מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יציאת מצרים של ג'וליאנה חכים

איתי חכים וסבתא ג'וליאנה
סבתא ג'ליאנה חכים
על עלייה, מלחמה והקמת משפחה

לפני אלפי שנים משה רבנו הוציא אותנו ממצרים, כנראה ששנים רבות אחרי , בזמן האינקוויציה התפזרו היהודים לכל מיני ארצות. אנו בתור יהודים ס"ט (ספרדי טהור) יצאנו מספרד חלק לתורכיה, חלק ליוון,חלק למצרים. משפחתי הגיעה למצרים ושם נולדתי בשנת 1943 וגדלתי.
לאחר מלחמת קדש, יציאת מצרים חזרה שוב על עצמה. כמשפחה ששפת האם הייתה צרפתית, אבי ז"ל החליט להשתקע בצרפת בשנת 1957. אני  כנערה שאף פעם לא יצאה ממצרים, החוויה הייתה עצומה. מכיוון שהכרתי את צרפת דרך ספרי הלימוד אהבתי אותה עוד לפני שהגעתי אליה. וכאשר הגענו לא הופתעתי כי היא הייתה כמו שדמיינתי אותה. פשוט אהבה ממבט ראשון. שהינו שם כשנה. מתוך אילוצים,נאלצנו לעלות ארצה. בשבילי זאת הייתה אכזבה.
 
לא ידעתי מילה אחת עברית. ההתנהגות הבוטה של הצברים לא הייתה מקובלת עלי ובכלל לא מתאימה. אז אבי החליט להכניס אותי לבית ספר תיכון פרטי של הנזירות של סן ג'וזף ביפו.
תמונה 1
 
בי"ס סנט ג'וזף – יפו 
בבית ספר סנט ג'וזף סיימתי את לימודי עם תעודת בגרות בצרפתית ומכיוון שיש לי זיקה לשפות יצאתי משם עם עברית ברמה טובה.
 
בינתיים קיבלתי צו גיוס אך לצערי שחררו אותי מצה"ל בגלל עודף בנות במחזור שלי. נתנו לי פנקס מילואים. כשפרצה מלחמת ששת הימים, בשנת 1967, גויסתי במשך 40 ימים וירדתי לסיני עם כל החיילים וזאת הייתה חוויה שלא אשכח אותה לעולם. שירתתי בחיל ההספקה יחד עם הרופאים של החיל. עזרתי להם לחבוש חיילים פצועים בפציעות קלות. לאחר שלושה ימים בשדות, התחלנו לנוע לכיוון מדבר סיני והטנקים של המצרים עדיין העלו  עשן. שם רק הבנתי מה זאת מלחמה באמת. הייתי מלאת גאווה כלפי צה"ל והבחורים הנפלאים שבכל כוחם ולמרות הפחדים שלהם הייתה להם מטרה אחת להגן על המדינה ולנצח את האויב.                                                                                                                                                                                                            תמונה 2
 
 
כאשר שוחררתי בתום תקופת המילואים חזרתי הביתה מלאה בחוויות ואז רציתי לשתף את כולם בסיפורים שלי כולל בעלי, ריצ'ארד חכים , ששירת בעצמו ברמת הגולן כחובש קרבי.
 
החיים המשיכו, נולדו לנו שני בנים מקסימים שגידלתי אותם לתפארת וכשהם התבגרו והתחתנו נולדו לנו נכדים נפלאים אשר גם בהם משקיעים כמיטב יכולתנו. יש לציין שמבלי להתנשא כסבתא, הם פשוט מדהימים בכל אשר הם עושים. אני מודה לקדוש ברוך הוא שלמרות החיים שלא תמיד היו "קלים" וזה בלשון המעטה, הצלחתנו להתגבר ולהביא את המשפחה הקטנה והאהובה שלי עד הלום.
 
ברצוני לציין שאני אחות שכולה. אחותי אווה שוכר שירתה בחיל הרפואה כפיזיותרפיסטית וטיפלה בחייליה במסירות נפש. היא נהרגה לצערי הרב בתאונת דרכים והשאירה אחריה ילד בן חמש שהיום בעצמו גמר רפואה ומתגורר בארצות הברית שם הוא התחתן על מנת שגם הוא יוכל להקים משפחה לתפארת כפי שאמו הייתה רוצה.
 
העשרה 
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. (ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016   

מילון

אינקוויזיציה
האינקוויזיציה היא מוסד חקירות שהקימה הכנסייה הקתולית ובראשה האפיפיור גרגוריוס התשיעי במאה ה-13, בניסיון להיאבק בכתות מינות שפרחו באותה תקופה, בעיקר בערים.

ס''ט ספרדי טהור
ראשי תיבות של "ספרדי טהור" שהוא כינוי ליהודי מצאצאי מגורשי ספרד. על פי "האנציקלופדיה היהודית": "אין ראשי התיבות מייצגים "ספרדי טהור" כי לא היה מקובל שיהודי יהיה גאה במוצאו הגיאוגרפי תרבותי ויכריז בפרהסיה: אנוכי ספרדי טהור".

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מלאת גאווה כלפי צה"ל שבכל כוחם ולמרות הפחדים ,מטרתם היתה להגן על המדינה ולנצח “

הקשר הרב דורי