מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יפו עיר הולדתי – עיר מעורבת ערבים ויהודים' קיבוץ גלויות

מתנדבת בעמותת "ידיד לחינוך", בבית הספר אוש"א בר"ג

נולדתי ביפו, שם עברו עלי שנות ילדותי. עיר מעורבת בתושבים יהודים וערבים, ביפו עברו עלי שנות ילדותי,

נולדתי בתאריך מיוחד, ה באייר , תשי"ח  1958, יום העצמאות העשירי למדינה ישראל !

אני מתנדבת בעמותת ידיד לחינוך כבר ארבע שנים, בבית הספר אוש"א.  אני מגיעה לביה"ס פעם בשבוע וחונכת תלמיד מכתה א', בעיקר בהבנת הנקרא ובנושא כישורי חיים.

בבית הספר הכרתי את תכנית הקשר הרב דורי, "מזקנים אתבונן" , תכנית בה התלמידים הצעירים מלמדים אותנו המבוגרים את יישומי התקשוב והטכנולוגיה ומתעדים את סיפורי המורשת שלנו. הצטרפתי גם כמשתתפת וגם בסיוע בגיוס מבוגרים, אזרחים נוספים שיצטרפו לתכנית. בחרתי לשתף אתכם בתיעוד סיפור קטן, סיפור של תקופת ילדותי בשכונת יפו…של אתם הימים.

יפו עיר מעורבת, בתושבים יהודים וערבים. רובה ככולה עולים חדשים. מכל  חלון, יכולת לחוש, בריחות צבעים וקולות ממגוון של ארצות ומדינות. את דירתנו המשותפת, חלקנו עם  בולגרים, מהם למדתי לאכול בורקס וביצה חומה.  מתחתנו גרו שכנים תימניים, איתם ישבה אימי לשתות קפה בוץ שחור עם חאויג'. מעלינו שכן מרוקאי, עם עשרה יאים, ילדים, כולם יפים ונאים והוא מדיף ריחות של משקאות משכרים. מביתם של השכנים הערבים , שמענו את שיריה של הזמרת אומכולתום, ומביתם של השכנים מיוון, שמענו מוסיקה יוונית כובשת, שהכניסה בכולנו, שמחת חיים מרגשת.

ובביתנו , פנימה, הכל נעים וזורם, חיים בצניעות, וממה שיש נהנים להתקיים. הדרישות לא היו גבוהות במיוחד. כל מי שהיגיע לשכונה זכה לכבוד מיוחד. זוכרת במיוחד את מוכר העוגיות, שהיגיע אלינו על תלת אופן, עליו הניח פלטה גדולה, עם מגוון, מטעמים וממתקים. היו שם עוגיות קוקוס כתומות ואדומות, עוגות סולת עגולות ומיני מאפה משופעים סוכר. לנו הילדים הייתה חגיגה.

 אם זכינו , והיו בכיסנו כמה אגורות, האושר היה לא יאומן. חיכינו גם למוכר הסוכר, שהיגיע עם מקל ארוך ועליו סוכר בדמות מסטיק ורוד. בחמש  אגורות, התקציב השבועי שלי, יכולתי לקנות חתיכת אושר בצבע ורוד.  אצל המוכר במכולת , אם היית רעב יכולת  לקנות לחמניה עם חרדל  – ארוחה משביעה. ואצל הירקן, , אהבתי לקנות מקל, קנה סוכר, שהיה ממתק פופולרי, באותם הימים.

 

יום שבת, אחרי ארוחת צהריים, יצאו כל השכנים, למרכז העיר ברחוב שד'  ירושלים, נפגשים לשיחה נעימה ולבילוי. לנו הילדים הובטח במהלך השבוע, שעל כל התנהגות טובה, נזכה בשבת למתנה.

 

יכולתי לקבל בלון אצל מוכר הבלונים, והתעסקתי בעיקר בבחירה, באיזה צבע אבחר את הבלון ?  אפשר היה לקבל מתנה של תצלום, להצטלם באמצע הכיכר על מכונית אדומה מצעצוע. שאותה הנציח הצלם עם המצלמה המיוחדת, שאחרי כמה דקות של ציפייה הנפיקה את התמונה המיוחלת.

כעבור מספר שנים , עברה המשפחה לעיר בני ברק. עולם אחר , מנטליות שונה, ועם השנים סגלנו את אורחותיה. אך תמיד אזכור את שנות הילדות ביפו של אותם הימים, תמיד אזכור מאין באתי ועימי נשמרים זיכרונות  של ילדותי המאושרת ביפו.

 

 

מילון

ה' באייר
יום העצמאות הוא החג הלאומי של מדינת ישראל, אשר מציין את ההכרזה על הקמתה בתום המנדט הבריטי. יום העצמאות חל בתאריך ה' באייר

ציטוטים

”חיים בצניעות, וממה שיש נהנים להתקיים“

”זיכרונות של ילדותי המאושרת ביפו.“

הקשר הרב דורי