מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לזכרו של אחי מתי – טייס טייסת 116

מתי במטוס הפוגה בקורס מתקדם
מתי בילדותו
תולדות חייו של מתי ישפה ז"ל

במסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, ספרה ויגה לימור לתומר גיל סיפורי מורשת המשפחה. הם בחרו להעלות לפרסום את סיפורו של מתי ישפה זיכרונו לברכה. 
 
ויגה מספרת את סיפורו של אחיה מתי ז"ל
: מתי ישפה נולד למשה וצפורה ישפה. צפורה לבית מלמוד, נולדה בשנת 1909 ברוסיה. משה נולד בשנת 1905 ברוסיה. הם עלו לארץ כחלוצים בשנת 1924. חיו במושב מרחביה, בעמק יזרעאל, הצטרפו לגרעין יזרעאל, והיו ממייסדי  כפר-הס.
 
מתי היה אח לשלוש אחיות: רותה שנולדה בשנת  1935, דליה שנולדה בשנת  1938 ויגה , אני המספרת, שנולדתי בשנת 1940. מתי אחי , נולד בשנת 1945. מתי אהב מילדות לשחק בכדור ולרכב על סוסים. הוא נהג לבלות עם החברה מכפר-הס. הטרקטור אהוב הנערים שייך היה לקבוצת "אורנים".  "הוא היה הצעיר שבינינו, הוא היה הישר שבינינו, הוא היה הספורטאי שבינינו, הוא היה הטוב וההגון שבינינו. "
 
מדברי חבר קבוצת "ארנים", אריק זילברמן
בשנת 1963 מתגייס מתי לקורס טייס. ההתלבטות שלו הייתה קשה: מה יהיה על המשק, על הוריו הרי הוא בן יחיד, בן זקונים. אבל משה החליט לקח את העניין ברצינות. "מיד עם בואו לקורס טייס, רכש את אהבת כולם. האנשים נמשכו אליו. לשפע החמימות שבו לחיוכו ולאישיותו הקורנת." ,   
 
מדברי חברו לקורס רון חולדאי, שמצולם בתמונה            
 תמונה 1
 
"המתח רב הרבה חברים נושרים כל יום נדמה לך שזה היום האחרון יש לי תקווה שלא אבוא הביתה באמצע השבוע אם כי מלמעלה מחלון המטוס הוא מאד קורץ. ושוב אמא’לה התקוות שלנו מנוגדות…"       
מתוך מכתב שכתב הביתה.    
 
22 מרץ 1965 , עזר וייצמן מפקד חיל האוויר עונד למתי את הכנפיים
תמונה 2 
הרגע המאושר בחייו  מנוחת הלוחם בטייסת  116 "סלע מוצק, רק ברגעים נדירים היה פותח את סגור ליבו, התגלתה נפש רגישה, שופעת חמימות, מגיבה בעדינות לבעיות פרטיות שלך."         
מדברי חברו מקורס טייס
 
בבן שמן נמצא גל-עד בחורשת הטייסים . יש בו חורשה על שם מתי. מגרש הכדור-סל בכפר-הס הוקדש לזכרו של מתי. מדי שנה היה מתקיים משחק בין נבחרת  כפר-הס לבין נבחרת הטייסת.
 
אבא היה מעניק את הגביע לקבוצה הזוכה. הקשר של המשפחה עם הטייסת טייסת 116 עברה לבסיס נבטים. אבא התחיל להיות פעיל בוועד למען החייל. סניף תל-מונד אימץ את בסיס נבטים, 
אבא מעניק שי למפקד הבסיס רון חולדאי.
תמונה 3 
צוות הטייסת מארח את המשפחות בבסיס מדי שנה הזמין מפקד הבסיס את המשפחות להתארח בבסיס. הילדים היו עולים על המטוסים ,היו עורכים תחרות של חמוש המטוסים בין צוות אויר וצוות קרקע. היו מפעילים אזעקות פתע והמראות.
 
היה זה יום חוויה לכולם. המשפחות מארחות את צוות הטייסת כמחווה והוקרה על היחס החם מצד אנשי הטייסת. ארחו המשפחות את צוות הטייסת, מפקדיה וותיקיה לאורך השנים. היה זה ערב מרגש ביותר.כל מפקד שמסיים או נכנס לתפקיד שולח מכתב למשפחות.
 
"הקשר אתכם המשפחות  השכולות שאיבדו את היקר להם מכל חשוב לי מאד. זיכרון יקיריכם היינו אחד  מאבני הבניין המרכזיות ביחידה ונמשיך לשומרו בקנאות וללא הפסקה".
 
ממכתבו של מפקד הטייסת שאול ארנון.
 
העשרה
טייסת 116: "טייסת 116, המכונה גם טייסת "מגיני הדרום", היא טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. כיום מפעילה הטייסת את מטוסי ה- F-16A/B ("נץ") מבסיס נבטים.
הטייסת מורכבת מהאגף המבצעי, המבוסס ברובו טייסי מילואים, אגף הקאמ"מ (אימון מבצעי מתקדם) המכשיר טייסי קרב חדשים והאגף הטכני. באוגוסט 2013 אוחדה טייסת 116 עם טייסת 140 כחלק מצעדי הקיצוצים. ביולי 2015 סגרה הטייסת את פירקה המבצעי".
הסיפור תועד ב מסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הדר השרון
נכתב בשנת 2005
מורה מובילה אילת שחק      

מילון

טייסת 116
טייסת 116, המכונה גם טייסת "מגיני הדרום", היא טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. כיום מפעילה הטייסת את מטוסי ה- f-16a/b ("נץ") מבסיס נבטים. הטייסת מורכבת מהאגף המבצעי, המבוסס ברובו טייסי מילואים, אגף הקאמ"מ (אימון מבצעי מתקדם) המכשיר טייסי קרב חדשים והאגף הטכני. באוגוסט 2013 אוחדה טייסת 116 עם טייסת 140 כחלק מצעדי הקיצוצים. ביולי 2015 סגרה הטייסת את פירקה המבצעי.

ציטוטים

”"הקשר אתכם המשפחות השכולות שאיבדו את היקר להם מכל חשוב לי מאד.“

הקשר הרב דורי