מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ללמד בכיתה א' בצל מלחמת יום כיפור

תמיר חבר לפרויקט סבתא אריאלה וניב הנכד
אריאלה בגיל שנתיים שצולמה בתל אביב
מלחמת יום כיפור 1973

ללמד בכיתה א' בצל המלחמה

סבתא אריאלה, הנכד ניב והחבר תמיר, השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא אריאלה סיפרה את החוויה בזמן מלחמת יום כיפור כשלימדה את תלמידי כתה א' בקיבוץ איילת השחר. בשנת 1973 הגעתי לאיילת השחר ללמד את תלמידי כיתה א'. הכיתה מנתה 24 ילדים רק של ילדי איילת השחר. שבועיים אחרי נפתחה מלחמת יום כיפור ביום שבת בשעה שתיים בצהריים, קיבוץ איילת השחר הופגז על ידי מטוסי מיג סורים שעברו מעל איילת השחר. בתור חברה חדשה בקיבוץ איילת השחר לא ידעתי איפה המקלט ולאן אני צריכה ללכת למחרת, ליום הראשון כדי להיות עם התלמידים. הגעתי לכיתה שהייתה מתחת למרפאה בקיבוץ ולקחנו את כל התלמידים למקלט כדי שידעו היכן נמצא המקלט כשתהיה אזעקה.

הנגרים בנו לילדים מיטות למרות שהאמנו שהמלחמה תהיה קצרה אבל התאכזבנו מאוד כי  היא נמשכה זמן רב וגם את סוכות כבר הספקנו לחגוג ועברנו למקלטים. (מלחמת יום הכיפורים פרצה כזכור ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973 ונמשכה עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן).

מזג האוויר היה טוב ולכן הקמנו כיתה בחוץ. האבות שהיו במילואים הגיעו מדי פעם ולכן לי היה קשה מאוד להכיר את כולם והייתי מתבלבלת בין ההורים והילדים. השתדלנו לשמור על מסגרת לימודית אבל לא תמיד זה יתאפשר כי היו אזעקות ופגזים נפלו בבית הארחה. המלחמה נמשכה תקופה ארוכה ואז היינו הולכים ללמוד בכיתה ורצים למקלט כאשר הייתה אזעקה. בלילה הילדים ישנו במקלט זה היה לא נעים ולא נוח הילדים בכו והתגעגעו מאוד להורים שלא תמיד יכלו להגיע.

באותה תקופה להקות צבאיות היו באות לשמח את החיילים שהיו יורדים למנוחה, ברחצה בבית הארחה ומכיוון שהכיתה הייתה קרובה היינו לוקחים את הילדים לראות את המופעים וליהנות יחד עם החיילים. כך עברנו את השנה והצלחנו, למרות ימי המלחמה, להתמודד עם החומר הלימודי כמו: קריאה, כתיבה וחשבון!

 מטוס מיג- מטוס רוסי שניתן לסורים על ידי הרוסים

תמונה 1

סרטון על מלחמת יום הכיפורים

הזוית האישית

אריאלה: הצלחנו לעבור את השנה הקשה, למרות ימי המלחמה, להתמודד עם החומר הלימודי כמו: קריאה, כתיבה וחשבון!

מילון

מטוס מיג
מטוס רוסי שניתן לסורים על ידי הרוסים.

איילת השחר
אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר הוא קיבוץ בגליל העליון ליד חצור הגלילית השייך למועצה אזורית הגליל העליון. לצד היישוב נחשף היישוב הקדום חצור, ובכניסה לקיבוץ הוקם בתכנון האדריכל דוד רזניק מבנה ייחודי לאצירת העתיקות שנחשפו במקום. בזכות מיקומו של היישוב ליד גבול הצפון הוא שימש כנקודת מעבר חשובה למעפילים מסוריה ולבנון לארץ ישראל. כמו כן, לאורך השנים קלט היישוב עולים רבים מרחבי אירופה.

מלחמת יום כיפור
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.

ציטוטים

”"איילת השחר הופגזה על ידי מטוסי מיג סורים שעברו מעל איילת השחר" “

הקשר הרב דורי