מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מארץ זרה למוכרת

צילום ביחד 2017
המספר בשנת הצבא
ממרוקו לישראל

ממרוקו עד המחנה בצרפת

נולדתי במרוקו בעיר בני-מלל ובגיל 6 עד גיל 9 למדתי ב"חדר" רק תורה. בגיל 9 לקחו אותי לאליאנס עד גיל 11. בגיל 11התחילו להגיע שליחים של הסוכנות היהודית ולהשפיע עלינו לעלות לארץ, אבל היו להם תנאים. "אנו רוצים לעלות רק את הצעירים"! הם אמרו. הסוכנות דיברה עם אבא שלי והוא אמר:" או שכולם עולים או שאנחנו נשארים במרוקו". אחרי כמה ימים, הסכימו לעלות גם את המבוגרים. אנחנו היינו 8 אחים והגדול בניהם היה בן 15. לקחו אותי ושאלו אותי: "האם אתה מעוניין לעלות בעליית הנוער"? שאלו את ההורים, הם הסכימו, וכך לקחו את הילדים מכל המחזור שלי.

מאניית השלום דרך טבעון להורי

היה כפר קטן שקראו לו Darenas והעלו אותנו באוניית השלום לצרפת. הייתי בן 11.5, כמעט 12. הגענו למארסי, צרפת. ממארסי לקחו אותנו לקומבוס (מן מוסד לילדים יהודים).

CAMPS DE CAMBOUS

כשהגענו שיבצו אותנו לכיתות דתיות וחילוניות. אותי שיבצו לבית המזרחי (בית דתי). היו עוד מגוון בתים. בית הגלבוע ובית המפרץ. מגיל 11.5 עד כמעט גיל 13 גרנו שם. למדנו עברית וקצת מתמטיקה. העלו אותנו לאניית נגבה והגענו לארץ. שם שלחו אותנו לרמת הדסה בקרית טבעון (מוסד לילדים של עליית הנוער). ברמת הדסה למדנו כמה חודשים ולאחר מכן פיזרו אותנו בקיבוצים. אותי שלחו לקיבוץ יד מרדכי בנגב. שם הייתי כמה חודשים, התחלתי להתגעגע להורי. בינתיים ההורים הגיעו ארצה ושיבצו אותם במעברת קריית נחום שזה בתחום של קריית אתא, קריית בנימין. כשהייתי ילד בקיבוץ יד מרדכי 1954 החלטתי לעזוב את הקיבוץ ולנסוע להורים. הגעתי למעברה ומ-1954 היה הפגנות ובעיות במעברה. בחורף המעברה תמיד הייתה מוצפת ואנשי חיל הים היו מביאים סירות קטנות ומוציאים אותנו. כשהלכתי לישון, בבוקר המים הגיעו עד למיטה שלי. בקיץ תמיד היו שריפות והפגנות התחילו לאחר שצריף נשרף ובתוכו תינוק. היינו בבחירות ושם "מפא"י" הגיעו להבטיח הבטחות שלא קיימו.

מהגיוס ועד להקמת המשפחה

בשנת 1958 התגייסתי לצבא והציבו אותי בגדוד 51 בגולני, עברתי טירונות שלקחה כחצי שנה ומשם העבירו אותם לגדוד "מסייעת" שהוא גדוד "מרגמות". ישבנו בעפולה עילית ומשם היינו יוצאים לתרגילים ומלחמות נגד הסורים. בתאריך 1.11.1960 השתחררתי מהסדיר ומשם התחלתי לעבוד בכל מיני עבודות מזדמנות. ב-1966 התחתנתי ולאחר שנה פרצה מלחמת ששת-הימים. במלחמה הייתי מגויס 7 חודשים. אחרי שהשתחררתי התחלתי לעבוד בדואר הנדסה שזה בעצם בזק של היום. בתי הראשונה נולדה בשבת 1968. רז נולד בשנת 1972, אחר כך גרנו בקריית ים עד 1977 ועברנו לקריית אתא.

גיל הקטן נולד בשנת1981. בשנת 1985 קניתי דונם אדמה ובניתי את ביתי על חצי דונם. עד היום אני גר שם.

הקשר הרב דורי בנימין אלון גלילות נשר 2017

קישור לסירטון

הזוית האישית

משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמיד רז זוהר שהקשיב ותעד את סיפורי.

מילון

סדיר
שירות בצה"ל הוא בגדר חובה לאזרחי ישראל ומוסדר בעיקר באמצעות חוק שירות ביטחון , התשמ"ו⁻1986. כן חלות על המשרתים בצה"ל פקודות מטכ"ל והוראות הפיקוד העליון . שירות זה מתחיל עם הגיוס לצה"ל, של תושב ישראל שהגיע לגיל 18 שנה. עם סיום השרות מקבל המשתחרר תעודת שחרור משירות צבאי.

ציטוטים

”"ב-1.11.1960 השתחררתי מהסדיר ומשם התחלתי לעבוד בכל מיני עבודות מזדמנות."“

”"אנו רוצים לעלות רק את הצעירים"! כך חשבו אנשי הסוכנות היהודית וסרבו להעלות מבוגרים."“

הקשר הרב דורי