מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לעבור את הגבול

סבתא והנכד נתנאל
סבתא שלי
מעשה שטותי שעשיתי בילדותי

אני מיכל מלכה, אחותו של יוסף מיימוני מספרת את סיפורו מפני שנפטר, כפי שהוא היה מספר:

בשנת 1963 אני יגאל מיימוני, עשיתי מעשה שטותי. שלושת חברי ואני פרצנו בשעות הצהריים את גדר הגבול הירדני שנמצא סמוך לסנהדריה. לפני שנכנסתי עלו במוחי מחשבות על משפחתי שלא ידעה דבר. לא רציתי לאכזב את משפחתי ולעשות מעשה שטותי כזה, אך אכזבתי ונגררתי אחרי חברי.

כאשר אני ושלושת חברי פרצנו את הגדר עלינו על ההר שהיה בירדן. העלייה להר הייתה מפחידה, הסתכלי ימין ושמאל במשך כל העלייה, מפני שחששתי שמשהו יקרה. לאחר שטפסנו על ההר, שני חיילים ירדנים הפתיעו אותנו והתחילו לפתוח בירי לעברנו. כבר שם הרגשתי חשש גדול שמשהו רע עומד לקרות.

חברי הטובים הצליחו להמלט מן המקום, אך אני ניסיתי במאמצים רבים לברוח לא הספקתי.  הרגשתי באותו רגע כישלון גמור, חברי נמלטו ואני נישאר בודד עם שני חיילים ירדנים מפחידים. הכדור שנורה מאקדחו של החייל הירדני פגע ברגלי ואני נשארתי במעלה ההר. אני מוכרח לומר שירייה זו באמת הכאיבה כך שלא הייתה לי דרך להמלט מן המקום.

הפחד שעלה בי באותו הרגע גרם לי לעלות מחשבות רעות על משפחתי, האם הם יקבלו את זה שפרצתי את הגדר ירדני?.

שני החיילים הירדנים גררו אותי אל השבי הירדני בו שהיתי חמישה ימים רצופים. בשבי יצא לי לחשוב הרבה מחשבות: "מה עם חברי?", "כמה זמן אשאר כאן? והאם בגלל פריצה זו יפתחו לי תיק במשטרה?". אך לא היה לי תשובות לכל השאלות.

לאחר חמישה ימים אבי, יוסף מיימוני, שיחרר אותי באמצעות האו"ם, האו"ם פנו אל הירדנים בבקשה לשחרר אותי מן השבי ולאחר משא ומתן אלו הסכימו. באותו רגע שמחתי עד דמעות, מפני שעכשיו אוכל לחזור אל חברי ולעשות איתם את הדברים שאנו נוהגים לעשות בדרך כלל כגון: כדורגל, רכיבה על סוסים ורכיבה באופנועים.

לאחר ששוחררתי חזרתי אל ביתי שהיה באהלי יוסף שכונת מחניים ושם משפחתי אירגנה לי מסיבה. מאוד התרגשתי לחזור אל ביתי ובמיוחד אל משפחתי.

בכל זאת למדתי משהו טוב בשהייה בשבי, למדתי לחשוב פעמיים לפני שאני עושה משהו שטותי.

%d7%9b%d7%aa%d7%91%d7%94

 

הזוית האישית

מיכל מלכה: אני סבתא של נתנאל, משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי נתנאל

מילון

האום
הוא ארגון בינלאומי שמטרותיו המוצהרות הן להקל על שיתוף הפעולה בענייני החוק הבינלאומי, הביטחון הבינלאומי

ציטוטים

”בכל זאת למדתי משהו טוב בשהייה בשבי, למדתי לחשוב פעמיים לפני שאני עושה משהו שטותי.“

הקשר הרב דורי