מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ליל הסדר הראשון בגולן אחרי 2000 שנה

רמת הגולן שלנו
סבתא ציפקה בקונטרה אם שני ילדיה
אפריל 68

סבתא מספרת על ליל הסדר הראשון ברמת הגולן

נולדתי בהפצצה של האיטלקים במלחמת העולם השנייה בתל אביב בבית החולים בלינסון. הורי, אחי ואני גרנו ברעננה. היו לנו לולים גדולים בם גדלנו תרנגולות. אהבתי מאוד לעזור בעבודות המשק. החצר הייתה מאוד גדולה, גרו בה גם עוד שלושה אחים של אבא שלי. היו בשטח הרבה מאוד עצי פרי  שונים ובמיוחד עצי פירות הדר,  השטח שלנו היה על גבול הפרדסים. היו לנו הרבה מאוד כלבים שאהבתי אותם באופן מיוחד.

אמי נפטרה שהייתי בת שבע ובתור ילדה קטנה לקחתי אחריות על הרבה מאוד מעבודות הבית. למדתי בבית ספר עממי ברעננה וגימנסיה בתיכון חדש בתל אביב. הייתי בתנועת מחנות העולים. "מחנות העולים היא תנועת נוער חלוצית – ציונית -סוציאליסטית המצהירה על חתירה לבניית חברה צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכניה. התנועה פועלת בכ-45 מחנות (סניפים) ובה כ-7,000 חניכים. חניכי התנועה הקימו והיו מעורבים בכ-40 קיבוצים, בעיקר בגבולותיה של ישראל. בעבר התגייסו חניכיה לפלמ"ח".

קיבוץ מנרה:  "מְנָרָה הוא קיבוץ הנמצא באזור אצבע הגליל, מערבית לקריית שמונה. הקיבוץ נמצא ברכס רמים שבהרי נפתלי וממוקם סמוך להר שנאן, פסגת הרכס. הקיבוץ שוכן בגובה 888 מטר. הקיבוץ נוסד בשנת 1943 על ידי גרעיני נוער מתנועת הנוער העובד ונוער עולה מגרמניה ומפולין."

בתנועת מחנות העולים, הכרתי את יהודה (בעלי) שהוא היה מדריך שלי ולכן אני יושבת כאן ומספרת לך את זה מאחר ונישאתי בגיל צעיר הלכתי עם יהודה לגור בקיבוץ מנרה. זכיתי לחיות בתנאים ממש חלוציים (למרות שלא הייתי בפלמ"ח) חדרון פצפון שירותים מחוץ לחדר ומקלחת משותפת. מהר מאוד  קבלתי תפקידים וריכזתי את  ענף הלול  בקיבוץ והייתי מזכירת קיבוץ. בקיבוץ מנרה נולדו התאומים שהיום הם בני חמישים וארבע והגר שהיום היא בת 49.

מיד עם תום מלחמת ששת הימים בתאריך 67716, עלינו ליישב את הגולן והיינו הישוב הראשון שפתח את הדרך לעוד שלושים ושתיים ישובים התחלנו את חיינו בעיר קונטרה בבתים נטושים של בתים סורים בכל בית שלוש משפחות ובאותו זמן תכננו ובנינו את היישוב שבו אנו יושבים כעת (מרום גולן).

סבתא ציפקה בקונטרה אם שני ילדיה

%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%a6%d7%99%d7%a4%d7%a7%d7%94-%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%95%d7%92%d7%9c%d7%99

 

אפריל 1968 החלטנו לחגוג את סדר פסח הראשון ברמת הגולן מזה 2000  שנה די רחוק מהמקום שגרנו היה מחסן פח גדול מאוד של הסורים שקראנו לו מבנה הסיירת עמלנו שלושה ימים כדי לכסות את הפחים עם יוטה שבתוכה נעצנו מאות פרחי בר שליקטנו בשדות חשבנו שהפכנו את המחסן לארמון. זכורים לי שלושה אירועים מהסדר הזה: האחד שאירחנו את יצחק טבנקין ואברהם הרצפלד (שניהם מתומכי הקמת ההתיישבות בגולן).

השני: ששלוש אימהות של המתיישבים ואני לקחנו על עצמנו את בישול כל ארוחת הסדר ונאלצנו לסחוב בידינו סירי מרק כבדים ביותר אל מבנה הסיירת

השלישי: איך אולתרה מקהלה מדהימה ששרה לאורך כל הסדר וממש עד היום מהדדים בעיני השירים שהושרו.

הזוית האישית

שמי גלי, לרמת הגולן יש משמעות חשובה עבורי, סבתי הקימה את קיבוץ מרום גולן הקיבוץ הראשון בגולן בשבילה ההקמה הייתה לעשות משהו מדהים מאפס היא אוהבת את הרמה משום הנופים מזג האוויר תחושת הבית והמשפחה

מילון

גימנסיה
גימנסיה הוא בית ספר תיכון לתלמידים מכיתה ט ועד יב

רמת הגולן
רמת הגולן (בערבית: هضبة الجولان) היא אזור בצפון-מזרח ארץ ישראל... כאזור גיאופוליטי, רמת הגולן היא השטח שישראל כבשה מסוריה במלחמת ששת הימים, והוחל עליו החוק הישראלי ב-1981 בחקיקת חוק רמת הגולן (יש המכנים זאת "סיפוח"). שטח זה שייך מנהלית לנפת גולן ומונה 1,154 קמ"ר. הוא כולל כשני שלישים מרמת הגולן הגאולוגית, וכן את חלקו הישראלי של החרמון.

ציטוטים

”החלטנו לחגוג את סדר פסח הראשון בגולן מזה 2000 שנה“

הקשר הרב דורי