מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגדול עם סבא וסבתא ביבנאל

יורם ואריאל
יורם בצבא
הקמת המדינה ומלחמת השחרור, חוויות הילדות שלי

שמי יורם ברקאי , נולדתי בשנת 1940 בישראל . גרנו ביבנאל באותו בית יחד עם סבתא וסבא.
מאחר שגרתי אתם, יש לי זיכרונות רבים מסבתי. היא הייתה עובדת בחצר ושם אפתה את הלחם, לשה את הבצק, מכניסה אותו לתבניות, מסיקה את הטבון, עד שהטבון היה חם והבצק היה תופח, היא הייתה מכניסה שש תבניות אל תוך הטבון, עד היום אני מריח את ריחו הטרי והמופלא של הלחם שנאפה בטאבון.
 
סבתא גידלה ירקות בגינה,לא פעם נזפה בי על חוסר זהירותי וכעסה כשדרכתי בערוגות. סבא אהב אותי מאוד, הוא היה זקן יפה. כשסבא אכל ישבתי על ברכיו, סבא נהנה מאוד כשטבלתי  את הלחם בצלחת הסלט שלו. כשסבא אכל את הלחם הקשה, היו שיניו התותבות נוקשות. גם כיום כשאני מברך על הלחם אני נזכר בשיניו של סבא.
 
אהבנו ושמחנו ללכת לגן של הגננת בילה שרפמן, שם התחילה חברות של שנים רבות עם עודד שיינוק, רפאל שפר, יהודה המאירי, מנחם דאון, ישראל יער, עודד גרוס, אורי מילשטיין(שאחרי 13 שנים נפגשנו בצנחנים), גלילה הרמן, צילה רוזן,זיווה דרור. עם רוב הילדים עלינו לכיתה אלף. למורה קראו אורה ליפשיץ והיא הייתה מחיפה.
 
כשהייתי בכיתה ב' פרצה מלחמת השחרור והוקמה המדינה!
ביום הכרזת המדינה לא למדנו, הילדים והמבוגרים רקדו ברחובות וזאת למעשה השמחה הגדולה ביותר שהייתה לי בחיים, שמחה כזו לא הייתה מעולם,מי ששמחו במיוחד היו הורינו וסבינו שהגיעו מהגלויות והקימו את יבנאל, הם הרגישו כי זכו אחרי אלפיים שנות גלות להקים מדינה. אנו הילדים הלכנו לשחק עם החיילים ששמרו על שדה התעופה שהיה קרוב ליבנאל.  למעשה כמה חודשים לא למדנו סדיר מפני שכל פעם היו המטוסים של הערבים טסים להפציץ ביבנאל ואז כולם היו רצים לתעלות שחפרנו בגינה. אני זוכר, שכשבא האווירון דבר ראשון סבתא שלי רצה להביא את ביצי התרנגולות שלא ישברו.
 
באמצע השנה הגיעו אלינו עולים חדשים מאירופה שגרו במעברה, אחד מהם שמו היה יוסף שטנברג והוא סיפר לנו איך ברחו מרוסיה. מאחר שהוא לא ידע טוב עברית הוא סיפר ביידיש והמורה תרגמה, מאחר שגדלתי עם סבא וסבתא שדיברו יידיש לא הייתי צריך מתרגם והתגאיתי בזה, ועד היום אני מדבר יידיש. 

מילון

טאבון
הוא תנור חימר, מעוצב כחרוט קטום, עם פתח בתחתיתו בעזרתו ניתן להזין את האש. הטאבון נבנה ומשמש כתנור המשפחה, הכפר או השכונה ברחבי המזרח-התיכון.

ציטוטים

”יום הכרזת המדינה היה היום השמח בחיי !“

הקשר הרב דורי