מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ינקה הפכה לעיינה

עיינה עם הנכדות מטר ולירון
עיינה החיילת
ינקה מקבוצת אלמוגים איישה את היאחזות כרם שלום

שמי עיינה פנחס לבית יעקובי. נולדתי ברוסיה להורים ילידי פולין. אבי, אהרון יעקובי לבית שיבר נולד בוורשה ואמי, גניה לבית זנדברג נולדה בעיר לודז'.

הורי, אהרון וגניה יעקובי

הורי, אהרון וגניה יעקובי

הורי התחתנו וברחו לרוסיה בעקבות מלחמת העולם. אבי השאיר מאחוריו בפולין את אמו ואת אחותו שאותם לא ראה יותר. אמי השאירה מאחוריה בפולין את אמה, שלוש אחיות ושלושה אחיינים שכולם נספו בשואה.

המשפחה שנותרה מאחור

המשפחה שנותרה מאחור

נולדתי בארכנגלסק שבסיביר.

בגיל שנתיים, אבי התגייס לצבא הבריטי. אמי ואני נשארנו לבד ברוסיה עד סוף המלחמה. כשנגמרה המלחמה אמי ואני חזרנו לפולין. בפולין נפגשנו עם אבי והם החליטו לעלות לארץ ישראל.

אבי נכנס לארץ עם הצבא הבריטי, אמי ואני עלינו ארצה בסוף 1946 הגענו ישר לחולון. כאן אני ביום הולדתי השביעי ( הראשון בארץ).

תמונה 1

עד שהבית שלנו היה מוכן, גרנו אצל הדוד שלי, אח של אבי, בכפר סבא. שם הלכתי לגן עם בן דודי ניר והגננת בגן עברתה לי את השם, בפולנית שמי היה ינקה על שם שני הסבים שלי, ששמם היה יעקב, בפולנית השם הוא יאנק. בארץ הגננת קראה לי עיינה שהמשמעות שלו היא מעיין (מעיין ברבים עיינות). בחולון עליתי לכיתה א' בבית ספר גורדון. גרנו צמוד לבית הספר ברחוב הי"ד.

בשנת 1948 נולדה לי אחות שקוראים לה שולה, שמה מורכב משמותיהן של הסבתות שלי שרה ולאה.

גם שולה למדה בבית ספר גורדון בחולון. כיום שולה נשואה לאבנר צרפתי והיא אמא לשלושה ילדים: נמרוד, מיכל ויאיר, היא סבתא לנכדה ששמה עלמה.

עיינה ושולה

עיינה ושולה

למדתי בגורדון שמונה שנים, בתחילה היה לי מאוד קשה, כי לא הבנתי את השפה העברית ולא היה מי שיעזור לי, אולם עם השנים התגברתי והשתלבתי בחברה. מכיתה ד' הלכתי לתנועת השומר הצעיר. מאוד אהבתי ונהניתי לקחת חלק מפעילותה. בתום שמונה השנים עזבתי את חולון.

שהותי ולימודיי בקיבוץ יד-מרדכי

עברתי לגור וללמוד בקיבוץ יד-מרדכי. בקיבוץ למדנו בכול בוקר, ובצהריים הלכנו לעבוד כשעתיים. אני בדרך כלל עבדתי בחדרי הילדים. בחדרי הילדים, הילדים ישנו עבדו ולמדו וזה למעשה היה ביתם.

קיבוץ יד מרדכי

קיבוץ יד מרדכי

נחלאית בצה"ל

משהגעתי לגיל 18 כל הקבוצה שלי (ששמה היה "קבוצת אלמוגים") התגייסה לנח"ל ואני ביניהם. הייתי בטירונות בפרדס חנה כחודשיים, ומשם שלחו אותנו להיאחזות שנקראה כרם-שלום שהייתה לא רחוק מעזה.

ההיאחזות הייתה מבודדת מסביב, היה מאוד חשוך ולכן ראינו את מיליוני הכוכבים שבשמים וזה היה מחזה מרהיב. אחרי חצי שנה הבנים הלכו להילחם והבנות הלכו לקיבוץ מגן, שם עבדנו וגרנו חצי שנה ולאחר מכן התאחדנו עם הבנים וחזרנו לקיבוץ יד- מרדכי.

עם החברה' מהנח"ל

עם החברה' מהנח"ל

שנה לאחר מכן עזבתי את הקיבוץ וחזרתי לחולון.

נישואיי ומשפחתי

הכרתי את בעלי ז"ל שלמה לבית פנחס שנולד בבולגריה בעיר פלובדיב . שלמה עלה לארץ באמצע מלחמת העולם השנייה ועלה לבד בהיותו בן ארבע-עשרה. הוא השאיר מאחוריו את הוריו ואחיו הבכור מרקו. הם עלו ארצה אחרי המלחמה. אחיו משה ז"ל ואחותו דורה עלו לארץ לפני ההורים. שלמה התחנך בקיבוץ מעברות והיה חייל בגולני.

עיינה ושלמה

עיינה ושלמה

אחרי הצבא עזב את הקיבוץ והתחיל לעבוד בחברת בזק. התחתנו ב-1965. גרנו בחולון ברחוב פיכמן. ילדנו הבכור אבנר נולד ב- 1966, הבן השני, אלון, נולד בסוף 1968 ובתי יעל נולדה ב-1972. הם גדלו בפיכמן ולמדו בבית הספר ביאליק ובתיכון קוגל.

הילדים של עיינה

הילדים של עיינה

אבנר ואלון היו שניהם שריונאים בצבא ויעל הייתה מקפלת מצנחים בחייל הצנחנים. אבנר התחתן ראשון עם כוכב יש להם שני ילדים, הבכור עמית ואחותו עינב, הם גרים בחולון ושניהם כבר חיילים. אבנר עובד כמנהל חשבונות בחברת עמנואל.

אלון הכיר את גרושתו ליאת רביב בהיותו רק בן שש- עשרה, וליאת הייתה בת חמש- עשרה אחרי תשע שנים נשאו כשאלון גמר ללמוד כלכלה. נולדו להם שלושה ילדים הבכורה אור שלנו, שעכשיו היא חיילת בת תשע- עשרה. אחריה נולד טל ששמו במשפחה טלטולי בן חמש- עשרה ואוהב את הצופים. הוא לומד בבית הספר נבון. האחרונה מטר בת אחת-עשרה שלומדת עם בת דודתה בגורדון. אלון וליאת לצערי התגרשו לאחר הרבה שנות נישואים.בתי יעל נשואה לזוהר לבית שיינמן ויש להם שתי בנות הבת הבכורה ששמה יובל בת ארבע-עשרה לומדת בקריית שרת במגמת מחול. והקטנה לירון בת עשר לומדת ב א.ד גורדון בכיתה ה' עם בת הדוד שלה מטר.

מה עושים בפנסיה?

כיום אני גרה בחולון עם כלבה אחת בשם ללי ללקה פנחס שיינמן. אני משתדלת מאוד להעסיק את עצמי. אני מתנדבת בגן עירוני היכן שעבדתי עד צאתי לפנסיה, ועוזרת לילדים ולגן. בנוסף לזה אני הולכת לחוג אומנות. במסגרת החוג אני עובדת עם הרבה חומרים כגון: עץ, זכוכית, צריבה על עץ וכלים מזכוכית.אני עושה גם תמונות מזכוכית ומכל מיני חומרים שונים. כל השנים הנכדים באים אלי מבית הספר אוכלים צהריים, מכינים שיעורים, בקיצור מכניסים שמחה לבית. אומנם בעלי לא בחיים אבל אני יודעת שהוא נמצא תמיד איתנו! 

ברצוננו להודות!לבית ספר ע"ש א.ד גורדון ולמדריכות המקסימות חגית ואהובה, על המסירות והעזרה שהן נתנו לנו, נהנינו מאוד!

חולון, תשע"ד

מילון

היאחזות נח"ל
מדינת ישראל הצעירה הקימה התיישבויות ליד הגבולות, כדי להגן עליהם. ביישובים היו מתגוררים חיילים שעשו בו חלק מהשירות הצבאי שלהם, עד שהוחלפו על ידי בוצת חיילי נח"ל אחרת או אשרחים

ציטוטים

”בהיאחזות כרם-שלום ראינו את מיליוני הכוכבים בשמים.“

הקשר הרב דורי