מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בתל אביב

עוצר בתל אביב - הספריה הלאומית
כ"ט בנובמבר - הארכיון הציוני
השכונה שגדלתי בה הייתה סביב ככר דיזנגוף בתל אביב

אמנון אריאלי מספר למיקי

"אני נולדתי בחודש מאי בשנת 1939 בתל אביב, כ-3 חודשים לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה. השכונה בה גדלתי הייתה בסביבת ככר דיזנגוף בתל אביב.

 הזיכרון הראשון שלי היה כאשר הייתי בן פחות משנתיים. מטפלת הייתה מטיילת איתי בעגלה בסביבת הבית ובעיקר בככר דיזנגוף. ביום אחד כאשר טיילה איתי, הרגשתי פתאום רעש ומהומה, לא בנתי מה קורה אבל המטפלת לקחה אותי על הידיים השאירה את העגלה בכיכר ורצה איתי לבית סמוך, הכניסה אותי לחדר קטן ודי חשוך שהיה מלא אנשים מבוהלים. כמובן אני לא הבנתי דבר מכל המהומה ונבהלתי מכל המצב. בנוסף עקצו אותי כל מיני יתושים או פשפשים שהיו בחדר הקטן והצפוף.

לפתע הגיעה אמי למקום שהיינו ולקחה אותי הביתה. כמובן לא הבנתי מה קרה אך זכרתי את המקרה וכל פעם הייתי מזכיר את המקרה ושואל מה קרה. לאחר קבלת הסברים והרבה שאלות ששאלתי, הבנתי כי מטוסים הפציצו את תל אביב וכל האנשים שהיו ברחוב ברחו לבתים והמטפלת שלי הכניסה אותי למחסן של בית סמוך אליו ברחו כל האנשים. מכאן ואילך הבנתי כי קיימת מלחמה איומה באירופה והגרמנים מכניסים את היהודים למחנות ומשמידים אותם. המקרה שקרה לי היה עקב הפצצה של מטוסים איטלקיים שהגיעו לארץ ישראל להפציץ. כאן בארץ ישראל קיוו כולם שהמלחמה לא תגיע לכאן והורי היו מאזינים תמיד לחדשות כדי לשמוע מה מתרחש בעולם.

השכונה שגדלתי בה הייתה סביב ככר דיזנגוף בתל אביב.

מקום זה היה מרכזי בתל אביב ובמרחק הליכה קצרה היה גן החיות של תל אביב. מסביב היו פרדסים והיה ביניהם מקום שהיה נקרא גן הדסה. בשבתות ההורים שלי היו לוקחים אותי לטייל בגן החיות או בגן הדסה. אם היינו רוצים טיול ארוך יותר היינו הולכים ברגל עד הירקון שם היינו מפליגים בסירת מנוע עד מקום שנקרא שבע תחנות. בשבע תחנות היה מפל מים שהיה מאוד מקסים ויפה.

הבריטים שלטו אז בארץ והיו ארגונים שפעלו נגדם כמו "האצל" ו"לחי". הם היו מתנקשים בבריטים ועושים פיגועים ונעלמים מהשטח. הבריטים היו מטילים עוצר על הבתים של כל תושבי תל אביב, אוסרים על יציאה מהבתים ומבצעים חיפושים בבתים אך לא תמיד תפסו את הבורחים. לפני העוצר היו מכריזים ברמקולים:

"הקשיבו הקשיבו בעוד שעתיים יתחיל עוצר על הבתים עד להודעה חדשה"

כל התושבים היו יוצאים במיידי לחנויות לקנות מזון כיוון שאף פעם לא ניתן היה לדעת כמה זמן ימשך העוצר זכור לי פעם עוצר ארוך במיוחד שנמשך 4 ימים. גם במרפסת אסור היה לעמוד ואני נשכבתי על הרצפה והתבוננתי ברחובות

היה לי רובה צעצוע ויום אחד לקחתי את הרובה צעצוע בזמן עוצר, נשכבתי על הרצפה במרפסת וכאילו יריתי בבריטים כל כך התלהבתי שלא שמתי לב שפתאום עמד מאחורי במרפסת שני חיילים בריטים יחד עם אבי שהיה לבן כמו סיד והם באו לבדוק מי מנסה לירות בהם. הם רצו לעצור את אבא שלי ורק לאחר שהבטיח להם שלא ירשה לי לצאת למרפסת הם שיחררו אותו.

הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בכ"ט בנובמבר 1947.

אני זוכר היטב את ההצבעה באו"ם לגבי הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בכ"ט בנובמבר 1947. כולנו שמענו ברדיו והיינו במתח רב כל מדינה התבקשה להצביע בעד או נגד הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בסופו של הערב ההצבעה הייתה לטובת הקמת מדינת ישראל וכל התושבים יצאו לרחובות בריקודי שמחה ולמחרת בבוקר כל הילדים יצאו לרחובות ואנשים בעלי מכוניות הסיעו את הילדים ממקום מקום בחינם במסגרת השמחה הכללית של כל התושבים.

תמונה 1

הכרזת העצמאות הייתה בה' באייר 1948 ואז הבריטים עזבו את הארץ והעבירו אתת השלטון ליהודים שהקימו את הממשלה הזמנית הראשונה בראשות דוד בן גוריון. מיד עם עזיבת הבריטים הערבים תקפו את מדינת ישראל בכל החזיתות, מצרים, סוריה, ירדן, לבנון, עיראק, סעודיה, ערביי ישראל סה"כ שבע מדינות. מלחמת השחרור הייתה קשה ביותר המטוסים המצריים הפציצו את תל אביב מספר פעמים ופצצות ממטוסים נפלו ברחבי העיר פצצה אחת של טונה נפלה ליד ביתי באמצע רח' דיזנגוף.

חיילים בריטיים אוכפים עוצר בתל אביב לאחר הפיצוץ במלון המלך דוד, ביולי 1946. צלם: חיים פיין, אוסף עמנואל הרוסי, מאוספי הספרייה הלאומית.

תמונה 2

המצב בארץ היה קשה מאוד מאחר ולא בידי היישוב היהודי מספיק נשק ותחמושת ארגון האצ"ל הביא לחופי הארץ אונייה בשם אלטלנה שעגנה מול חוף גורדון בתל אביב אך ראש הממשלה הזמנית דוד בן גוריון התנגד שהאצ"ל יביא את הנשק וטען כי נגמרו הזמנים של הלח"י האצ"ל וההגנה ומתחילה תקופה חדשה שבה הצבא היחידי בישראל הוא צה"ל בסופו של דבר האונייה הופצצה מהחוף ע"י כוחות ההגנה ועלתה באש במשך תקופה ארוכה לאחר מכן האונייה השרופה עמדה מול חוף תל אביב במרחק עשרות מטרים מקו המים ובתור ילד עם עוד הרבה ילדים עלינו על האונייה. אני לקחתי רובה שרוף הבאתי אותו הביתה כמזכרת.

השכונה שלי

אני רוצה לספר קצת על השכונה שלי מצד פעילות הספורט אנו בשכונה עסקנו או במלחמות בין הקבוצות שבאזור או בארגון תחרויות ספורטיביות. היינו מארגנים כמה מקצועות ספורט כמו ריצת 60 מטר קפיצה לגובה קפיצה למרחק משיכת חבל ועוד בד"כ תחרויות הספורט היו נמשכות שבוע ימים. אבל לפני כן היינו מתאמנים שבועות ואפילו חודשים מעבר לתחרויות האתלטיקה ארגנו משחקי כדורסל בנינו עמודים עם סלים מאולתרים וכך היינו מתחרים שכונות מהסביבה. שיחקנו גם כדורגל במגרש שהיה בשכונה בנינו שערים מאולתרים שהיינו מארגנים משחק היינו מוציאים את הקרשים מרכיבים את השערים ומשחקים.

משחקים גדולים היינו מארגנים בסגנון של אליפות במגרש הכלניות שהיה לפני קום המדינה מגרש של הצבא הבריטי המיקום שלו היה ממזרח לר"ח אבן גבירול בהמשך לר"ח פרישמן כל האזור היה שדות ומגרשים ריקים. ספורט נוסף שעשינו היה שחייה באזור שבו נמצאת עיריית תל-אביב היו פרדסים והייתה בריכת השקיה. (גן הדסה) כאן היינו שוחים במסגרת אגודת ספורט מכבי צעיר אחד המדריכים שלנו השתתף באולמפידת 1952 בהלסינקי. (פינלנד) בימי החורף כאשר לא ניתן היה לקיים פעילות מחוץ לבית היינו משחקים מונופול כל פעם בבית של מישהו אחר וכל פעם גרסה אחרת.

חורף 1950

אחת השנים הגשומות והקרות הייתה 1950 בחודש פברואר ירד שלג בתל-אביב מאז שאני זוכר את עצמי. קמתי בבוקר ולפתע אני רואה שכל המדרכות לבנות משלג כל הילדים ועשו בובות שלג. וגם זרקנו אחד על השני כדורי שלג באותו בוקר הלכנו לבית הספר אך מרוב ההתרגשות של כולם כולל המורים שיחררו אותנו לאחר שתי שעות לימוד אחד החברים מהכיתה אשר נולד באירופה אמר שכאשר יורד שלג הים קופא ואפשר ללכת על הים. הלכנו ברגל לים שהיה בקרבת מקום ולמרבה הפליאה הים היה רגיל ולא קפוא מאוד התאכזבנו ואותו ילד אמר שבשנה הבאה זה יקרה. כמובן שמאז ועד היום זה לא קרה.

מלחמות

במשך החיים עברתי לא מעט מלחמות החל ממלחמת העולם השניה שבה הייתי תינוק דרך מלחמת השחרור שבה הייתי כבר ילד לאחר מכן היה מבצע סיני כאשר הייתי בן 17 התגייסתי כעבור פחות משנה ובמהלך השירות הצבאי במסגרת המילואים עברתי את מלחמת ששת הימים מלחמת יום כיפור מלחמת שלום הגליל ומלחמת המפרץ. במלחמה זו שלחו העירקים טילים לעבר ישראל וזו הייתה מלחמה פסיבית שבה רק התגוננו עם מסכות א"בכ בחדרים אטומים. עד המלחמה זו עברתי את המלחמות במסגרת שירות מילואים.

העשרה

תל אביב: "תל אביב-יפו  היא עיר במחוז תל אביב בישראל, במישור החוף הדרומי, המרכזית מבין ערי גוש דן והשנייה בגודל אוכלוסייתה בישראל. העיר חברה בארגון פורום ה-15. תל אביב-יפו שוכנת לחוף הים התיכון על אדמת כורכר".

עוצר: "הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף. מטרת העוצר היא שמירה על הסדר הציבורי (כמו למשל בעת הפסקת החשמל בצפון אמריקה בשנת 2003), או דיכוי פעילותן של קבוצות מסוימות. בכלי זה נעשה שימוש במגוון מצבים. ויקיפדיה

הקשר הרב דורי|המורה המוביל: אשל הרשקוביץהמדריכה: ליאורה כהןתשע"ו

מילון

תל אביב
תל אביב-יפו היא עיר במחוז תל אביב בישראל, במישור החוף הדרומי, המרכזית מבין ערי גוש דן והשנייה בגודל אוכלוסייתה בישראל. העיר חברה בארגון פורום ה-15. תל אביב-יפו שוכנת לחוף הים התיכון על אדמת כורכר.

עוצר
עוצר הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף. מטרת העוצר היא שמירה על הסדר הציבורי (כמו למשל בעת הפסקת החשמל בצפון אמריקה בשנת 2003), או דיכוי פעילותן של קבוצות מסוימות. בכלי זה נעשה שימוש במגוון מצבים:

ציטוטים

”תל אביב“

הקשר הרב דורי