מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לנינגרד הייתה במצור ובהפגזות קשות

בר אללוף מראיין את פסיה
תודה לשרה שעזרה לתרגם
חוויותיה של פסיה ממלחמת העולם השנייה

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו ועל חייהם הפרטיים.

בר ראיין את פסיה עולה ותיקה מרוסיה שעלת בשנות ה-90, פסיה מספרת לנו על חייה האישיים בירוחם וכן על מלחמת העולם השנייה שחוותה אותה בעוצמה רבה מלנינגרד שהייתה במצור ובהפגזות קשות מצד הגרמנים.

פסיה מספרת שנולדה בבלארוס. "נולדתי בבלארוס לפני הרבה מאוד שנים, בשנת 1924. אחר כך עברנו לגור בלנינגרד, זו הייתה עיר מאוד גדולה. בלנינגרד עברה פסיה תקופה קשה. המצור נמשך מ-8 בספטמבר 1941 ועד 27 בינואר 1944 (במשך 872 יום). פסיה מספרת על המצור על לנינגרד:  "לא היה אוכל, לא היה חשמל, לא היו מים. לא היה טוב. היו כל הזמן הפצצות ממטוסים וטילים. מתו אלפי אנשים, כחצי מליון אישנהרגו במלחמה זו. לא היה לנו כוח להתמודד.

                                                  פסיה מספרת על מלחמת העולם השנייה

תמונה 1

 אתר ההנצחה ליהדות בלארוס במינסק ( ויקיפדיה)

תמונה 2

העלייה לארץ ישראל

עליתי לארץ  בשנת 1990. עלינו במטוס לישראל. בהתחלה גרנו בבת-ים, גרנו שם במשך שנתיים. אחר כך קבלתי דירה מעמידר, בירוחם ועברתי לגור פה. 

סדר היום של פסיה

פסיה בת 85 , היא מספרת לבר על סדר יומה: "אני הולכת כל יום למועדון. יש לי מטפלת לחמש שעות. אני הולכת למועדון "גיל הזהב". יש שם ארוחת בוקר וצהרים. בשאר שעות היום אני קוראת ספרים ועיתונים, רואה טלווזיה. אני אוהבת קצת לטייל." לשאלתו של בר על משפחתה עונה פסיה: " אין לי משפחה בירוחם כולם כבר מתו".

תמונה 3

בר אללוף: "תודה לשרה שתיווכה ועזרה לתרגם חלק מהשיחות עם פסיה"
 
העשרה

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

בֵּלָארוּס: "בֵּלָארוּס (בבלארוסית וברוסית: ?????????, ברוסית גם: ???????????) היא מדינה ללא מוצא לים הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר התפרקות ברית המועצות הפכה למדינה עצמאית. מאז 1996 קשורה בלארוס עם הפדרציה הרוסית בסדרת אמנות ליצירת ישות הקרויה האיחוד של רוסיה ובלארוס, כצעד לקראת איחוד אפשרי בין שתי המדינות".

יהדות בלארוס: "לפני השואה הייתה יהדות בלארוס קהילה משגשגת שמנתה כ-750,000 יהודים שרובם נספו בשואה, מרביתם בחלקה המערבי, שהיה עד 1939 בשלטון פולין. עם כיבושה של בלארוס על ידי גרמניה הנאצית ב־1941 הצליחו חלק מן היהודים להימלט מזרחה בעוד אלו שנשארו נכחדו ברובם. לפי נתונים היסטוריים שונים, בשואה נספו 86% מיהודי מערב בלארוס ו-36% מיהודי מזרח בלארוס‏". 

המצור על לנינגרד: " המצור על לנינגרד (כיום סנקט פטרבורג) היה מצור צבאי של כוחות גרמניה הנאצית במהלך פלישתם לברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא הביא למותם של 750,000 איש, שיעור האבדות האזרחיות הכבד ביותר בעיר כלשהי בהיסטוריה המודרנית ואולי בכלל. המצור נמשך מ-8 בספטמבר 1941 ועד 27 בינואר 1944 (במשך 872 יום). במהלך המצור בן 900 הימים היה רעב כבד בלנינגרד שהוביל למותם של למעלה מחצי מיליון בני אדם. מוות המוני זה לא היה רק תוצאת לוואי של נסיבות המצור אלא אחת ממטרותיו המפורשות והמכוונות של היטלר, כפי שנוסחו בהוראותיו ובפקודות מפקדי הוורמאכט".

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה" תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני 

מילון

בֵּלָארוּס
בֵּלָארוּס (בבלארוסית וברוסית: ?????????, ברוסית גם: ???????????) היא מדינה ללא מוצא לים הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר התפרקות ברית המועצות הפכה למדינה עצמאית. מאז 1996 קשורה בלארוס עם הפדרציה הרוסית בסדרת אמנות ליצירת ישות הקרויה האיחוד של רוסיה ובלארוס, כצעד לקראת איחוד אפשרי בין שתי המדינות.

יהדות בלארוס
לפני השואה הייתה יהדות בלארוס קהילה משגשגת שמנתה כ-750,000 יהודים שרובם נספו בשואה, מרביתם בחלקה המערבי, שהיה עד 1939 בשלטון פולין. עם כיבושה של בלארוס על ידי גרמניה הנאצית ב־1941 הצליחו חלק מן היהודים להימלט מזרחה בעוד אלו שנשארו נכחדו ברובם. לפי נתונים היסטוריים שונים, בשואה נספו 86% מיהודי מערב בלארוס ו-36% מיהודי מזרח בלארוס‏.

המצור על לנינגרד
המצור על לנינגרד (כיום סנקט פטרבורג) היה מצור צבאי של כוחות גרמניה הנאצית במהלך פלישתם לברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא הביא למותם של 750,000 איש, שיעור האבדות האזרחיות הכבד ביותר בעיר כלשהי בהיסטוריה המודרנית ואולי בכלל. המצור נמשך מ-8 בספטמבר 1941 ועד 27 בינואר 1944 (במשך 872 יום). במהלך המצור בן 900 הימים היה רעב כבד בלנינגרד שהוביל למותם של למעלה מחצי מיליון בני אדם. מוות המוני זה לא היה רק תוצאת לוואי של נסיבות המצור אלא אחת ממטרותיו המפורשות והמכוונות של היטלר, כפי שנוסחו בהוראותיו ובפקודות מפקדי הוורמאכט.

ציטוטים

”כחצי מליון איש נהרגו במלחמה במצור על לנינגרד“

הקשר הרב דורי