מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי וילדות המדינה

סבתא שולה והנכד דור
גשר ביילי
התהוות יישובית

רציתי לספר מספר דברים מילדותי, שקשורים בצורה מסוימת להתהוות והתפתחות המדינה שלנו. ראשית, מלחמת העצמאות. הייתי בת 6 וגרנו בחולון ברחוב שכולו היה מיושב ע"י עובדי סולל בונה" בבתים דו משפחתיים עם גינה – בה גידלנו ירקות ועצי פרי, כגון: ענבים, שזיפים, פיטנגו ותפוזים.כשפרצה המלחמה,  הערבים ירו לכיוון חולון מהפילבוקס ללא הפסקה.

1

באחת הפעמים פגע קליע אל תוך המדרכה בכניסה לבית. באותו זמן  אבי ניהל עם יתר השכנים את בניית המקלטים באחת החצרות שמולנו. בהישמע האזעקה, רצנו עם הפיז'מות והחלוקים למקלט. עבורנו, הילדים, זו הייתה חוויה. שרנו, שיחקנו והשתוללנו. אי אפשר לשכוח את החוויות האלו.

בשנות ה-50 התקיימה העלייה הגדולה מארצות המגרב. (לוב,טוניס,אלג'יר,מרוקו…). אבי היה מנהל העבודה האחראי על בניית המגורים לכול העולים החדשים. זה החל באוהלים ולאחר מכן נבנו בדונים מסוג מסויים של פח או מתכת. זו הייתה שיטה צרפתית. אבי נסע לצרפת ללמוד את השיטה ויישם אותה בארץ. לאחר מכן נבנו מבנים מעץ. כל המקומות האלה התפתחו במהלך השנים לערים כמו דימונה וקריית גת.

בחופשות הייתי מתלווה לאבי דרומה ממושב למושב והייתי עדה לאכלוס הנגב ע"י העולים. זו חוויה שתלווה אותי לנצח. כשעברנו לאורך הנגב, ראיתי שדות נרחבים בהם -היישובים גידלו כותנה. כמה פעמים אספתי כותנה והבאתי לביה"ס. כולם התלהבו, כי לא הכירו את הכותנה כצמח. חוויה נוספת (איני זוכרת בדיוק את השנה בה התרחשה) היא התפתחות מפעלי ים המלח. חבר של אבי שמו יהודה (ושם משפחתו אינו זכור לי) הזמין אותנו לפתיחת מערת הקמח בסדום. שם ראינו את נציב המלח ה "אמיתי" "אשת לוט", הסקרנית.

אֵשֶׁת לוֹט, הדמות המקראית, בספר בראשית בסיפור מהפכת סדום ועמורה, בו נהפכה אשת לוט, ל"נציב מלח" על פי הסיפור המקראי. ציוו עליהם שלא להביט לאחור, אולם היא הסתובבה  "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח".

%d7%90%d7%a9%d7%aa-%d7%9c%d7%95%d7%98

באותה הזדמנות העפלנו אל המצדה בפעם הראשונה כמובן ברגל וירדנו בשביל הנחש. בזמנו אתר המצדה היה טבעי ופראי והנופים והצבעים היו מרהיבים.

חוויה נוספת הייתה טיול שהתקיים אחרי הגשמים. הוודיות בנגב שצפו  וקצפו ואנחנו נתקענו באמצע אחד הוודיות . לא היו גשרים עיליים אלא גשר שנקרא גשר ביילי.

אלה מעט החוויות שמציינות את ילדותי נערותי והתפתחות המדינה. אני שמחה שיש לי זיכרונות אלו.

 

הזוית האישית

שולה: שיתפתי את דור נכדי על חוויותי שחוויתי לפני שהפכתי לאמם ולסבתא. דור: סבתי שולה למדה אותי יותר על חייה לפני היותה אמא וסבתא. כך גדל מאגר השיתוף ביננו.

מילון

פילבוקס
כינוי שניתן לעמדות שמירה מסוג בלוקהאוס עשויות בטון, שהקימו הבריטים בארץ ישראל בתקופת המנדט.

ציטוטים

”גיל הוא רק מספר. הוא אינו משקף את האיכות שלנו, התוכן והיכולות.“

הקשר הרב דורי