מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע אנטבה

דודי יוני ואני בביתי.
דודי יוני נמצא באמצע.
שחרור החטופים הישראלים במבצע הירואי

יוני רז, הוא דוד שלי (אח של סבא). יוני נולד בקיבוץ גבע בשנת 1953. היום יוני הוא בן 64. בשנת 1976 כשיוני היה בן 23, הוא היה בצבא מפקד צוות בסיירת מטכ"ל והשתתף במבצע יונתן (אנטבה). המבצע היה בדיוק ביום הולדתו של יוני רז.

יוני (אמצעי) בטיול יחידה לאחר המבצע

%d7%99%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%90%d7%99%d7%aa%d7%99

הרקע למבצע

בחודש יולי שנת 1976 נחטף מטוס "אייר פראנס" שהמריא מפריס לישראל (ועצר עצירת בינתיים באתונה) על ידי 4 מחבלים 2 גרמנים ו2 פלסטינים שעלו למטוס בעצירת הביניים. המחבלים הכריחו את הטייס לנחות בלוב לתדלק ואחר כך לטוס לנמל התעופה "אנטבה" שבאוגנדה. במטוס היו חטופים רבים ומתוכם כמאה יהודים וישראלים. המחבלים דרשו לשחרר מחבלים אחרים שכלואים בישראל שאחרת הם יהרגו את בני הערובה. על סיירת מטכ"ל הוטלה המשימה לחלץ את החטופים, משימה זו כמו שאמר לי יוני, "נראתה לנו בלתי אפשרית".

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-2

נמל התעופה הישן באנטבה

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-3
אידי אמין שליט אוגנדה

יוני מספר: אני הייתי מפקד צוות בסיירת מטכ"ל. בזמן חטיפת המטוס אני והצוות שלי היינו באימון בדרום הארץ. התקשרו אליי מהיחידה ו"הקפיצו אותנו", אמרו לנו להגיע מידית ליחידה. נסענו מיד חזרה ליחידה ורצתי להתעדכן במפקדה מה קרה ומה מתוכנן: לשחרר את בני הערובה שנחטפו לאנטבה. "מאד רציתי להשתתף במבצע. זאת הייתה מטרה חשובה. וגם התרגשתי לא מעט".

לגבי תמונת המצב בשטח: ידענו שיש כמאה בני ערובה ושיש עד 10 מחבלים ששומרים עליהם בטרמינל הישן. אמרו לנו גם שבנוסף למחבלים יש חיילים מהצבא האוגנדי ששומרים שם, ומצוות המטוס נמצא רק הקפטן ואת כל שאר הצוות הם שחררו. סוכן של המוסד טס מעל שדה התעופה באנטבה וצילם את השטח. ידענו שהמחבלים הציבו אולטימטום שאם לא יענו לדרישותיהם וישחררו מחבלים מישראל הם יתחילו להרוג את בני הערובה.

ההכנות למבצע

היו לנו בסה"כ יומיים להתאמן לקראת המבצע. ביחידה בנו מודל גדול שדימה את הטרמינל. בתוך המודל סימנו את המקומות שכנראה בהם היו המחבלים ובני הערובה. גם מגדל הפיקוח סומן כי חששנו שמשם יצלפו בנו כל הזמן. וכך קרה בפועל. התאמנו גם לפרוק את כלי הרכב מהמטוסים שהיו אמורים להביא אותנו לשם ולקחת אותנו חזרה.

יוני מספר: יצאנו מהיחידה בשבת בצהריים ונסענו לשדה התעופה הצבאי ליד נתב"ג. שם עלינו כל הלוחמים וכלי הרכב שלנו (ג'יפים, שריוניות וכמובן המרצדס השחורה "של אידי אמין") על ההרקולסים. ההרקולסים המריאו לכיוון אוגנדה. זמן הטיסה היה ארוך מאוד – 8 שעות. בטיסה הרגשתי ממש עייף כי בזמן ההכנות לא הספקתי לישון הרבה, היה קצת מתח לקראת המבצע אבל ידענו שאנחנו מתורגלים היטב.

אחרי 8 שעות מתישות באוויר, נחתנו בחושך בשדה התעופה באנטבה. כל כלי הרכב פרקו מיד מהמטוסים והתחלנו לנסוע בשדה התעופה החשוך לכיוון הטרמינל הישן כשהמרצדס השחורה (שנועדה להטעות) מובילה את השיירה. לקראת ההגעה נתקלנו בחייל אוגנדי. יוני נתניהו ירה עליו עם אקדח משתיק קול אבל פספס ולוחם אחר שלנו חיסל אותו. מרגע הירי ידענו שגילו אותנו ואנחנו חייבים למהר מאוד. התחלנו לרוץ כל אחד לעמדה שלו לפי התכנית. כוח הפריצה לכיוון המבנה שבו הוחזקו בני הערובה וכוח האבטחה לעמדות מסביב.

%d7%9e%d7%a8%d7%a6%d7%93%d7%a1-%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%9f
המרצדס השחורה של "אידי אמין" שהובילה את השיירה

כוח הפריצה פרץ למבנה, נתקל במחבלים וחיסל אותם במהירות. מחבלת אחת נלקחה בשבי. כל הקרב בתוך המבנה נגמר בערך אחרי 10 דקות. כוח האבטחה שמר מסביב. "התפקיד שלי היה להיות הקשר בשריונית בכוח האבטחה. אני האזנתי לדיווחים בקשר וגם שמעתי את מוקי בצר מודיע שיוני נתניהו נפגע". ביוני נתניהו ירה חייל אוגנדי שהיה במגדל הפיקוח. ממגדל הפיקוח כל פעם ירו עלינו עד שאחד הלוחמים שלנו הוריד אותו עם אר. פי. ג'י.

על המסלול ליד הטרמינל הישן היו מטוסי אויב (מיגים) בשלב מסוים ניתנה הפקודה לירות עליהם (כי פחדנו שהם ירדפו אחרי ההרקולסים שלנו) ואז ירינו והם התפוצצו ב"מדורה גדולה" שהאירה את כל השמיים.

סרטון אנימציה על המבצע: https://youtu.be/81X0vHxxOCg

לגבי הרגשתו של יוני רז במבצע: למרבה הפלא, "לא הרגשתי שעשינו משהו מיוחד" (כבר עשינו דברים מיוחדים מהסוג הזה, זה לא היה מורכב) התאמנו כל כך הרבה על מצבים כמו אלה, והתייחסנו לזה כמו אל תרגולת. ממש על אוטומט. לכן, כשחזרנו לארץ באיזשהו שלב השמיעו במטוס שירי א"י, מין שירים כאלה של יום העצמאות, שירי שמחה. "אני לא הבנתי מה זה, פשוט לא הבנתי למה, מה הביג דיל?".

%d7%a2%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%9f-%d7%9e%d7%a2%d7%a8%d7%99%d7%91
הוצאה מיוחדת בעיתון "מעריב" על המבצע

 

%d7%91%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%a2%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%94
בני הערובה מגיעים ארצה

במבצע נהרג יוני נתניהו (אח של בנימין נתניהו, ראש הממשלה). יוני נתניהו  היה באותו זמן מפקד היחידה. הוא היה איש מאוד אמיץ, הוא היה איש מאוד קפדן שלא מדבר הרבה, מופנם.

 

כבר ברשת הקשר שמעתי שהוא נפצע. רק אחרי שנחתנו חזרה בארץ, אמרו לנו שהוא נהרג. כמובן שהרגשתי עצוב.המשפחה שלי והחברים שלי לא ידעו כלום על המבצע בזמן אמת.

נחתנו בחזרה מהמבצע בבסיס תל נוף, והיה שם אוכל וכמה נאומים וברכות של ראש הממשלה יצחק רבין ושר הביטחון פרס, ואז חזרנו ליחידה. כבר למחרת חזרנו לשגרה ויצאנו לאימון בנגב. המטוס עם בני הערובה נחת בנתב"ג.

%d7%a4%d7%a8%d7%a1
שמעון פרס, שר הביטחון דאז, מברך את הלוחמים לאחר המבצע

הזוית האישית

איתי: "במהלך העבודה על הסיפור רכשתי ידע רב שלא היה לי לפני מפגשי תכנית הקשר הרב דורי. העבודה על הסיפור הייתה מהנה ביותר ומשכילה ביותר"

מילון

אולטימטום
דרישה או תביעה, שמילויה נדרש בתוך זמן קצוב, המגובה באיום אשר אמור להתממש אם לא תתמלא דרישת האולטימטום

ציטוטים

”"המשפחה שלי והחברים שלי לא ידעו כלום על המבצע בזמן אמת"“

הקשר הרב דורי