מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בין פרדס חנה וכינרת

אני וסבתא עם אחותי ואחי
אנה ראובן - פורים 2016
סבתא מספרת על ביקורי ילדות בנוף כינרת אצל סבא וסבתא , מנחמיה ומיגדל

אמא של סבתא, יפה נולדה במנחמיה. אבא אברהם נולד ברוסיה והגיע לארץ בגיל 10.

סבא שלה (מקס גליות) מצד אמה הגיע לארץ מליטא בשנת 1912 כאן נישא ליהודית לבית זליקוביץ והתיישב בנחמיה. לימים נודע בשם ״הרופא״ למרות שהיה רוקח, וחדר הרוקח שוחזר וקיים במוזיאון ״בית הרופא״ במנחמיה.

סבא שלה מצד אביה (יוסף ליסיצה) הגיע לארץ בשנת 1914 מאוקראינה ומשפחתו הגיעה מספר שנים אחריו בשנת 1920. משפחתו של סבי התיישבה במושבה מגדל.

מוזאון בית הרופא מנחמיה

מוזאון בית הרופא מנחמיה

זיכרון ילדות משמעותי של סבתא

הביקור אצל הסבים היה נסיעה לא קלה. סבתא שנולדה בפרדס חנה נסעה לעתים נדירות לבקר את הסבים שגרו רחוק בצפון הארץ.

נסיעה בשנות ה-50 היתה משימה לא קלה. סבתא כילדה היתה נרגשת ביותר ולכן כדי שתירדם בלילה לא סיפרו לה על הנסיעה עד היציאה לדרך. האוטובוסים היו נראים כמו קופסה על גלגלים כמובן שעל מזגן אין מה לדבר. 

תמונה 1

 

הנסיעה ערכה שעות מספר עד שהגיעו לטבריה ומשם נסעו למנחמיה. הבית של סבא היה בנוי מאבן, מוקף בעצי פרי ובחצרו שובך יונים שעליו שבשבת בצורת תרנגול. בחצר גדלו כבשים. כל בוקר היה מגיע רועה צאן שלקח את הכבשים למרעה.

כשבגרתי והתחלתי להתעניין בתולדות המשפחה נודע לי שאימי ואחיה התאום התייתמו מאמם כשהיו תינוקות ושהו בבית יתומים עד שחלו מאוד, והוחזרו הביתה, כשסבי נישא בשנית ואז נולדו עוד שלושה ילדים. סיפור הילדים היתומים שהיו אמי ואחיה מעלה דמעות בעיני עד היום.

כשביקרנו אצל סבי מצד אבי במגדל על שפת הכנרת השקפנו על נוף הכנרת היפה ועל השדות ומטעי הבננות. סבי (יוסף ליסיצה ) עלה לארץ בשנת 1914 לאחר שברח מפרעות ברוסיה והשאיר שם את סבתי, אבי ושני אחיו. כשהגיע לארץ התיישב כפועל בחברת מגדל ומשם נשלח לשוויץ ללמוד להכין גבינות. כשחזר והתבסס נסע לרוסיה והביא את משפחתו לארץ. בשנת 1920 אבי היה בן 10.

זוהי נגיעה קטנה מהסטוריה מרתקת וזכרונות ילדותה של סבתא שלי

העשרה

מנחמיה: "מְנַחֶמְיָה היא מושבה בעמק הירדן, ממוקמת בקרבת כביש 90 בין צומת צמח לבית שאן, כ-5 קילומטר דרומית לצמח.

ייסוד המושבה התבצע בשלושה שלבים: ב-23 – 26 בדצמבר 1901 התיישבו חמש המשפחות הראשונות על אדמות שנרכשו בדרום עמק הירדן, ליד הכפר עבודייה, ב-25 בדצמבר 1902 כ"ה בכסלו תרס"ג נוצר איחוד של מתיישבי עבודייה עם אדמות מלחמיה, בינואר 1903 התגבשה המושבה מלחמיה שכללה 12 משפחות ואליהן התווספו 8 משפחות מזכרון יעקב, (ההתיישבות בגליל התחתון מאת אהרן עבר הדני הוצאת מסדה והתאחדות האיכרים בגליל התחתון) "מלחמיה" היא היישוב היהודי הראשון באזור בעת החדשה". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

מנחמיה ומגדל
מושבות ליד הכנרת

מנחמיה
מְנַחֶמְיָה היא מושבה בעמק הירדן, ממוקמת בקרבת כביש 90 בין צומת צמח לבית שאן, כ-5 קילומטר דרומית לצמח. ייסוד המושבה התבצע בשלושה שלבים: ב-23 - 26 בדצמבר 1901 התיישבו חמש המשפחות הראשונות על אדמות שנרכשו בדרום עמק הירדן, ליד הכפר עבודייה, ב-25 בדצמבר 1902 כ"ה בכסלו תרס"ג נוצר איחוד של מתיישבי עבודייה עם אדמות מלחמיה, בינואר 1903 התגבשה המושבה מלחמיה שכללה 12 משפחות ואליהן התווספו 8 משפחות מזכרון יעקב, (ההתיישבות בגליל התחתון מאת אהרן עבר הדני הוצאת מסדה והתאחדות האיכרים בגליל התחתון) "מלחמיה" היא היישוב היהודי הראשון באזור בעת החדשה.

ציטוטים

”האוטובוסים היו נראים כמו קופסה על גלגלים כמובן שעל מזגן אין מה לדבר“

הקשר הרב דורי