מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבגדאד לירושלים

שמחה ואהרון
שמחה ועמנואל
זיכרונות מעירק

נולדתי בבגדאד שבעירק בשנת 1930, עליתי לישראל בשנת 1950.
 
שנות ילדותי בעירק היו קשות מאוד. אני זוכרת בצורה חייה, תמונות קשות. שכשהייתי בת שמונה היו פרעות קשות נגד היהודים בעיר. רצחו אנשים יהודים ברחוב בצורה אכזרית מאוד. גזלו מהיהודים כסף, זהב והרבה רכוש. אני ראיתי, ועד היום אני זוכרת, איך זרקו לאבא שלי אבן בעיניים והוא התעוור. אחרי שאבא התעוור, אימא הייתה צריכה לפרנס אותנו לבדה. אימי הייתה מלפפת סיגרים לטבק למפעל.
בעלי, שנולד בעיר אמרה שבעירק. הכרנו בעירק, שם התחתנו ונולד בננו הראשון. עלינו לארץ, עם תינוק קטן ויחד עם אימי ע"ה, בשנת 1950. גם בארץ היה לנו מאוד קשה כשעלינו לארץ. אני זוכרת, שלא היה לנו בית ולא היה אוכל. פלשנו לבית ערבי הרוס בשכונת מוסררה, שבירושלים. גרנו בבית הזה 13 שנה. גרנו שלוש משפחות ביחד בתנאים שאי – אפשר לתאר היום. היו לנו שירותים משותפים, בלי מקלחת או אמבטיה. היינו מתקלחים בתוך "פיילה".
 
כאן בארץ, נולדו לי עוד חמישה ילדים. בעלי עבד קשה בבניין והרוויח לירה וחצי ליום. היה לנו מאוד קשה מבחינה כלכלית. חסכנו כסף, כדי לתת מקדמה למשרד השיכון. קנינו דירה ברחוב שמואל הנביא וגרנו שם 36 שנה. לא ידענו לדבר עברית ולכן לא יכולנו לעזור לילדינו בשיעורי – הבית שלהם. לאחר שהתלוננו על כך, שלחו לילדים שלנו עזרה בלימודים. הילדים כולם הסתדרו יפה, בלי עין הרע.
 
העשרה
בגדאד: "בגדאד (בערבית: ?????; תעתיק מדויק: בַּעְ'דַּאדּ) היא עיר הבירה של עיראק, ואחת הערים הגדולות במזרח התיכון, עם אוכלוסייה מוערכת של 9,167,684 (נכון ל-2011). היא בנויה על שני עברי נהר החידקל ומספר גשרים מחברים בין שני חלקיה. מקור שמה של העיר הוא בשפה איראנית קדומה, ופירושו "דבר הניתן על ידי האל" או "דבר הנברא על ידי האל". בגדה המערבית של נהר החידקל הוקמה עיר עתיקה בצורת עיגול שנקראה גם בשם קריית השלום וכיום ניתן לזהותה בשכונת "א-סלאם" (השלום). בצדו המזרחי של נהר החידקל נמצאת עיר עתיקה נוספת שהוקמה על ידי המוסלמים כובשי בבל העתיקה". ויקיפדיה
 
פיילה: "בעברית- גיגית. קערה גדולה, בעלת תחתית שטוחה ושתי ידיות מצדדיה, להרמה ולתליה. עשויה מעץ, פח או פלסטיק. בשנים עברו, הייתה הגיגית כלי הכרחי בכל משק בית, להשריית כבסים, לכביסה, לרחיצת ילדים ולשימושים אחרים, לפי הצורך". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

"פיילה"
בעברית- גיגית. קערה גדולה, בעלת תחתית שטוחה ושתי ידיות מצדדיה, להרמה ולתליה. עשויה מעץ, פח או פלסטיק. בשנים עברו, הייתה הגיגית כלי הכרחי בכל משק בית, להשריית כבסים, לכביסה, לרחיצת ילדים ולשימושים אחרים, לפי הצורך.

בגדאד
בגדאד (בערבית: ?????; תעתיק מדויק: בַּעְ'דַּאדּ) היא עיר הבירה של עיראק, ואחת הערים הגדולות במזרח התיכון, עם אוכלוסייה מוערכת של 9,167,684 (נכון ל-2011). היא בנויה על שני עברי נהר החידקל ומספר גשרים מחברים בין שני חלקיה. מקור שמה של העיר הוא בשפה איראנית קדומה, ופירושו "דבר הניתן על ידי האל" או "דבר הנברא על ידי האל". בגדה המערבית של נהר החידקל הוקמה עיר עתיקה בצורת עיגול שנקראה גם בשם קריית השלום וכיום ניתן לזהותה בשכונת "א-סלאם" (השלום). בצדו המזרחי של נהר החידקל נמצאת עיר עתיקה נוספת שהוקמה על ידי המוסלמים כובשי בבל העתיקה.

ציטוטים

”צריך לשמוח במה שיש, להגיד תודה ולהסתפק במועט.“

הקשר הרב דורי