מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לידה בצל חשש ממלחמה

סבא ישי ולי
שלג בכפר מסריק 1950
שיתוף הפעולה בין הקיבוצים הקל על אמהות בתקופות קשות ביישוב היהודי

שמי ישי שמאלי, נולדתי  בעפולה, בסוף שנת 1940 בזמן מלחמת העולם השנייה. בשנים האלה היה חשש של הישוב היהודי מכיבוש החלק הצפוני של המדינה על ידי הגרמנים, שיגיעו מלבנון או סוריה. לכן, פינו את כל הנשים בהריון כולל את אימא שלי לקיבוץ שריד, (שָׂרִיד הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השוכן בצפון עמק יזרעאל, ליד מגדל העמק, ונמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל.). הקיבוץ שנמצא בחלק פנימי יותר של הארץ והיה פחות מסוכן לנשים  שהיו אז בהריון. אני נולדתי בבית חולים העמק בעפולה, שהיה קרוב מאוד לקיבוץ שריד.

נשארנו לאחר לידתנו, בתור תינוקות מספר חודשים בקיבוץ שריד בבית התינוקות של הקיבוץ. אחרי שהחשש מפלישה לישראל מצפון נרגעה והתברר שזה לא יקרה. החזירו את האמהות והתינוקות לקיבוץ כפר מסריק.

שלג בכפר מסריק 1950

"בשנת 1950 אירע אירוע השלג הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב-1870, אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים. (ויקיפדיה)

בשנת 1950 לפני 66 שנה היה אירוע יוצא דופן של שלג בקיבוץ שלא חזר מאז ומצורפת תמונה מקורית שלי בשלג.

%d7%a9%d7%9e%d7%90%d7%9c%d7%99-5-1-e1491234897925

במהלך השנים נולדו לי אח ואחות האח דויד חי בכפר מסריק ואחותי אסתר חיה בקיבוץ אפיקים. עברו 24 שנים ופגשתי בחורה מקיבוץ שריד התחתנו  ונולדו לנו 4 ילדים וכיום אנחנו סבים גאים ל-9 נכדים.

הזוית האישית

ישי שמואל משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתו לי.

 

מילון

בית התינוקות
התינוק הובא אל בית התינוקות לאחר לידתו ונשאר בו במשך שנה. האם קיבלה 6 שבועות חופשת לידה ולאחר מכן חזרה לעבוד בהדרגה, עד שלב הגמילה. בכל יום ההורים לקחו את התינוק לשעה קלה אל ביתם. בשנים הראשונות של החינוך המשותף אסור היה להורים להיכנס כרצונם לבית התינוקות. עם הזמן השתנו הנהלים וההורים הורשו לבקר במשך היום בבית התינוקות, לשם משחק, טיפול וייצוב הקשר הרגשי. תפקידה של המטפלת, בנוסף לטיפול בתינוקות, היה להעניק לאם, בעיקר לזו הצעירה חסרת הניסיון, תחושה של ביטחון ולהגן על התינוק מפני הפרעות בהתפתחותו.

ציטוטים

”בתקופות קשות לפני קום המדינה הקיבוצים ידעו לסייע ולהסתייע כדי להגן על האוכלוסייה “

הקשר הרב דורי