מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ברחובות

סבא על חלון ביתו
עמית ברגמן בחצר בית סבו
ילדותו של סבא דורון ברגמן. אורח החיים, תנועת הנוער והמשחקים.

נולדתי בשנת 1941 ברחובות שבישראל (פלשתינה).

תנועת הנוער

ת. הייתי חבר בתנועת הנוער "המכבי הצעיר", כל התלמידים בשכבה שלי היו חברים בתנועה הזו.

חינכו אותנו לערכים אזרחיים: שוויון אזרחי בין כל האנשים, הזדמנויות שוות לכולם, אמירת אמת, התנדבות ועזרה לזולת, הקפדה על סדר ודייקנות בכל פעילות ועשיה.
תמונה 1
ההבטחה למכב"י
 
תמונה 2 
דברות מכב"י
 
תמונה 3
חוקת הגדוד
 
 

מגורים

עד גיל 6 גרתי בצריף סביב הצריף הייתה חצר גדולה ובחלק ממנה היה גן ובו עצי פרי כמו תאנים תותים תפוזים לימונים קלמנטינות וכדומה נהגנו לטפס על העצים ולאכול מפריים תוך ישיבה על הענפים (עם תות יש בעיה כי המיץ של התות השאיר כתמים על הבגדים שלא יורדים וזה הכעיס את אמא שלי).

 תמונה 4
הבית
 
 תמונה 5
 

לאחר מכן גרתי בבית פרטי שהיה בנוי על עמודים ואפשר לילדים לשחק תחתיו בעורפו של הבית היה פרדס גדול ובו נהגנו לשחק כל עוד השומר לא גירש אותנו משם, כיום אני גר בדירה בבית משותף עם תשעים ושבעה שכנים, בין לבין גרתי בדירות שכורות ובשלב מסוים היה לי משק חקלאי מגוון בו גידלתי עצי פרי שונים. לול מטילות ומכוורת.

מושבת הולדתי הייתה רחובות וגם כיום אני מתגורר ברחובות. יש הבדל עצום בין המושבה של אז – בילדותי – והעיר של היום. בילדותי רחובות הייתה מוקפת בפרדסים והיו גם חלקות בין הבתים, מרבית האנשים הכירו זה את זה. חלק מהרחובות לא היו סלולים וגם ללא מדרכות. המושבה הייתה בעיקר בתים פרטים חד קומתיים עם גינות נוי ועצי פרי. היום הפרדסים נעלמו העיר סלולה ומרוצפת ומרבית הבתים בה רבי קומות ובמקום גינות הנוי הפרטיות רוב הצמחייה בגנים ציבוריים (מעטים למדי)ושדרות עצים לאורך הרחובות.

תמונה 6

מראה כללי של החצר
 
 
תקופת בתי הספר והלימודים

בבית ספר יסודי אהבתי חשבון וגיאומטריה, אהבתי תורה ומולדת, ספורט, נגרות. מלבד מקצוע הנגרות (נכלל בשעורי מלאכת יד, הבנות למדו תפירה) לא ניראה שיש הבדל בין תקופת ילדותי למצב היום.

בתיכון לא אהבתי ללמוד משהו מיוחד הייתה לי העדפה לפיזיקה מתמטיקה כימיה וביולוגיה לכל השאר הייתי די אדיש אבל נהניתי לקבל ציונים טובים.

ענפי הספורט שעסקתי בהם: התעמלות קרקע, התעמלות מכשירים ושחיה. לא אהבתי ענפי ספורט קבוצתיים וכדור, כחבר בתנועת הנוער "המכבי הצעיר" הייתי חבר גם באגודת הספורט "מכבי" ונמניתי על קבוצת המתעמלים ועל קבוצת השחייה בתחרויות השונות.

כילד לא התעניינתי בחדשות השונות אבל קלטתי מידע בעקר מתוך האזנה לבוגרים בשחתם והאזנה לרדיו (לא היו טלפונים מחשבים או כלי תקשורת אלקטרונים) בגיל הילדות קראנו עיתונים כמו דבר לילדים והארץ שלנו ועם ההתבגרות גם קריאת עיתונים האזנה לרדיו.

כילד התחביבים שלי היו: טיולים רגליים, טיולים על אופניים, מפגש עם חברים בפעולות של תנועת הנוער, מפגשים עם חברים לאחר שעות הלימודים, ציור, כיור/פיסול, רִקְמָה, קריאת ספרים, ספורט.

תמונה 7
טיול רגלי בנגב במסגרת תנועת הנוער
 

בשעות אחה"צ נפגשנו אצל חבר או במגרש ריק, ולרוב שחקנו במשחקי חברה היה גם כדורגל/כדורסל שאני לא אהבתי במיוחד.

בנינו עגלות עם גלגלי מיסבים וארגז תפוזים מעל וגלשנו במורדות הרחובות שהיו סלולים, נסיעה על סקטים לחברים וגם למושבה השכנה, שחקנו בדודס, קלאס, מחבואים, גם שיחקנו בכדורגל במגרש ריק או במגרש "מכבי" או בכדורסל באולם הספורט של "מכבי".

בתי הספר בהם למדתי

בתחילה למדתי בבית ספר יסודי ששמו היה "בית הספר העממי". זהו בית הספר הראשון ברחובות וכיום נקרא על שם הסופר משה סמילנסקי, שמונה שנים למדתי בו. לאחר מכן עברתי לבית הספר התיכון בו למדתי שנה והתחלתי ללמוד בשנה השנייה, אבל, מאחר והייתי חולה באסטמה מרבית הזמן ואת רוב שנת הלימודים עשיתי בבית או במקומות מרפא הייתי אמור להישאר כיתה. כיון שהתביישתי, לחצתי על ההורים שלי לעבור לבית ספר אחר ושם להישאר כיתה , ההורים כמובן התנגדו אבל מאחר וארגנתי את ההרשמה שלי לבד נעתרו בסוף ועברתי ללמוד בבית הספר החקלאי "כנות" תוך שאני לומד שוב בכתה י', בסוף כתה י"א גורשה הכיתה כולה מבית הספר, חלק מחברי התלמידים התגייסו לצבא ומעטים המשיכו בבתי ספר אחרים, אני המשכתי ללמוד בבית ספר שנקרא "כפר סילבר" ולמעשה המחזור שלי בבית הספר הזה היה המחזור הראשון.

הכתה הייתה מאורגנת בשלושה או ארבעה טורים של שולחנות, ליד כל שולחן ישבו שני תלמידים, כל השולחנות והתלמידים היו מופנים לכוון אחד – אל הלוח, בין הלוח וטורי השולחנות היה מוצב שולחן המורה כשפניו לעבר התלמידים.

העונשים שניתנו בתקופה בה הייתי תלמיד היו לרוב הוצאה מהכיתה או הוצאה מהכיתה והתייצבות בחדר

המנהל.

בתקופת נעורי, הכיתה הייתה די מגובשת ולאחר הלימודים היינו נפגשים לפעולות בתנועה ב"מכבי הצעיר", לעיתים נפגשים בחצרות, ראוי לציין שרוב התלמידים בכיתה היו אותם חברים מגן הילדים וקשרים נשמרו עם רוב החברים עד היום.

ההכרות והחיים עם סבתא

כשסבתא ואני הכרנו עברו שנתיים עד שנישאנו. כיום אנחנו נשואים ארבעים ותשע שנים. סה"כ אנו חמישים ואחת שנים יחד.

העשרה:

 
כפר סילבר – כפר סילבר הוא מוסד חינוכי הנמצא במישור החוף הדרומי, ליד העיר אשקלון, בתחום המועצה אזורית חוף אשקלון. המוסד משמש ככפר נוער הכולל בתוכו בית ספר על יסודי (כיתות ז'-י"ב), פנימייה ומשק
חקלאי. (ויקיפדיה).
 
תשע"ו 2016
תכנית הקשר הרב דורי
מורה מוביל: אשל הרשקוביץ

מילון

קלאס
משחק ילדים המצריך אבן ושרטוט על הקרקע. השרטוט מתבצע בדרך כלל באמצעות גיר או אבן-גיר. השרטוט מכיל מתחמים סגורים, בהם רשומים מספרים סודרים. המשחק מיועד לשני משתתפים לפחות, אף כי ניתן לשחק בו גם כמשתתף יחיד לצורך תרגול. המשחק מתבצע על ידי הדיפת אבן ממתחם למתחם.

ציטוטים

”בילדותי בעת לימודי, העונשים שניתנו היו שונים. “

”הוצאה מהכיתה או הוצאה מהכיתה והתייצבות בחדר המנהל.“

הקשר הרב דורי