מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ים וסירות

אני וסבתא שרה בן יעקב
סבתא שרה וסבא יעקב בדרך להפלגה
שיעורי ימאות בבית הספר בקיבוץ שדות ים

עם סיום לימודי בבית הספר היסודי בשנת 1956 עברתי ללמוד בכיתה ט' בבית הספר בקיבוץ שדות ים. שם נפגשתי לראשונה עם המושג "ספורט ימי", דבר שהיה מאוד ייחודי בבית הספר הזה. מי שהביא למסגרת השיעורים את הימאות היה שמשון בובר המורה לספורט, שהיה בעצמו חניך בימייה של "הפועל נהריה".
בכיתה שלנו כמעט כולנו השתתפנו בשיעורים האלה. בשדות ים היו סירות של "הפועל הימי". למדנו לחתור בסירות ולהפליג עם מפרשים. השיעורים האלה מאוד גיבשו אותנו ככיתה כי הפעילות בסירה דרשה פעילות של צוות.
לווייתנית עם מפרשים בים

לווייתנית עם מפרשים בים

                                                          

הסירות היו בנויות מעץ ומאוד כבדות והן היו מותאמות להפלגה עם מפרשים וגם לחתירה. כשהים היה שקט הסירות היו עוגנות במפרץ מול הקיבוץ והציוד, המפרשים והמשוטים, היו מאוחסנים בבית הסירות שהיה על החוף. כשהתחילה סערה היו מזעיקים אותנו לחוף להעלות את הסירות כדי שלא יתנפצו על הסלעים, וזה היה קורה הרבה פעמים בלילה והיינו יורדים עם פיג'מות לחוף.

 
העלאת לווייתנית לחוף

העלאת לווייתנית לחוף

 

חוץ מהשיעורים שהיו במשך השנה השתתפנו בקורסים שהיו משותפים לכל האגודות של הספורט הימי של "הפועל" מכל הארץ. הקורסים היו על חוף שדות ים. בהמשך היה קורס מפקדי סירות בקישון שהגדנ"ע ארגן אותם לכל האגודות הימיות: "הפועל", "זבולון ים", "צופי ים" ו"גדנ"ע ים"היינו קבוצה מבנות כיתתי והשתתפנו בתחרויות חתירה, התחרות הראשונה שהשתתפתי בה הייתה באליפות הארץ, שהתקיימה בירקון בשנת 1957 כמה חודשים אחרי שלמדתי לחתור. הצוות היה 6 בנות הכיתה והמחתיר, ולהפתעתנו הגענו למקום הראשון באליפות הארץ. סיקרו את האירוע הזה באותה שנה ב"מעריב לנוער".
 
עם השנים נעשיתי למדריכה בעצמי, עם סיום קורס מפקדי סירות שהשתתפתי בו, הפלגנו לקפריסין בסירות מפרש. להפלגה זו  הצטרפה כל כיתתי משדות ים וזה היה השיא. זאת הייתה הפעם הראשונה שהפליגו במסגרת סיום קורס מפקדי סירות, עם סירות מפרשים, לקפריסין. יצאנו מנמל חיפה, במספר סירות, אני לא זוכרת כמה, כשספינת דיג מלווה אותנו. כשיצאנו מהנמל לא הייתה רוח, למצב זה נערכנו כשנקשרנו בעזרת חבל מהסירה לחבל המרכזי שהיה קשור לספינת הדיג, בכל סירה היה חבל מספיק ארוך כדי להיקשר לחבל המרכזי, מכיוון שהיינו מוגבלים בזמן נקשרנו לחבל המרכזי והספינה גררה אותנו עד שהתחילה הרוח. בכל סירה היה מדריך שהיה מפקד סירה. בלילה נקשרנו חזרה לחבל כדי שהסירות לא ישוטו לכיוונים אחרים.
 
כעבור יום וחצי או יומיים הגענו לקפריסין, לנמל פמגוסטה. השארנו את הסירות עוגנות בנמל, יצאנו לטיול באי באוטובוס בכבישים הקצרים של האי – זמן קצר לאחר שקפריסין קיבלה את עצמאותה. לאחר יומיים חזרנו מהטיול באי עם הסירות בהפלגה חזרה לארץ. לאחר הצבא המשכתי עם הספורט הימי כשעברתי להפליג בסירות מדגם 420 המיועדות לשני שייטים. אני ובעלי יעקב בן יעקב, הפלגנו להנאתנו והשתתפנו גם בתחרויות שיט.
   
סבא וסבתא בדרך להפלגה

סבא וסבתא בדרך להפלגה

 

גביע אליפות הארץ, שסבתא זכתה בתחרות נשים, מקום 3, דגם 420 עם חני רותם

גביע אליפות הארץ, שסבתא זכתה בתחרות נשים, מקום 3, דגם 420 עם חני רותם
 
 
תשע"ו, 2016
   

מילון

מפרץ
מפרץ הוא אזור גאוגרפי שבו הים "פורץ" לתוך היבשה ויוצר אזור שבו הים מוקף ביבשה משלושה כיוונים (בסביבות 240 מעלות)

ציטוטים

”היינו קבוצה מבנות כיתתי והשתתפנו בתחרויות חתירה, התחרות הראשונה שהשתתפתי בה הייתה באליפות הארץ“

הקשר הרב דורי