מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאבק למען יהודי ברית המוצעות

מדור לדור
עיתונים עם הסיפור של עדי
חייו של עדי סולטניק, תשובה רוחנית, פיזית ומילולית

הסיפור מתחיל בשנת 1942 בארצות הברית. עדי נולד בבפלו בארצות הברית למשפחה שאינה דתית והיה ילד רגיל באמריקה. עדי למד בבית ספר ציבורי ולאחר מכן כל יום הוא הלך לבית ספר יהודי בבית כנסת. עקב תאונת דרכים עדי עבר לבית כנסת אחר שבו הוא הכיר רב שבזכותו עדי עד היום דתי. הרב השפיע על עדי כל כך שעדי כבר בגיל 12 החליט להיות רב. בגיל 14 עדי התחיל לשחק בייסבול בבית הספר. בגיל 16 עדי התחיל לשחק באופן מקצועי אך כעבור שנה וחצי הוא פרש לטובת היותו רב.
 
אחרי התיכון עדי הלך לאוניברסיטת ישיבה בניו-יורק. באוניברסיטה עדי התחיל לפעול למען היהודים בברית המועצות באמצעות: הפגנות לפני הממשלה והאו"ם וגם באמצעות הרצאות בעד חירות ליהודי ברית המועצות. אחרי האוניברסיטה עדי נשלח לארץ לשנת לימודים ושם הוא חיפש קרובי משפחה בארץ. הוא ראה בספר הטלפונים שיש קרובים בתל-אביב. המשפחה של אשתו של עדי הייתה אחת מהן. לאחר מכן עדי קיבל תעודה שאומרת שהוא רב. עדי היה רב בשלוש מדינות: ארצות הברית, אוסטרליה ודרום אפריקה.
 
עדי היה בברית המועצות פעמיים:
1.כאשר עדי היה בארצות הברית הוא הבריח ספר תורה לברית המועצות וחזר לשם כדי להיות שם בזמן השמחה.
2.כאשר עדי היה באוסטרליה עם שני שותפים הוא הלך לברית המועצות כדי לבקר יהודים שרצו להעפיל לארץ.
בעיר אודסה, ליד אחד הבתים של היהודים, עדי ראה חבורה של נערים שתקפו וגנבו מאחד משותפיו של עדי את המצלמה.כאשר עדי חזר לבית המלון ה-KGB לקחו אותם לבית הסוהר. הם חשבו שעדי ושותפיו מכרו את המצלמה בשוק השחור (זה נגד החוק). במשך 24 שעות הם היו בחקירה מאוד קשה ועדי ידע שהנערים הגנבים עבדו בשביל ה-KGB. לעדי נמאס והוא צעק שהם שקרנים והכל שטויות וכו'.בעקבות זאת הם שחררו אותם והם חזרו לאוסטרליה.
 
כאשר עדי חזר הוא סיפר לעיתונות ולממשלה וביקש מהממשלה לא ללכת למשחקי האולימפיאדה במוסקבה. זה הצליח.
בשנת 1982 עדי עלה לארץ עם משפחתו וקיבל תפקיד במוסד קרן היסוד. עדי היה בתפקיד שבו הוא גייס יהודים מכל העולם להתנדב לקרן היסוד ולעזור ליהודים מכל העולם. הוא היה ב-100 מדינות ופגש שם יהודים ודיבר על הארץ ועל מה שהם יכולים לעשות בעד הארץ.
התפקיד האחרון  של עדי היה האחראי על כל המדינות שדוברות אנגלית. כשעדי היה בן 67 הוא יצא לפנסיה ומאז הוא רב קהילתי בבית כנסת במודיעין.

מילון

קגב - KGB
ארגון הביון והמשטרה החשאית הראשי של ברית המועצות

ציטוטים

”אהבת ישראל והעם היהודי וכל ישראל ערבים זה לזה“

הקשר הרב דורי