מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאלק שבהונגריה להגשמה בארץ

עם גל שחף, ניצן בן פורת וזיוה
מבט מרמות נפתלי
מרמות נפתלי לגשר הזיו

יצחק אלק (שם של עיירה בהונגריה), בן 84 בזמן הריאיון. יצחק אלק נולד בשנת 1932 בהונגריה ועלה לארץ בשנת 1949. שם המשפחה אלק הוא כשם היירה בה נולד אלקאלק בפולנית: Ełk; בגרמנית: Lyck; בפרוסית: Luks. זוהי עיר בצפון-מזרח פולין. עד שנת 1945 עיר זו הייתה חלק מגרמניה, באפריל  בשנת 1945 היא הועברה לשליטת פולין. אז שונה שמה לאלק.

יצחק התגייס לצבא בשנת 1950 ושובץ למשטרה צבאית. מיד לאחר שחרורו מהצבא בשנת 1952 הגיע למושב רמות נפתלי ועבד שם ברפת. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1954 הגיע לראש הנקרה ועבד ברפת הקיבוץ כ-30 שנה. בנוסף עבד בקיבוץ כמזכיר הקיבוץ, כגזבר, כמרכז משק ובתפקידים נוספים.

ליצחק עדיין יש בני משפחה בהונגריה. הוא טס לבקר את בני משפחתו יחד עם אשתו זיווה כבר 15 פעמים.יצחק ואשתו זיווה נפגשו בקיבוץ ראש הנקרה ונישאו בשנת 1956 ולהם שלושה ילדים. שניהם אוהבים לטייל בעולם ובארץ.

רמות נפתלי – רמות נפתלי הוא מושב באזור הצפון ליד הגבול בין ישראל ללבנון והשייך למועצה אזורית מבואות החרמון. היישוב נקרא כך משום שהוא ממוקם בהרי נפתלי בתחום נחלת שבט נפתלי. היישוב הוקם בשנת 1945 על ידי פלוגת פועלים חקלאיים שנשלחו על ידי המוסדות הלאומיים לשם שמירה על הקרקע והכשרתה לעיבוד חקלאי. עם תום מלחמת העולם השנייה עלתה למקום זה קבוצה ראשונה של חיילים משוחררים משני ארגונים, "וינגייט" ו"המתנדב" אשר התארגנו להתיישבות עוד בטרם היותם בצבא, ואשר התאחדו לארגון אחד.

כפר ראש הנקרה = ראש הנקרה, קיבוץ בצפון הגליל המערבי ליד הגבול בין ישראל ולבנון, מצפון לעיר נהריה. היישוב הצפוני ביותר לחוף ימה של ישראל. הקיבוץ משתייך למועצה אזורית מטה אשר. נקרא על שם האתר ראש הנקרה.

הזוית האישית

הגשמתי עצמי ע"י ההתיישבות בספר הצפוני של ישראל

מילון

אלק
שם משפחתו של יצחק על שם עיירת הולדתו. "אלק (פולנית: Ełk; גרמנית: Lyck; פרוסית: Luks) היא עיר בצפון-מזרח פולין".

ציטוטים

”הגשמתי עצמי ע"י ההתיישבות בספר הצפוני של ישראל“

הקשר הרב דורי