מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילד בירושלים

ישעיהו כיום עם נכדתו נטע (המתעדת)
ישעיהו עם אחותו הקטנה יעל
סיפור חיי הילדות של ישעיהו שטרן

שמי ישעיהו שטרן, נולדתי ב-6 ליולי בשנת 1944 בהר הצופים בירושלים. נקראתי ע"ש סבי שנהרג בהיותו צעיר ולא הכרתי אותו. גם סבתי, אבי, שלושת אחיותיו ואחיו נולדו בירושלים. זה היה טרם התחדשות השפה העברית. סבתי לא ידעה עברית טוב ודיברנו איתה באידיש.

היה זה טרם קום המדינה, יש לי תעודת לידה של פלסטין. עם פרוץ מלחמת העצמאות, הדירה שגרנו בה הייתה על הגבול והייתה תחת מטחי אש של הירדנים. נאלצנו לנטוש את הדירה וגרנו אצל דודתי דבורה קרלין.

ב-1947 נולדה אחותי יעל ושלושה חודשים לאחר לידתה אמי נפטרה. אנו טופלנו על ידי דודתי דבורה במהלך מלחמת השחרור הייתי 10 מטר ממקום פיצוץ של פגז ירדני שהרג את דודי פנחס פידלר. היתמות של בן דודי ירון, שאביו נהרג מהפיצוץ ושלי, קירבה אותנו מאוד ונשארנו חברים טובים עד עצם היום הזה.

יש לי זיכרונות רבים מירושלים מגן טרום חובה "גן חיה", מהשלג הרב והקור, בכל פעם שאני מגיע לשער הגיא בדרכי לבירה, מציפים אותי רגשות עזים. בתור ילד זכור לי שהייתה תקופה לא קלה, היה צנע והגבלה של רכישת מוצרי מזון, אך זו הייתה תקופה מאוד הרואית עם יחסים משפחתיים חזקים. כל שנה בפסח היינו עושים סדר משפחתי אצל הדודה דבורה עם  הסבתא האחיות והאחים שלה. לאחר המלחמה, אבי רכש נחלה בבית ינאי והתחתן עם אלמנה ומאז גן חובה לא נטשתי את בית ינאי.

img_3095

הזוית האישית

בכל פעם שאני מגיע לשער הגיא בדרכי לבירה, מציפים אותי רגשות עזים.

מילון

סמארט לייק
משוב, תגובה טובה

ציטוטים

”היה זה טרם קום המדינה, יש לי תעודת זהות של פלסטין.“

הקשר הרב דורי