בשתי אוניות למרוקו. הם גרו בעיר ששמה הוא תנג'ר. תנג'יר/ טנג'יר – מרוקו.
כמו כל הילדים דבורה הלכה לבית הספר. בו למדו בצרפתית. הלימודים התקיימו משמונה בבוקר עד ארבע אחה"צ. בית-הספר בו דבורה למדה לא היה מעורב. הוא היה בית ספר לבנות בלבד. אגב, גם מורים לא לימדו בו – רק מורות. שם בית הספר הוא "אליאנס". בכל כיתה הייתה מורה שלימדה את כל המקצועות. כל יום התלמידים התבקשו ללמוד בע"פ ארבעה עמודים בצרפתית. למחרת בבוקר, המורה בחנה אותם.
לפעמים דבורה הייתה חולמת בלילה על הדפים… כתה ב"אליאנס" במרוקו תלמידות בבית-הספר היהודי אליאנס במופע לכבוד סיום הלימודים, טנג'יר, מרוקו.
המשפחה של דבורה התקשתה לפרנס את עצמה. כל בני המשפחה, כולל הילדים הגדולים, יצאו ופרנסו את המשפחה. דבורה עבדה בבית חרושת. כשדבורה הגיעה לישראל הלכה לבית הספר, אבל דיברו בו עברית ודבורה ידעה רק צרפתית… המורות לא עזרו לדבורה, למרות שהן ידעו שהיא לא דוברת עברית. דבורה לא הרגישה בנוח בבית הספר. היא הפסיקה את לימודיה כשהייתה בת שתיים עשרה.
זיכרונותיה של דבורה מליל הרצח בכיכר כשיצחק רבין, ראש הממשלה נרצח בכיכר, דבורה צפתה בשידורי הטלוויזיה היא הייתה מאד עצובה על מה שקרה. בעלה של דבורה העריץ את יצחק רבין ז"ל. דבורה קיוותה, שאם אסון כזה כבר קרה, אז לפחות שערבי יהיה זה שהרג את רבין ולא יהודי. בליבה של דבורה היה כעס רב על הרוצח היהודי. היא זוכרת שבערוצי הטלוויזיה היה יום שידורים מיוחד לזכרו של יצחק רבין ז"ל. הראו המון תמונות שלו, נאומים שנאם וראיונות שערכו איתו. דבורה הייתה ליד קברו של רבין, שהיה מנהיג מיוחד. גם דבורה, כמו ראש הממשלה ז"ל, רצתה שלום ושלווה במדינה.

מילון

טנג'יר
טנג'יר היא עיר בצפון מרוקו, בה חיים כ-850,000 תושבים. היא שוכנת בכניסה המערבית למצר גיברלטר, בו נפגש הים התיכון עם האוקיינוס האטלנטי,היא עיר הבירה של מחוז טנג'יר-טטואן.

ציטוטים

”עלה של דבורה העריץ את יצחק רבין ז"ל“

הקשר הרב דורי