מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגילת אסתר עתיקה מעירק עוברת במשפחה

אופיר
סבא אבנר ואופיר עם המגילה
סיפורו של אבנר יוסף שעלה לארץ כנער ונזכר גם בחיים בעירק

שמעתי על התנועה הציונית. התלהבתי מאד. התנועה הייתה סודית בגלל שהיה אסור ללמוד עברית. אני התקבלתי ולמדתי עברית וגם הייתי נער פעיל בתנועה. הייתה לי קופסה של קרן קיימת לישראל. אספתי כסף וכשהתמלאה הקופסה מסרתי אותה למדריך התנועה. הכסף נשלח מהתנועה לארץ ישראל.

עד שעלינו לארץ, בשנת 1950, הייתי פעיל בתנועה. הטילו עלי משימות כגון העברת החלוצים מחופשים מבית לבית, והתנועה הייתה דואגת להעביר אותם מעירק לפרס ומשם הם היו עולים לארץ.
בשנת 1950 עלינו לארץ מעירק. נסענו מהעיר חלבג'ה לעיר הבירה בגדד ואיכסנו אותנו בבית הכנסת "שמש". בבגדד המתנו עוד שבועיים למטוס כדי לעלות לארץ ישראל. הטיסה הייתה מבגדד עד לקפריסין. שם המתנו כארבע שעות למטוס בכדי לעלות לארץ ישראל. כשהגענו לישראל העבירו אותנו ל"שער העלייה" בחיפה, ומשם לבית עולים בפרדסיה. חיפשנו עבודה במושבים בכדי לפרנס את המשפחה. עבדתי ביום ולמדתי בערב.
בשנת 1956 התגייסתי לצבא בשירות סדיר בגולני. במבצע קדש הייתי טירון, חודש בצבא, הייתי באל-עריש וגם ברצועת עזה.
חג הפורים בילדות בעירק
חודש לפני פורים, היו באים השכנים והמשפחה. אצל הוריי בחצר היה תנור שבו היו אופים כל מיני מאפים לחג הפורים. כל אחד היה בא בתורו, גם בשעות היום וגם בשעות הלילה. הילדים היו מכינים מקרשים, בדים ועוד את דמותו של המן הרשע.
בליל פורים היינו רוקדים ושורפים את דמותו של המן. ביום פורים היינו מחלקים מנות לאביונים והיינו מתחפשים. יום פורים היה יום משתה ושמחה לכל היהודים. כולם, גם הילדים, היו באים לבית הכנסת בערב ושם החזן היה מקריא את המגילה, כאשר החזן היה מקריא את שמם של בני המן, כל הילדים היו מרעישים ברעשנים.
מגילת אסתר – מגילת קלף עתיקה 
תמונה 1
במשפחתנו מצויה מגילת קלף עתיקה שעוברת מבן לאב. בכל שנה בעת קריאת המגילה, אבי המשפחה היה לוקח את המגילה העתיקה לבית הכנסת כדי לקרוא בה. אבי, משה שאול, נפטר בשנת 1970 ואז אמי, רבקה שאול לבית חיימג'אן, העבירה אלי את המגילה מפני שאני הבטחתי ללכת לבית הכנסת כל שנה ולקרוא במגילה. מאז אני מקפיד לקיים את המסורת המשפחתית ואת ההבטחה שנתתי לאמי ואני מבקר בכל פורים בבית הכנסת עם המגילה המשפחתית ומקווה להורישה לילדיי בבוא היום.
 
העשרה
חלבג'ה: " (בכורדית: ?????????) היא עיר כורדית בצפון עיראק, הממוקמת כ-240 קילומטרים צפונית-מזרחית לבגדד, בסמוך לגבול עם איראן. בזמן מלחמת איראן-עיראק הופצצה העיר על ידי הצבא העיראקי מהאוויר בנשק כימי ולאחר מכן נהרסה כליל. בראשית 2012 נאמדת אוכלוסיית העיר ב-95,175 נפשות".‏
ציונות "ציונות היא תנועה לאומית יהודית שראשיתה באירופה בעת החדשה. לציונות קמו הוגים, מפלגות וזרמים שונים, אשר ניסחו תוכניות ציוניות שונות. הזרם המרכזי בציונות קרא לשחרור לאומי של העם היהודי, ולהקמת מדינה יהודית דמוקרטית בארץ ישראל".
שער העלייה: "שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה
ויקיפדיה
תשע"ה 2015

מילון

חלבג'ה
חלבג'ה (בכורדית: ?????????) היא עיר כורדית בצפון עיראק, הממוקמת כ-240 קילומטרים צפונית-מזרחית לבגדד, בסמוך לגבול עם איראן. בזמן מלחמת איראן-עיראק הופצצה העיר על ידי הצבא העיראקי מהאוויר בנשק כימי ולאחר מכן נהרסה כליל. בראשית 2012 נאמדת אוכלוסיית העיר ב-95,175 נפשות.‏

שער העלייה
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה

התנועה הציונית
ציונות היא תנועה לאומית יהודית שראשיתה באירופה בעת החדשה. לציונות קמו הוגים, מפלגות וזרמים שונים, אשר ניסחו תוכניות ציוניות שונות. הזרם המרכזי בציונות קרא לשחרור לאומי של העם היהודי, ולהקמת מדינה יהודית דמוקרטית בארץ ישראל.

ציטוטים

”חיפשנו עבודה במושבים בכדי לפרנס את המשפחה. עבדתי ביום ולמדתי בערב.“

הקשר הרב דורי