מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבט אל העבר

ליה וסבא שוקי ב"קשר הרב דורי"
סבא שוקי כשהיה תינוק
שירות צבאי ומשפחה

הייתי בשיירה להר הצופים "שיירת הדסה"
 
מיקום גיאוגרפי: הר הצופים מתנשא לגובה 825 מטר מעל פני הים. הוא נמצא באזור שיך גראח במזרח ירושלים. ממזרח לו נמצא אבו טור ואוגוסטה ויקטוריה. צפונית לו הישוב הערבי איסאויה. מערבית לו ירושלים. דרומית לו- ירושלים המזרחית.
 
רקע
1925 -טקס פתיחת האוניברסיטה
1939- הקמת בית החולים.
עד הכרזת האו"ם בתאריך כ"ט בנובמבר 1947 היה נוהל מקובל על הירדנים של שיירה של מרצים רופאים ועובדים שעולים להר הצופים לתחזוקה. השיירה הותקפה על ידי הערבים. בהתקפה זאת נהרגו 78  מהמשתתפים בשיירה בהם רופאים מרצים. יש לציין שהצבא הבריטי לא התערב. השיירה להר הצופים הופסקה עד להפוגה הראשונה במלחמת השחרור. בהסכמי שביתת הנשק עם הירדנים הוחלט על המשך עליית השיירה להר הצופים. השיירה כוללת מרצים, רופאים ושוטרים. כמו כן,  הוחלט שהנשק שיהיה בידי השוטרים יהיה הנשק שהיה מקובל באותו זמן בשנת 1948. השוטרים שהיו בשיירה היו חיילים סדירים מהנח"ל ומגולני.
 
נבחרתי להיות אחד מהשוטרים כחייל מהנח"ל בינואר 1965.הכינו אותנו 
לקראת העלייה בשיירה במחנה "שנלר".השיירה כללה שריוניות שהיה בהם פתח צר לנהג וכן משאיות אספקה .השיירה נבדקה ע"י האו"ם והירדנים במעבר מנדלבאום. הנסיעה בשיירה לוותה בפחד משום שהיא עברה בשטח ירדני. תפקידנו בהר הצופים לווה בסודיות ונועד לתצפיות ושמירה. התנועה במתחם הייתה במנהרה ובמסתור. מדי פרק זמן של שבוע התנהל סיור להפגנת נוכחות של סיור של 4 שוטרים(חיילים). בסיור זה היתה כוננות צבאית מירבית. מדי פעם אכן היו תקריות עם נפגעים כתוצאה מירי מצד הירדנים. יש לציין שהנשק שבו צוידנו היה נשק חדיש שהוברח להר הצופים ע" משתפי פעולה. החוויות שעברתי שם נשמרו כזיכרון ייחודי. התקופה שהייתי שם נמשכה כ- 30 יום. במלחמת ששת הימים הגעתי במהלך סיורי להר הצופים. התרגשתי מאוד גם מעצם העובדה שהתנועה בהר הייתה חופשית. עלי להוסיף שבתקופת מלחמת שת הימים היה חשש שהצבא הירדני ינסה לכבוש את הר הצופים בגלל גבעת התחמושת וזאת הייתה הסיבה להתקפה וכיבוש גבעת התחמושת. השריוניות ששימשו לעליה להר הצופים מוצגות היום במוזיאון צה"ל בתל-אביב. בנוסף עלי לציין שאין אירוע זה (הר הצופים) נצרב בתודעת הציבור וגם כיום כל מי ששומע אינו חש את גודל האירוע כפי שחש בהקשר למלחמות.
שרות צבאי
התגייסתי  לצבא במסגרת גרעין נח"ל המיועד להצטרף לקיבוץ משגב-עם . במהלך שירותי היינו עושים  מארבים באזור מושב אלמגור .יש לציין שהגבול עם סוריה היה קרוב מאוד לנהר הירדן . באחד המארבים שמענו רחשים חשודים. ירינו  לעבר המקום ממנו באו הרחשים .עם בוקר לאחר בדיקה יסודית מסתבר שהרגנו חזיר בר , מאחר וזאת הייתה סביבתם הטבעית. יש להוסיף שהדבר חזר על עצמו מספר פעמים.
סבא שוקי בשירותו הצבאי

סבא שוקי בשירותו הצבאי

  

סיפור משפחתי
תמונת מגן הילדים

תמונת מגן הילדים
                                                           
סיימתי את לימודי המקצועיים ב-1970. קיבלתי עם חבר עבודת פיקוח לאורך כביש הנפט ברמת הגולן.
גרתי בדירה שכורה בצפת. עם הזמן נוצר קשר עם דירת מורות חיילות. בילנו הרבה ביחד ותוך כדי כך התחברתי למורה חיילת בשם זיוה .חברות זו הסתיימה בנישואינו בשנת 1971.
 

אני וזיוה ביום החתונה

אני וזיוה ביום החתונה
עברנו לגור ביחד בשיכון כנען בצפת ושם גם נולד בננו הבכור-יניב אבא של ליה .בשנת -1974 עברנו לגור באזור ושם נולד בננו השני רועי . בשנת -1978 יצאתי לעבוד בניגריה עם המשפחה . זיוה לימדה בבית ספר ישראלי ואני עבדתי בפרויקטים של תשתיות. בשנת 1980 חזרנו לארץ ועברנו לגור בראשון לציון, שם אנו מתגוררים עד עצם היום הזה. בשנת 1981 נולדה ביתנו עינת. ליניב יש היום שני ילדים . יותם בן 5 וליה בת 9 וחצי. לרועי יש היום שלושה ילדים, שירה בת 7 וחצי, עידו בן 5 ועלמה בת שנה.
לעינת יש היום ילד אחד- אורי בן 11 חודשים.      
 
לחצו כאן לצפייה בסרטון שהכינו סבא שוקי והנכדה ליה במסגרת הפעילות בתכנית הקשר הרב דורי.  
 
העשרה
תוכלו לקרוא עוד על הסיפור של "שיירת הדסה"
"שיירת "הדסה" הייתה שיירת משוריינים שהסיעה יהודים בדרכם להר הצופים ב-13 באפריל 1948. השיירה כללה עובדי רפואה של בית החולים הדסה הר הצופים, עובדי האוניברסיטה העברית, אנשי ההגנה מגיני ההר, חולים, מבקרים ואזרחים. בעת שעברה בשכונה הערבית שייח' ג'ראח, הותקפה השיירה בידי פורעים ערבים, שרצחו 78 מנוסעי השיירה‏[1] לכן כונתה השיירה גם "שיירת הע"ח". ההתקפה אירעה ימים ספורים לאחר פרשת דיר יאסין, לטענת עבדאללה א-תל, מפקד הלגיון הערבי בירושלים, כנקמה על הרג בני הכפר".‏ ויקיפדיה.
 
תכנית הקשר רב דורי 

מורה מובילת תכנית ליאת כהן

תשע"ו                       

מילון

שיירת הדסה
שיירת "הדסה" הייתה שיירת משוריינים שהסיעה יהודים בדרכם להר הצופים ב-13 באפריל 1948. השיירה כללה עובדי רפואה של בית החולים הדסה הר הצופים, עובדי האוניברסיטה העברית, אנשי ההגנה מגיני ההר, חולים, מבקרים ואזרחים. בעת שעברה בשכונה הערבית שייח' ג'ראח, הותקפה השיירה בידי פורעים ערבים, שרצחו 78 מנוסעי השיירה, לכן כונתה השיירה גם "שיירת הע"ח". ההתקפה אירעה ימים ספורים לאחר פרשת דיר יאסין, לטענת עבדאללה א-תל, מפקד הלגיון הערבי בירושלים, כנקמה על הרג בני הכפר.‏

פטרול
מונח צבאי שפירושו סיור

מארב
הסתתרות וצפייה ליריב אויב במטרה לתפוס אותו

ציטוטים

”איזהו עשיר השמח בחלקו“

הקשר הרב דורי