מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ענייה ומאושרת ברמת ישי

מן השואה לרמת ישי

עליתי בשנת 1957 לרמת ישי ומאז אני גרה פה הקמתי משפחה נולדו לי שלושה ילדים ואחת הבנות נשואה וגרה ברמת ישי יש לה שלוש בנות שלומדות בבה"ס ארזים.
משפחתי נצולת שואה , אימי פולה מבית בלזם יודקביץ ילידת בילסטון נשארה לבד מכול משפחתה. בזמן המלחמה היא ברחה לרוסיה נדדה כל המלחמה וחזרה לפולין. אבי אהרון לוי גרילק יליד לודג' ברח לרוסיה שהוא משאייר בפולין אישה ושני בנים שמואל ומנחם . האישה נשארה מאחר והיא לא רצתה להשאיר את הוריה המבוגרים וגם כי לא האמינה שיקרה משהו ליהודים.
יש דברים רבים שאני זוכרת מילדותי . עליתי ישר לכיתה ב' בגלל הגיל וגם בגלל שהמורה נחמה בראון דברה פולנית וכך עזרה לנו להיקלט בארץ ישראל. בימים הראשונים השתלבנו יפה מפני שמחצית הכיתה היו עולים חדשים דוברי פולנית וחצי השני היו עולים מעדות שונות למדנו מולדת עברית חשבון תורה חקלאות וזימרה. המורה לחקלאות היה מגיע לבתי התלמידים אחרי הצהרים ומלמד את ההורים לעבוד בחקלאות. זו הייתה תקופת הצנע וגידלנו כמעט את כל המצרכים. היה לנו לול עופות וביצים היו עצי פרי ואת הירקות גדלנו לבד ברמת ישי. הייתה מאפיה וצרכניה, בצרכניה ההורים קנו עם פנקסים ונקודות במאפיה הינו קונים לחם ולחמניות. לא היה לנו חשמל את האוכל הינו שומרים בארגז קרח. כל יום שמחה היה מגיע עם המשאית וקנינו אצלו בלוק קרח.
את הבית חממנו והארנו בעזרת נפט. הייתה לנו עששית בעזרתה הארנו את הבית את הנפט הינו קונים אצל שולץ שהיה מגיע עם עגלה קטנה וחמור. משחקי הילדות היו בעיקר בשדה או בחצר שחקנו במחנים ארבע מקלות דג מלוח כדורגל גולות עטיפות של מסטיק משחק סבלנות והיה משחק מונפול . אני זוכרת שבכיתה הי היתה לנו מורה בשם משה אילי מבית שערים ונהגנו ללכת אליה בשבתות ועזרנו לאסוף ביצים בלול.
בכלל אהבנו לטיל עם אופנים בעמק. בתקופה זו הקימו את המוביל הארצי ועם האופנים הינו נוסעים בתוך צינורות. נהגנו לנסוע בערבים על אופנים לראות סרטים בנהלל ובקרית עמל. לבריכה רכבנו על אופנים לטבעון כי לא הייתה בריכה ברמת ישי .

מילון

תקופת הצנע
שנות החמישים כאשר נתנו לכל משפחה הקצבה במזון

ציטוטים

”ילדותי הייתה מאושרת כי היינו ביחד בחוץ רוב שעות היום“

הקשר הרב דורי