מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב רנן והמעבר לאשדוד

סבתא רבקה והנכד עמית
פגישה עם שרים , ואנשי ממשלה במקיף הדתי
ממושב רנן לעיר הגדולה

עליתי ארצה ממרוקו עם משפחתי בתאריך 20.2.1955.

עלינו הורים וארבעה ילדים. התיישבנו במושב רנן שנמצא בנגב הצפוני מערבי סמוך לעיר אופקים. "רַנֵּן הוא מושב באזור הנגב הצפון-מערבי כשני קילומטרים מצפון לאופקים. שמו של המושב סמלי ומקורו בפסוק "פָּרֹחַ תִּפְרַח וְתָגֵל אַף גִּילַת וְרַנֵּן" המושב נוסד בשנת 1950 בידי עולים מלוב ונקרא בהתחלה בטחה".

המקום הכי מרתק ושחקוק בזיכרוני, היה הוואדי שגבל עם הבתים האחרונים במושב. הוואדי שימש מקום משחקים לנו הילדים הקטנים. באביב התכסו כל הגבעות והגֵאיוֹת בפריחה מדהימה של פרחים מסוגים שונים: כלניות, פרגים, חצבים ונוריות. המראה היה מדהים מפליא ומרתק. הוואדי היה גם מקום שצפון בחובו סכנות לא מין הטבע אלא מתושבי רצועת עזה. מסתננים מרצועת עזה חדרו למושבים וגנבו את כל הבקר והצאן, והבריחו אותם לתוך רצועת עזה. לילה אחד לפני הזריחה התעוררנו לקול קריאות השכנים, התברר שהמסתננים ביקרו במושב שלנו ורוקנו את כל הרפתות והדירים. במרדף אחריהם הם נתפסו וכל המקנה הושב לבעליו. עקב מקרה זה החליטו הורי לעזוב את המושב, ובשנת 1958 עברנו לעיר אשדוד.

תמונת ילדותי במושב רנן אהבת חיי – קריאת ספרים

תמונה 1

 

תמונה 2

חזרה למקום ילדותי – רנן

פגישה עם ראש הממשלה בן גוריון שהגיע לעיר אשדוד

בשנים 1959-1960 הגיע לאשדוד לביקור דוד בן גוריון ראש ממשלת ישראל. במסגרת סיוריו בעיר הגיע גם אל הכיתה שבה למדתי בבית ספר דתי ששמו רמב"ם. בן גוריון היה ידוע באהבתו העזה לתנ"ך ולכן השאלות שהופנו אלינו לתלמידים היו בנושאים מתוך התנ"ך. כילדה קטנה עם תלתלים ולחיים אדומים שאהבה את סיפורי המקרא התרגשתי ומאוד ובכל זאת הרמתי את ידי והצבעתי ועניתי על שאלתו, הוא התרגש מאוד ניגש אליי החזיק את פניי בשתי ידיו וצלמים שהיו בחדר הנציחו את הרגע ותמונה זאת של הילדה מעיירת עולים מרגשת את ראש הממשלה התפרסמה בעיתונים.

פגישה שנייה עם ראש המשלה דוד בן גוריון חול המועד פסח

תמונה 3

צילום מכתבו של דוד בן גוריון לקראת פגישת ראיון על עצמאות ישראל

וזה לשון המכתב:

שדה בוקר                                          9.4.65

לרבקה ביטון וגיורא לנץ שלום וברכה, " לא אוכל לצערי בשבועות הקרובים לזוז מפה, אבל אם תלמידיכם יכולים להגיע הנה בחול המועד פסח (יח' או יט או כ' הניסן) ואשוחח עם התלמידים על עצמאות ישראל".

בכבוד רב ,

ד. בן-גוריון

בית הספר הרמב"ם /הדרום

ת.ד. 58, אשדוד

לימים בהיותי נערה שלמדה בבית הספר התיכון הדתי הייתי חברת מערכת בעיתון של בית הספר והחלטנו לפנות לדוד בן גוריון לראיון על עצמאות ישראל. נענינו בחיוב ונקבעה לנו פגישה בשדה בוקר בצריף המפורסם בחול המועד פסח בחודש ניסן. הגענו אליו, ההתרגשות הייתה גדולה. פגשנו איש נוח ולבבי שעשה לנו סיור בצריף הענק שקירותיו היו מכוסים לעייפה בספרים. סיימנו את הריאיון וכשיצאנו פגשנו גם את פולה אשתו. החוויה הייתה אדירה. ותמונות מהמפגש חקוקות בזיכרוני עד עצם היום הזה.

 

הזוית האישית

עמית: הסיפורים של סבתא תמיד מעניינים אך יותר מעניין היה לדעת כי פגשה את ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל – גאווה. תודה על חוויה מעצימה ואדירה שנפלה בחלקי

מילון

שדה בוקר
קיבוץ בנגב - המקום שנפגשנו וראיינו את דוד בן גוריון על עצמאות ישראל

מושב רנן
מושב ששוכן באזור הנגב הצפוני - נוף ילדותי

ציטוטים

”פגשנו איש נוח ולבבי שעשה לנו סיור בצריף הענק שקירותיו היו מכוסים לעייפה בספרים. “

הקשר הרב דורי