מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ירי הקטיושה

אסתר פפו ונכדה קסם הרשקוביץ
אסתר פפו
החיים בבית שאן לאחר מלחמת ששת הימים

שמי אסתר פפו, נולדתי בשנת 1955, בעפולה וגדלתי בילדותי בבית שאן. שמי לפני נישואי היה אסתר אור. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, קסם הרשקוביץ. בחרתי לספר על תקופה שהותירה בי חוויה משמעותית.

רקע

התקופה הייתה אחרי מלחמת ששת הימים, היה מתח במדינה ותמיד הייתה סכנה של חדירת מחבלים מכיוון הירדן. מלחמת ששת הימים הסתיימה בנצחון ישראל אולם כשלושה שבועות מסיום המלחמה, הפרה מצרים את הפסקת האש בירי לעבר כוחות ישראלים, כך החלה באופן לא רשמי 'המלחמה שאחרי המלחמה', אשר לימים  נקראה בשם 'מלחמת ההתשה'.  גם בחזית הסורית הפרו את הפסקת האש. כך בעצם התחילה מלחמת ההתשה. זו הייתה תקופה עם מתח רב באווירה.

בתקופה זו גדלתי בבית שאן עם משפחתי, מדי פעם היינו חווים ירי של קטיושות מכיוון ירדן, שמענו אזעקה ורצנו מייד לחדרי הביטחון עד שהייתה צפירת הרגעה. היינו די אמיצים ולא כל כך פחדנו, היינו כבר מורגלים בריצה וירידה למקלטים.

קטיושה בבית הספר

יום אחד היינו בביה"ס, ופתאום שמענו קטיושה, הקטיושה נחתה על בניין בית הספר, לא הייתה התראה וגם לא אזעקה. כל הבניין עלה באש, למרבה המזל היה מורה ש-10 דקות לפני שהקטיושה נפלה, הוא קם והתחיל לצעוק: "קומו, רוצו למקלט", וכולם נכנסו למקלט.

לצערנו, שתי תלמידות לא הספיקו לרוץ ולהגיע למקלט. אחת נשארה בבניין ונהרגה, והשנייה לא הספיקה כיוון שהדלת נסגרה עליה ונקטעה לה הרגל. הצילו אותה אחרי נפילת הקטיושה. זה היה נס הכי גדול שיכול להיות, אם המורה לא היה מפנה את כל התלמידים 10 דקות קודם, זה היה נגמר במספר רב של הרוגים.

הזוית האישית

אסתר פפו: אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, קסם הרשקוביץ. בחרתי לספר על תקופה שהותירה בי חוויה משמעותית.

מילון

קטיושה
משגר טילים/טיל

ציטוטים

”מורה בעל קור רוח ותושיה מנע אסון גדול“

הקשר הרב דורי