מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כשאת בוכה את לא יפה

אני ואבי בשלהי שנות ה-70 בטיול
אבי עבודתו הראשונה בישראל
עלייתו של עזרא קלסי אברהם

עלייתו של אבי מעירק

עלייה בלתי לגלית

אבי נולד בעירק בעיר בגדד בתאריך 1/1/1938 למשפחה גדולה ששמה קלסי. לסבתי קראו ויקטוריה קלסי ולסבי כדורי קלסילאבי יש 14 אחים ואחיות. המשפחה דיברה ערבית.

המשפחה הייתה דתית וקיימה מסורות יהודיות, כגון, הדלקת נרות שבת וקיום כל החגים. האחים הבנים היו מורדים וסירבו להשתתף, למרות שהאב כפה עליהם. אבי למד בבית הספר החקלאי כדורי (בית ספר יהודי חקלאי) עד שעלה לישראל. בבית הספר החקלאי כדורי השפה הדבורה הייתה ערבית.

בעיראק שרר שלטון מלכותי בהתחלה, אך אחר כך בשנת 1958 עלה לשלטון הגנרל עבד אלקרים קאסם. כשהנ"ל נהרג עלה לשלטון דיקטטור. הוא היה הדיקטטור הראשון ושמו היה עבד אל סלאם.

עם הקמת מדינת ישראל ועם פרוץ הפרעות ביהודי עיראק וסיכון בטחון המשפחה, החליטה המשפחה לעלות ארצה. מכיוון שהמשפחה מנתה 14 אחים ואחיות, היה עליה להתפצל בעלייה ולשנות את שם משפחתם, על מנת שהשלטונות לא ירגישו מיד בהיעדרם. שני האחים הבכורים יצאו בזהות בדויה בשם המשפחה "חלצי" ועלו לישראל. המסלול שלהם היה קשה. הם הלכו ברגל והתגנבו על משאיות.

אבי היה בקבוצה השנייה ששינתה את שם המשפחה לאברהם. הוא היה בן שלוש עשרה כשעלה לארץ. המקום הראשון שאליו הגיע היה שער העלייה ליד חיפה. משם למעברות באזור פתח תקווה. במהלך השהות שם למד אבי לדבר יידיש, שפה שרכש מהעולים החדשים שנהרו למעברה.

בגיל מוקדם מאד גוייס אבי לצבא והספיק להילחם ברוב מלחמות ישראל: מבצע קדש, ששת הימים ויום כיפור. המלחמה בנ"ל הייתה האחרונה שלו כיוון שנפצע קשה מאד בהתפוצצות הטנק שפיקד עליו בסיני.

הבטחה של אבי כל פעם כשבכיתי כשהלך למלחמה ומילואים: ”כשאת בוכה את לא יפה "

הזוית האישית

הסיפור ששמעתי מאבי היה מרתק, אם כי לא חדש. חוויתי אותו בעבר מזווית ראייה של ילדה. היה מרתק מאד לשמוע את הסיפור שוב מעמדתו של אבי ולנתח אותו ולחוות אותו כאדם בוגר הפעם.

העשרה

בית הספר החקלאי כדורי: "בית הספר החקלאי כדורי הוא אחד הבולטים והוותיקים שבבתי הספר החקלאיים בישראל. בית הספר נוסד ב-20 ביוני 1933 למרגלות הר תבור בגליל התחתון, כשני קילומטר צפונית לכפר תבור. ביה"ס כדורי נמצא כ-140 מטר מעל פני הים".

תשע"ו  2016

מילון

בית הספר החקלאי כדורי
בית הספר החקלאי כדורי הוא אחד הבולטים והוותיקים שבבתי הספר החקלאיים בישראל. בית הספר נוסד ב-20 ביוני 1933 למרגלות הר תבור בגליל התחתון, כשני קילומטר צפונית לכפר תבור. ביה"ס כדורי נמצא כ-140 מטר מעל פני הים.

ציטוטים

”כשאת בוכה את לא יפה“

הקשר הרב דורי