מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ככה הייתי פעם

נכדתי ואני כיום.
אני בגיל 6.
סיפורה של ניבה מנדלבליט. מהילדות וימי בית הספר, עד היום

שמי ניבה, מקור השם פשוט שם שאמי שמעה ואהבה… נכדי קוראים לי סבתוש. שם משפחתי הוא מנדלבליט. את שם משפחה זה קיבלתי בנשואי לאהוד, בשנת 1968. מקור השם הוא ברוסיה למרות שפירושו המילולי הוא מגרמנית – ניצן שקד. נולדתי בחיפה בתאריך 15/8/1947. יש לי שלושה ילדים אסף, הלית, ומאיה. שלושתם נשואים אסף לנופר מרכוס רופאת ילדים בבית חולים שניידר, להם שני ילדים נוגה ושי. הלית נשואה ליובל אבנשטיין מדען באוניברסיטת תל אביב להם שני ילדים ליה ויולי. מאיה נשואה לירון איש הייטק בחברת אלביט וגם להם שתי בנות מיקה והאלי. זכיתי בשישה נכדים יקרים ואהובים הגורמים לי אושר גדול.

בית ומשפחה

אני הצעירה מבין שלוש אחיות, הבכורה רוני, (זכרה לברכה) ואחריה אירית. גדלתי בבית פרטי וגדול על הר הכרמל טובל בחורשת עצי אורן. מסביבנו היו מעט מאוד בתים ונוף הררי ומיוער. מרחוק השתקף הים התיכון. סביב הבית הייתה לנו חצר גדולה בה אבי גידל הרבה עצי פרי כמו ענבים תאנים, שזיפים, אגסים, רימונים, חבושים, ועד היו לנו גם

image00
ערגות בהם גידלנו ירקות שנים והרבה הרבה פרחים. ברור שזה היה תחביבו האהוב של אבי ויום יום כשחזר מהעבודה טיפל באהבה ומסירות רבה בחצר הפורח. בנות הצנע היה לנו בחצר גם לול תרנגולות ואווזים ולא חסרו לנו ביצים ובשר.

בית ספר וחינוך

סיימתי את לימודי בבית ספר התיכון "חוגים" במגמה כלכלית. תקופה לא במיוחד זוהרת בחיי….  המורה להיסטוריה מיררה את חיי בשאלות שאף פעם לא הצלחתי לזכור את תשובותיהן, המורה למתמטיקה היה זורק גירים על מי שפטפט בשיעור, ובכלל לימודים לא היו בראש מעייני… לאחר סיום לימודי נרשמתי לסמינר למורות וגננות א.ד. גורדון – בו הלימודים היו מאלפים, מהנים ומעניינים. אהבתי במיוחד את העבודה המעשית גני ילדים על הר הכרמל וכן את התקופה שבילינו בקריית שמונה כסייעות למורות בכיתות א וב'. בסיום לימודי התגייסתי לצבא מיד עם סיום מלחמת ששת הימים בהם הייתה המדינה באופוריה עקב הניצחון המוחץ במלחמה. להיות חיילת זאת הייתה גאווה. שרתתי כמורה חיית לעולים חדשים ואנאלפאביתים שבתקופה זו היו רבים באזור תל-אביב שם אזור שרותי הצבאי.

נישואים

את בעלי אהוד הכרתי בעקבות חיזוריו הנמרצים במשך תקופה ארוכה כשצפה בי חוזרת מבית הספר…בילינו יחד שלוש שנים סוערות ושמחות ונישאנו בחצר בית הורי. ערכנו חופה אינטימית לכול המשפחה הקרובה ולאחריה ערכנו מסיבה עליזה לכול החברים גם בחצר הגדולה של הורי.לאחר שירות של שנה בצבא. אהוד היה בוגר ממני במספר שנים ובאותה תקופה היה אדריכל צעיר ושובב על הכרמל ונשאינו גררו ידיעה הומוריסטית בעיתון שהנמר מחיפה נישא סוף סוף….

"ירח דבש"

לאחר נישואינו נסענו ללונדון. אהוד ללימודי השלמה בבינוי ערים בבית ספר גבוה לארכיטקטורה ואני ללימודי עיצוב ואנגלי. חלמנו לצאת לעולם הגדול לספוג תרבות ואווירה שונה. זאת הייתה תקופת הפריחה של לונדון בכול התחומים מוזיקה אופנה ועיצוב קולנוע ועוד. כול הזמן התרחשו בה דברים חדשים ומסעירים. תקופת הביטלס, האבנים המתגלגלות, קרנבי סטריט, המעצבת פורצת הדרך מרי קוואנט ועוד ועוד. מאז ללונדון ולעם האנגלי פינה חמה בליבי ואני משתדלת להגיע לביקור מדי כמה שנים.

החיים האמיתיים

אחרי שנתיים סוערות ומהנות חזרנו לארץ כדי להתמקם ולהקים משפחה. אהוד הקים משרד אדריכלות בתל אביב ואני התמסרתי לבני הבכור אסף שנולד לא הרבה אחרי חזרתנו לארץ, אחרי פחות משנתיים מאשר לעיר. בין דשאים ושדות והרבה הרבה חברים מסביבם. אחותם הקטנה מאיה נולדה לאחר כ 7 שנים וכך זכתה ל4 הורים שני הוריה ושני אחיה הגדולים…

כשהילדים גדלו קצת נרשמתי ללימודי קולנוע וטללויזיה ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב . עברו עלי שלוש שנים של לימודים מרתקים ומעניינים. עם סיום הלימודים אחרי תקופה מסויימת התחלתי את עבודתי בקרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזה המסייעת ליוצרי קולנוע להפיק סרטים. מאז ועד היום אני מלווה ותומכת בהפקות של סרטי םתיעודיים וסרטים עלילתיים  – עבודה שיש בה הרבה סיפוק עניין ואהבה. כיום אני גרה בדירה בהרצליה.

הזוית האישית

ניבה: התכנית לדעתי הייתה מצויינת בהרבה מובנים. גם למבוגרים וגם לצעירים. היא מחזקת את הקשר המשפחתי בין הדורות ומדרבנת את המבוגרים להעלות זכרונות שלא עולים ביום יום. התכנית נותנת משמעות חדשה ועמוקה למושג משפחה.

ליה: התכנית הייתה מהנה, מענינת ומעשירה. שמחתי ללמוד מסבתא דברים חדשים על המשפחה ועל הארץ. אני מאחלת לך, סבתא, שתמשיכי לחלוק את הסיפור שלך והידע שלך עם אנשים רבים.

מילון

מנדלבליט
בגרמנית- ניצן שקד

ציטוטים

”"להיות חיילת זאת הייתה גאווה. שרתתי כמורה חיית לעולים חדשים ואנאלפאביתמא“

הקשר הרב דורי