מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כלי עבודה העובר בין הדורות

כלי העבודה שהביאו מברית המועצות
יצחק - אידל וסבתא פרלה ז"ל
כלי עבודה מקצועה ידנית ופלס מעץ שסייעו לסבא רבא שלי להתאקלם בארץ

סבא רומן אינגל, נולד בשנת 1955 במולדובה בעיר קישינב. הוא עלה לישראל בשנת 1973.

יצחק – אידל סבא רבא שלי סבתא פרלה סבתא רבתא שלי ז"ל עם סבא רומן בילדותו

unnamed-2-7

סבא מספר:

"עלינו כל המשפחה אבא יצחק, אמא פרלה, אח ואחות מברית המועצות בשנת 1973, כשהשלטון אישר ליהודים לצאת את ברית המועצות. מותר היה לקחת מעט מאד דברים איתנו. אבא שלי יצחק – אידל אינגל ז"ל, סבא רבא שלך, הביא איתו לארץ את כלי העבודה לנגרות שלו: מקצועה ידנית ופלס מעץ.

מקצועהמַקְצוּעָה הוא כלי עבודה המשמש לשיוף שכבות עץ דקות… המקצועה היא מהכלים העתיקים ביותר שהיו בשימוש האדם. יש חוקרים המעריכים שהשימוש במקצועה החל תקופה קצרה לאחר שהחל האדם להשתמש בכלים. המקצועות העתיקות היו עשויות מאבני צור ובתקופה מאוחרת יותר ממתכות. המקצועה מוזכרת במקרא: "חָרַשׁ עֵצִים נָטָה קָו, יְתָאֲרֵהוּ בַשֶּׂרֶד, יַעֲשֵׂהוּ בַּמַּקְצֻעוֹת, וּבַמְּחוּגָה יְתָאֳרֵהוּ" (ישעיהו, מ"ד, י"ג). ( ויקיפדיה)

סבא ממשיך לספר: "עם כלים אלה, אבי התחיל לבנות הכל בבית. הוא אסף כל מיני קרשים וארגזים. אבא עשה רהיטים, בנה לעצמו מחסן. מה שעזר לו להתאקלם ולהשתלב בארץ היה מקצוע הנגרות וכלי העבודה שהביא איתו. בעזרת כלים  אלו ובעזרת הידע המקצועי שלו, אבא בנה את הבית ועזר לילדים ולמשפחה.

בהמשך הוא עבד כנגר במפעל רהיטים בקיבוץ "משמרות" עד יציאתו לפנסייה. אבא אמר שהכי חשוב שלכל צעיר יהיה מקצוע ותמיד צריך לשמור על כלי עבודה שימושיים.

כהוקרה לסבא רבא שהיה תמיד אומר שמקצוע וכלים צריך לשמור ובגלל זה העברתי לך נכדי את המתנה – את המקצועה שבה עבד סבא רבא שלך.  כלי מקצועה זה הוא בערך בן 70 שנה …

הזוית האישית

סבא הביא  לכתה את  המקצועה של סבא רבא שלי והדגים לנו כיצד משתמשים בה.

סבא מדגים לנו את המקצוע של סבא רבא שלי

20161223_103017

 

מילון

מקצועה ידני - כלי עבודה
מקצועה מעץ נועדה להקצעה ויישור של המשטחים החיצוניים של לוחות עץ מעובד ולא מעובד.

מקצועה - כלי
מַקְצוּעָה הוא כלי עבודה המשמש לשיוף שכבות עץ דקות, המקצועה היא מהכלים העתיקים ביותר שהיו בשימוש האדם. יש חוקרים המעריכים שהשימוש במקצועה החל תקופה קצרה לאחר שהחל האדם להשתמש בכלים.

ציטוטים

”הכי חשוב שלכל צעיר יהיה מקצוע ותמיד צריך לשמור על כלי עבודה שימושיים“

הקשר הרב דורי