מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגרמניה לארץ ישראל – עליה בגיל ארבע

שקד ומיכאל
מיכאל בחיל הים
מי ידע שכך יהיה החיים בארץ בצל מלחמת העולם השנייה

בשנת 1936, בהיותי בן 4 שנים, עלינו ארצה באונייה "שמפוליון", מנמל מרסיי בצרפת והגענו לנמל חיפה.
 
בהגיענו נסענו לפרדס-חנה, למכרים שדאגו לנו למגורים ולאבא לעבודה בפרדסים. כעבור שנה מהגעתנו ארצה חזרנו לחיפה. בחיפה, הצטרפנו לדוד (האח של אמא), שיחד איתו הקימו חנות של ביגוד, בשם: "מקור-הזול".
 
הצטרפתי לגן ילדים וכשמלאו לי 6 שנים, הצטרפתי לבית הספר:" אליאנס" (חכי"ח) בחיפה.בשנת 1939, פרצה מלחמת העולם השנייה, בזמן זה הייתי בכיתה ב'. עד שנת 1941, לא הורגשה המלחמה בארץ.
 
באחד מימי השנה, בהיותי בן 9  ליוויתי את אבא לאחד ממחסני החנות, שהיה באותה תקופה ברחוב ארלוזורוב, בקומה העליונה שהשקיפה על נוף הים ועל רצועת החוף הצפונית. בעוד אני משקיף מהמרפסת לכיוון הים, אני שומע התפוצצויות ורואה להבות אש מתוך מכלי נפט שהיו בחוף הצפוני, קראתי לאבא והפנתי את צומת ליבו למראה עיני. אבא שהבין מיד מה מתרחש, סילק אותי מיד מן המרפסת , הדירה וירדנו למקום בטוח יותר.
 
מתברר, שמטוסים של חיל האוויר האיטלקי הפציצו את מכלי הנפט של חברת "ipc" שהיו ממוקמות בשטח. כך התחילה מלחמת העולם השנייה בארץ ישראל. מאחר שתדירות ההתקפות הלכה וגברה, החליטו ההורים להרחיק אותי מחיפה, נשלחתי למוסד ילדים בפרדס-חנה בשם: "משק-ילדים". בו שהייתי 3 שנים.
 
באותה תקופה התעניינתי מאד במהלך המלחמה ועקבתי אחר ההתפתחויות דרך העיתונות היומית.הידיעות הראשונות על מחנות ההשמדה הגיעו לארץ ישראל במשך שנת 1942. כנער לא הבנתי במה מדובר וכילדים גם לא שוחחנו על הנושא.הדבר שהרשים אותי מאד, היו מפגשים עם חיילים בריטיים פצועים, שלחמו במדבר המערבי בצפון אפריקה. החיילים היו שרים לנו שירים באנגלית ואנו בעברית, מפגשים מרגשים ביותר.בתקופת שהותי במוסד, עסקתי בספורט- ריצה ושחיה. בשנת 1944, פורק המוסד, חזרתי הביתה לחיפה והצטרפתי לבית הספר   "ליאו-בק" (הלל לשעבר).
 
בשנת  1951 הצטרפתי לבית הספר המקצועי בחיפה (בסמ"ת) בחיפה, אותו סיימתי בשנת 1952 במקצוע אלקטרוניקה.באותה השנה הצטרפתי לצה"ל והוצבתי בחיל הים. סיימתי את שרותי לאחר תקופה של 18 שנים בדרגת רס"ר (שני כוכבים) והצטרפתי לחברת הספנות "צים".
 
תשע"ו

מילון

אליאנס
השם הצרפתי של בית הספר היסודי.

חכי"ח
חברת כל ישראל חברים שהפעילה את בית הספר.

בסמ"ת
בית הספר המקצועי התיכוני ליד הטכניון

ציטוטים

”בשנת 1939, פרצה מלחמת העולם השנייה, בזמן זה הייתי בכיתה ב'. “

הקשר הרב דורי