מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות עליה וקליטה

סבא אורי והנכדים בבית התפוצות
מעברת האוהלים
סיפור עליה מעירק וקליטה בארץ ישראל.

נולדתי בבגדד שבעיראק למשפחה עם שבעה ילדים -4 בנות ו-3 בנים , כאשר אני הילד השישי.

גרנו בבית דו קומתי בסביבה מוסלמית. אסור היה לנו לצאת לרחוב ללא ליווי של מבוגר כי היו מתנכלים לנו. מסיבה הזאת לא יכולתי לשחק בחוץ וגם לבקר או להזמין חברים אלי.לצערי אין לי יותר מדי זיכרונות מהתקופה הזאת.
 
לאחר הקמת המדינה, החלו פרעות ביהודים על-ידי האוכלוסייה המוסלמית שלא השלימה עם הקמת המדינה היהודית. בתקופה הזו עזבנו את ביתנו והתחבאנו מספר חודשים במרתף אצל משפחה שגרה בסביבה יהודית.
 
בשנת 1950 החליטה ממשלת עיראק לגרש את כל היהודים מהמדינה. כל מבוגר יכול היה לקחת איתו מזוודה אחת וכל יתר הרכוש , כולל הבית נעזב ונבזז על ידי התושבים המקומיים. כילד בן 9 אני זוכר שלקחו אותנו לשדה-התעופה ושם העלו אותנו על מטוסים ללא מושבים כדי שאפשר יהיה להעלות כמה שיותר נוסעים. ישבנו דחוסים על הרצפה וכך הגענו לישראל.
הגענו לישראל בתקופה בה הגיעו מאות אלפי יהודים גם מאירופה שלאחר השואה.
למדינת ישראל לאחר הקמתה לא הייתה יכולת לקלוט את הכמות הזו של העולים. לכן הקימו מחנות עולים עם אוהלים בהם שיכנו את העולים באופן זמני. אותנו העבירו למחנה עולים ליד חיפה שם גרנו באוהלים כחצי שנה.
 
למרות התנאים הקשים היינו מאושרים כי סוף-סוף זכינו להרגיש חופשיים.
לאחר כחצי שנה באוהלים העבירו אותנו לצריפים שנקראו בדונים. בבדונים האלו גרנו כ-7 שנים לא קלות, ללא חשמל, ללא מים , ללא שירותים ועוד….אני זוכר שהכנתי את השיעורים לאור עששית. הכי קשה היה בחורף כשהבדונים עפו עקב הרוחות החזקות והיינו צריכים לחפש אותם על חוף הים.
 
לאחר כ-7 שנים קיבלנו דירה ובכך הושלם שלב הקליטה הראשון שלנו. כילד היו לי חוויות רבות מהתקופה הזו שמלוות אותי עד היום.
 
העשרה:
יהדות עירק

יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל.
הקהילה היהודית בבבל העתיקה הייתה הראשונה לפתח חיים קהילתיים אוטונומיים ורבי היקף על אדמת נכר, ובשעתו הייתה המרכז היהודי הגדול והחשוב ביותר בגולה. קהילת בבל כונתה בתקופות מסוימות "הגולה" בה' הידיעה, והעומדים בראשה כונו "ראשי הגולה" (בארמית ריש גלותא). ליהדות בבל היו הווי וצביון תרבותי מיוחדים, אשר הדריכו את העם היהודי כולו במשך מאות שנים, בכל רחבי תבל. (ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016

מילון

בדונים
הבתים במעברות היו דלים ביותר מכיוון שתוכננו כפתרון זמני בלבד. סוגי המבנים הנפוצים במעברות היו: אוהלים, בדונים (מבנה דמוי צריף עשוי בד), פחונים (מבנה עשוי פח),

ציטוטים

”למדינת ישראל לאחר הקמתה לא הייתה יכולת לקלוט את הכמות הזו של העולים. “

”לכן הקימו מחנות עולים עם אוהלים בהם שיכנו את העולים באופן זמני.“

הקשר הרב דורי