מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאלכסנדריה לנתניה

סבא פנחס והנכדרועי
סבא עם אמו ואחיו באלכסנדריה
ילדותו של סבא פנחס

הקשר הרב דורי של סבא שמחון פנחס והנכד רועי צימרמן

סבא פנחס נולד בשנת 1938 באלכסנדריה  שבמצרים. הוא עלה לישראל בשנת 1949. סבא נולד במצרים עוד לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה לאב רופא יליד פלשתינה, שהיה דור שני שירד למצרים בגיל 10. הם ירדו למצרים כבר בשנת 1912. סבא סיפר לי את זיכרונותיו משנות ילדותו:

"בילדותי למדתי בבית הספר ליסה פרונסה, במגמה ערבית הייתי תלמיד יהודי יחידי בין תלמידים קופטים, יוונים, איטלקים ומוסלמים. זכור לי בגיל 6 או 7 הגיעו לביתנו קצינים של הצבא הבריטי. זה היה בשנת 1948. אני זוכר את היום בו נאלצתי לעזוב את ביתי זו הייתה תחילת הדרך הארוכה בדרך לארץ ישראל.

חזרתי  באותו יום מבית הספר עם תיק על הגב נסענו כל המשפחה לנמל אלכסנדריה ומשם הפלגנו לצרפת ונפרדתי בגעגועים מעיר הולדתי הפלגנו באוניה איטלקית בשם (פצי). היה קשה הים סער מאוד. לאחר כשבוע הגענו לנמל מרסיי שוקנו במחנה מעבר. לאחר כשבועיים עברנו אחי ואני למחנה מעבר של עליית הנוער. לאחר שהות של כחודש במחנה המעבר,הובלנו לילה שלם לעבר מרכז צרפת לעמק הלואר. גרנו באחד הארמונות המפוארים  היינו כ- 30 ילדים

בחדר אחד במשך היום למדנו עברית חשבון ותפילה לאחר הצהריים עשינו תורנויות מטבח בחדר אוכל, פעילות ספורט, שכללה שיט בסירות על נהר הלואר. במשך שהייתנו בארמון הגיעו קבוצות של ילדים בגילנו שאספו אותם ממשפחות נוצריות וממנזרים מכל רחבי אירופה הם למדו בעיקר את שפת העברית ותפילות.

לאחר תקופה הם הועברו לארץ ישראל לקבוצות נוער בקיבוצים. ברוב זמננו הפנוי טיילנו ביערות העד מסביב לארמון. כמו כן גלשנו על המים הקפואים של האגם. כמובן שביקרנו בכל הכפרים של עמק הלואר שגידלו בעיקר שדות גפנים ליין.

בסוף שנת 1949, לאחר ביצוע כל החיסונים נאמר לנו לארוז את החפצים ושאנחנו עולים לארץ ישראל. לאחר נסיעה של כ 18 שעות הגענו לפנות ערב למחנה מעבר ארנס למחרת לאחר ארוחת הבוקר נסענו לנמל מרסי שם עלינו על האנייה בשם נגבה לאחר שבוע של שייט בתוך סערה הגענו לפנות בוקר לנמל חיפה לקחו אותנו למחנה מעבר של עליית הנוער על הכרמל. לאחר כשבוע עברנו לעוד מחנה מעבר בכרכור לאחר כחודש עברנו למוסד חקלאי דתי גבעת ושינגטון.

עברתי תקופה יפה במשך שנתיים באזור גדרה ואשדוד בשנת 1952 משפחתי עברה לבאר שבע ואני התחלתי ללמוד בבית הספר החקלאי "אשל הנשיא". באוגוסט שנת 1955 סיימתי מחזור א'.  בחודש אפריל 1956 גויסתי לצה"ל לאחר כחצי שנה השתתפתי כטנקיסט במבצע קדש לאחר מבצע קדש עברתי קורס מט"קים בתום שירות 30 חודש השתחררתי משרות צבאי בשנת 1958.

הורי עברו להתגורר בעיר נתניה בסוף שנת 1957. כשהשתחררתי מצה"ל התחלתי לעבוד כמפעיל ציוד חקלאי בתחנה של הסוכנות בבורגתה. בספטמבר עברתי להדריך כמורה לחקלאות בבית ספר האזורי בשדמות דבורה שליד כפר תבור. בסיום השנה חזרתי לנתניה והתחלתי ללמוד הנהלת חשבונות ועבדתי בעבודות מזדמנות ביניהם גם ליטוש יהלומים. הודות וידעתי כמה שפות התחלתי לעבוד כפקיד קבלה במלון בלובי עד שנת 1969.

בתאריך 14 לפברואר 1963 נישאתי לרעייתי ובזה תם פרק בחיים הצעירים.

מצגת רועי

הזוית האישית

סבא פנחס והנכד רועי שמחו על ההזדמנות להשתתף בתוכנית "הקשר הרב דורי" כדי לתעד את ההיסטוריה של המשפחה. המשפחה מדומה לעץ: הדורות הקודמים לנו הם השורשים אשר מזינים, מטפחים ומעוררי חיים בדורות הבאים. על כל אחד לדעת כי העץ בנוי משורש, גזע, ענפים, עלים ופרחים ועל כל אחד יש להכיר את מקור ההזנה שלו, להעריך אותו ולהוקיר לו תודה.

עבודה זו תרמה לרועי להכיר יותר טוב את תקופת ילדותו ונעוריו של סבו ועל כך הוא אומר תודה רבה. רועי מקווה שהוא וכל הדור הצעיר יהיו לדוגמא לדורות הבאים כפי שלמד מסבו.

מילון

מבצע קדש
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", בערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - العُدْوَان الثُلَاثِيّ ובאנגלית "Suez Crisis") הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".

ציטוטים

”פעילות ספורט, שכללה שיט בסירות על נהר הלואר “

הקשר הרב דורי