מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בנחלאות

סבתא ואני
סבתא אורה בכיתה א'
סיפורה של סבתא אורה

נולדתי בתאריך 10.4.57 בירושלים בבה"ח שערי צדק הישן.  גדלתי בשכונת נחלאות, למדתי בביה"ס כי"ח (כל ישראל חברים) יחד עם 5 אחיותיי, ביה"ס שכן 5 דקות הליכה מהבית שלנו, בבית ספרי נהגו לשיר כל בוקר את אדון עולם ואז הלכנו לכיתות. אני זוכרת את המורה אלפייה שלימדה אותי בכיתה א'-ב' מורה מדהימה, מבוגרת, שתמיד הלכה עם שמשייה.

המאפייה של סבא

תמונה 1
תמונה 2

 

לסבא שלי הייתה מאפייה בשכונת נחלאות, בכל שנה היו מכינים שם מצות ומצה שמורה. כשהייתי בכיתה ג' בזמן שביקרתי במאפיה ילד זרק עליי בטעות קופסה, מעוצמת המכה,  נפצעתי ונפתח לי המצח, עד היום יש לי צלקת למזכרת. במלחמת ששת הימים נפל רימון  ופגע במאפיה והמאפייה נהרסה. בשוק מחנה יהודה יש עדיין תמונה גדולה של סבא שלי על הקיר.

בתקופת הסליחות היה עובר הגבאי דופק בחלון כדי שאבא שלי יתעורר וכמובן גם אנחנו קמנו והלכנו איתו לבית הכנסת ל"סליחות". אני ממש זוכרת את בקבוקי החלב הקטנים שהיו מחלקים לנו עם הלחמנייה.

עשינו קניות בשוק מחנה יהודה בירושלים, השוק היה ממש קרוב לבית. כל יום רביעי הייתי הולכת בשש וחצי בבוקר להביא לאמא שלי בשרים מהשוק, ואח"כ הלכתי ללימודים, הכל היה קרוב מאוד.

גלגולו של חפץ – גביע הקידוש

תמונה 3

עד היום קיים אצל אמא שלי חפץ: גביע קידוש, החפץ מכסף טהור חוגג 100 שנה. כיום החפץ משמש אותנו, בראש השנה שמים בו סוכר עם מטבעות כסף.

זיכרון מבית הספר

מלימודי בכתה ה' זכורה לי המורה להיסטוריה שהכתה אותי. הזזתי את הרגליים כך הזמן והיא נתנה לי מכה ברגל ואמרה: "לא מזיזים רגליים". אני זוכרת לטובה את הקייטנות בחופשת הקיץ. אהבתי מאוד ללכת לקייטנות ואני זוכרת שחיכינו  במיוחד לבקבוקי החלב הקטנים והלחמנייה המתוקה שחילקו לנו בקייטנה.

סיימתי כיתה ח' ומשם עברתי ללמוד בבה"ס לפידות, למחנך קראו מאיר שגב הערצתי אותו מאוד, וכמובן אהבתי את המקצועות שלימד. למדתי במגמת תפירה אך כיום אני לא עוסקת בזה, הבוחנת שלי בכיתה י"ב הייתה אמא של אריה אורגד שהיה שדרן טלוויזיה, אישה מאוד רצינית ששמה לב לכל פרט, ובסוף קיבלתי ציון 90 בגמר. סיימתי י"ב ואבא שלי לא הרשה לנו להתגייס, חוץ מאחותי הקטנה ממני וחבל….

התחלתי לעבוד בתע"ש בית הכרם אחרי שנה הכרתי בתע"ש את בעלי (משה) התחתנו באולמי היכל דוד ברוממה, וזכיתי לנוכחות של המחנך מאיר ואשתו  אשר הגיעו לחתונה.

הזוית האישית

סבתא אורה: נהנתי מאוד מהמורה המובילה של הקבוצה, כל אחד והסיפור שלו. נהנתי להיות עם הנכדה שלי.

ליטל: נהנתי ללמד את סבתא קצת על מחשבים וגם מהזמן איכות שהיה לנו יחד.

 תמונה שהכנתי לסבתא שלי

תמונה 4

 

מילון

תע"ש
תעשייה צבאית

ציטוטים

”שהמורה להיסטוריה נתנה מכה לסבתא רגל ואמרה "לא מזיזים רגליים"“

הקשר הרב דורי