מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בקיבוץ במסגרת הכשרת הנוער

דינה וליה
דינה
בית ומשפחה המקצוע שלי

ילדות בקיבוץ במסגרת הכשרת הנוער
 
היינו משפחה בת תשע נפשות. אימי נפטרה בת 32 שנים ממחלה קשה. אנחנו שבעה ילדים כאשר האח הבכור שלי היה בן 11 והקטנה מביננו הייתה בת שלוש שנים. נותרנו יתומים בחסותה של עובדת סוציאלית כאשר הברירה היחידה הייתה לפזר אותנו…האבא נישא בשנית ושכח אותנו לגמרי. הוא ויתר עלינו לטובת אישה אחרת. חלק מאחי ואחיותי נשלחו לפנימיות דתיות, השאר גדלו מוסדות ואילו אותי לקחו לקיבוץ בעפולה, קיבוץ "חפצי בה".  שם גדלתי עד גיל  17.5 בערך, שם הכרתי את סבא של ליה, את ציון המדהים. נישאנו ונולדו לנו ארבעה ילדים. כבר בהריון הראשון שלי נותרתי שוב לבד ללא משפחה היות והייתה מלחמת יום הכיפורים, כאשר ציון שרת ביחידה קרבית בסיני…בנוסף נולדו שאר הילדים כאשר ציון שרת בקבע ונאלצתי לגדל ולהתמודד עם הכל לבד…
 
המקצוע שלי
 
המקצוע שלי: חמשת ילדינו נולדו בהפרש של שנה וחצי לא הייתה באפשרותי ללמוד, או לעבוד על מנת לעזור בכלכלת הבית, לכן האפשרות היחידה שהחלטתי לצאת למספר שעות לעבוד בניקיון. כך אוכל גם לקבל, ולאסוף את הילדים מבתי ספר ומהגנים, להכין צהריים להכין איתם שיעורים.
 
כאשר גדלו בשנה הייתה לי האפשרות גם לעבוד פעמיים בשבוע בניקיון, בנקים ובמגביל לאפשר לתת להם חוגים והעשרה… כאשר גדלו בעוד כמה שנים, יצאתי לעבוד כאורזת במפעל שמייצר עוגות "מנלבאום". הבוס גילה את היכולות שלי והוא בעצמו החליט ללמד אותי כל יום שעה במשרד ממוחשב. כאשר נבהלתי וחרב עלי עולמי…ולא רציתי להמעיט מערכי ומהידע והרצון ללמוד ולקבל אחריות וסמכות… כעבור חודש כבר ניהלתי משרד שלם במשרה מלאה…
 
בהמשך למדתי תוך כדי עבודה גם הנהלת חשבונות הכולל בנקים (לא בקורס ולא בביה"ס). כעבור שמונה שנים נולד לי הבן החמישי עידן, ואז נאלצתי לסיים את עבודתי משום שלא הייתה לי אפשרות אחרת…כעבור חצי שנה פרצתי שוב מלאת ידע ביטחון ועוצמה עם ניסיון רב והתקבלתי לעבוד בחברת גז…שם התקדמתי בתפקידים נוספים עד כדי קניינית ומנהלת לוגיסטיקה של החברה. כעבור 15 שנים פרשתי והחלטתי להיות עצמאית עם בני משפחתי והקמתי ומינפתי חברת תשתיות גז בע"מ. החברה נקראה ע"ש בן הזקונים שלי – עידן חדש בע"מ – אנחנו ידועים ומוכרים מעל 15 שנים בתחום…
 
בית ומשפחה
 
בבית משפחת רצאבי גידלנו חמישה ילדים לתפארת! שתי בנות ושלושה בנים כולם שירתו בצה"ל בגאווה ובהצלחה רבה. הבנים ביחידות קרביות, הבעל שירת בקבע ביחידה קרבית הגיע הביתה בסופי שבוע במשך  15 שנים והמשיך את שרותו בקבע עשר שנים נוספות קרוב יותר למשפחה!
 
לבת הגדולה קוראים רוני נשואה לירון הורים לשלושה ילדים שניהם עצמאיים…לבן השני קוראים יניב נשוי לתמרה הורים לארבעה ילדים. יניב משרת במשטרה כעשרים שנה ותמרה קוסמטיקאית ותזונאית מצליחה. ליה היא הבת הבכורה אוהבת לשיר היא במקהלת לי-רון ורוקדת אוהבת לצייר והתחביב שלה הוא לנסוע על רולר בלייט, אופניים וקורקינט. עמית נולד השני, אמה הבת השלישית ואיתן בן הזקונים. לבן השלישי קוראים תמיר רווק עצמאי יש לו מעבדה למחשבים ותקשורת. לבת הרביעית קוראים עינת נשואה לדני עובדת בחברת הייטק ודני עובד בחברתנו יש להם שתי בנות יובל ואגם. לבן זקונים שלנו קוראים עידן סיים לשרת במג"ב כלוחם, סיים לימודים במכון וינגייט מדריך למכון כושר בהצטיינות.
 
אנחנו ממשיכים במנהגים ובשורשים מדורי דורות , נפגשים בימי שישי לקידוש בערבי חג ובחגים… נוהגים לשמור ולשמר תמונות ומזכרות כדי לתעד ולהזכיר את העבר.
 
העשרה
קיבוץ "חפצי בה": "חפצי-בה הוא קיבוץ השוכן בעמק חרוד על גבול עמק יזרעאל ועמק בית שאן. הקיבוץ נמצא בין הערים עפולה ובית שאן, ומשתייך למועצה אזורית הגלבוע. בחפצי-בה מתגוררים כ-400 נפשות והקהילה כוללת כ-200 חברים. הקיבוץ הוקם בשנת 1922 על ידי עולים מצ'כוסלובקיה וגרמניה מתנועת תכלת-לבן". ( ויקיפדיה).
 
תשע"ו

מילון

קיבוץ "חפצי בה"
חפצי-בה הוא קיבוץ השוכן בעמק חרוד על גבול עמק יזרעאל ועמק בית שאן. הקיבוץ נמצא בין הערים עפולה ובית שאן, ומשתייך למועצה אזורית הגלבוע. בחפצי-בה מתגוררים כ-400 נפשות והקהילה כוללת כ-200 חברים. הקיבוץ הוקם בשנת 1922 על ידי עולים מצ'כוסלובקיה וגרמניה מתנועת תכלת-לבן.

ציטוטים

”אנחנו ממשיכים במנהגים ובשורשים מדורי דורות, נפגשים בימי שישי לקידוש בערבי חג ובחגים.“

”אנחנו נוהגים לשמור ולשמר תמונות ומזכרות כדי לתעד ולהזכיר את העבר.“

הקשר הרב דורי