מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע קדש

המשפחה של סבתא
כל הבנות במשפחה של סבתא
עליתי ממצרים

סיפורה של סבתא סוזן סגמון, כפי שסיפרה לשוהם ולספיר

את מבצע "קדש" יזמו בריטניה וצרפת, כתגובה לתוקפנותו של שליט מצרים גמאל עבד אל נאצר, שהכריז ב-26 ליולי 1956 על הלאמת חברת "תעלת סואץ" שבבעלותן, צעד שגרם להן נזק כלכלי גדול.

מלחמת סיני או לחילופין "מצבע קדש" הייתה  מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת   לבין מצרים, בין התאריכים : 29 לאוקטובר ועד ל- 5 בנובמבר 1956, כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז.

במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".

בריטניה וצרפת יזמו את המלחמה, וישראל נגררה אליה במידה רבה, אף שבסופו של דבר זכתה בהישגים צבאיים השמעותיים. מקור הכינוי "מבצע קדש" ביישוב הקדום קדש ברנע, שהיה עיר מקראית בגבולה הדרומי של ארץ ישראל – על גבול סיני, ממנה שלח משה, על פי המסופר בספר במדבר, את המרגלים לתור את ארץ כנען.

יהדות מצרים

יהדות מצרים הייתה קהילה מגוונת ביותר, רוב יהודי מצרים היו ספרדים, חלקם הגיעו למצרים לאחר גירוש ספרד, ואחרים הגיעו בתקופות מאוחרות יותר מקהילות כגון ליבורנו באיטליה או מחלקים אחרים של האימפריה העות'מאנית. יהדות מצרים הייתה קהילה עשירה ואינטלגנטית ועסקה במסחר ובבנקאות.

בערים החשובות של מצרים, קהיר ואלכסנדריה, היו בתי ספר יהודיים. היה גיוון רב בסוגי מוסדות הלימוד וזאת בהתאם למצב הכלכלי ולפי מבחר השפות והתרבות האירופית שהורי התלמידים בחרו. הקהילה היהודית הפעילה גם בתי חולים בקהיר ואלכסנדריה, בתי אבות, מוסדות צדקה ותרבות שונים .

בקרב יהדות מצרים הייתה פעילות ציונית רחבה ותקופה ארוכה לא חשו יהודי מצרים מאוימים ע"י שלטונות מצרים. בשנות ה-30 של המאה ה-20 החלה להשתנות האווירה הציבורית במצרים לרעת היהודים, והיא הלכה והתגברה בזמן מלחמת העולם השניה. התנכלויות רבות ליהודי קהילת מצרים באו בעקבות החלטת החלוקה של האו"ם.

במאי 1948 הודיעה ממשלת מצרים שתפקיע את רכושו של כל מצרי אם מעשיו מסכנים את ביטחון המדינה. בדרך כלל החוק כוון נגד יהודים שהואשמו באופן גורף בתמיכה בציונות. מאות חברות ובתי מסחר של יהודים הופקעו וחברות אחרות הושמו תחת פיקוח. בנוסף נאסר על יהודים להתאסף ולהתארגן .

לאחר עליית נאצר לשלטון החריפה ההתנכלות של השלטון ליהודים, המוסדות היהודים הרשמיים ובהם בתי ספר יהודים, בתי חולים, ארגוני רווחה ותנועות נוער הולאמו או הוצאו מחוץ לחוק, בנובמבר 1956 חתם נאצר על צו המורה על הפקעת רכושם של אזרחים שנעצרו או על מי שמוגדרים כ"נתון תחת פיקוח", או על כל חברה או תאגיד שנמצאים בשליטה של אדם שנכלל בקטגוריה זו. הגדרות אלו היו המשך והרחבה של ההגדרות שנקבעו ב-1948 ואפשרו אז הפקעות נרחבות של רכוש ופיטורים המוניים של יהודים.

בעקבות הרדיפות נאלצו רבים מיהודי מצרים (כ-30,000) לעזוב את מצרים. רבים עזבו בספינות , הממשלה החרימה את כל רכושם של היהודים שיצאו ממצרים, והם אולצו לחתום על הצהרה שאין להם תביעות ממצרים ולא יחזרו אליה לעולם.

פרוץ מלחמת סיני באוקטובר 1956 סימן את סופה של הקהילה. במהלך גירוש יהודי מצרים ב- 1956 צווי גירוש נאכפו על אלפים מיהודי מצרים, רכוש רב הופקע על  ידי הממשל המצרי, מאות נעצרו באופן שרירותי ואלפים איבדו את מקום עבודתם. המוני יהודים חיפשו דרך להמלט ממצרים, ומספר אלפים מתוכם עשו זאת על גבי ספינות שהושכרו על ידי הצלב האדום לשם מטרה זאת. עד 1957 נותרו במצרים רק כ-3,000 יהודים, מקהילה שמנתה 80,000 קודם לכן נכון לספטמבר 2014, יש 12 יהודים במצרים.

הזוית האישית

סבתא סוזן: גם אני וגם סבא שלמה השתתפנו בתכנית יחד עם שוהם וספיר

כניסה לסיפור הנוסף של סבא שלמה בנושא: הבריחה מבגדאד – פרהוד

תמונות מביקור בבית ספר נתיב אליעזר כרמל, חיפה

תמונה 1

מילון

המשפחה
הילדות של סבתא

מבצע קדש
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", בערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - العُدْوَان الثُلَاثِيّ ובאנגלית "Suez Crisis") הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז).

ציטוטים

”משפחה של סבתא“

הקשר הרב דורי