מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בשכונת פלורנטין עם משפחתי

באחד המפגשים עם נכדי ירין
אני ואחיי עם אמא שלנו
שכונת פלורנטין בשנות החמישים שישים וסיפורי האישי עם מחלת הפוליו

שמי הוא דליה בן דור, נולדתי בשנת 1954 בתל אביב בשכונת פלורנטין שהייתה שכונה חמימה טובה ומשפחתית, מקום עם הרבה ילדים ונוף נהדר, בשכונה היו כ 80% יהודים ממוצא יווני 10% בוכרים 5% אשכנזים ו5% פרסים.

בזכות העדות האחרות והגיוון בשכונה למדתי לאהוב גם תבשילים אחרים מלבד מה שבישלו אצלי בבית, עד היום אני אוהבת גפילטע פיש או אורז פרסי. הדלתות בשכונה היו פתוחות ובין השכנים הרגשתי אהובה ובטוחה.

בילדותי למדתי בבית הספר הצרפתי ביפו. מגיל שנתיים בגן ועד גיל 14, לאחר מכן עברתי לבית ספר אחר בתל אביב בשם "אחד העם". בבית הספר הצרפתי החינוך היה נוקשה ומחמיר אבל במבט לאחור אני מעריכה את החינוך, יצאתי משם עם כבוד, ערכים וכמובן שפות – צרפתית ואנגלית, דיברנו בבית לדינו וכך שהרווח יצא כולו שלי.

למדתי לכבד מבוגרים ולהיות עצמאית מגיל צעיר.

הספקתי ללמוד שנתיים בבית הספר "אחד העם" ומשם לתיכון עירוני ו' בתל אביב. באמצע התיכון, עברנו לגור בארצות הברית, חיינו שם שנתיים, חזרתי ארצה בגיל שבע עשרה. התאקלמתי שוב בארץ ובגיל שמונה עשרה כבר התחתנתי, שנה לאחר מכן ילדתי את בתי הבכורה והרחבתי את המשפחה. אני נשואה היום כמעט 44 שנים. כנראה שהחינוך הנוקשה והכבוד מושרשים עמוק, הדבר הכי חשוב לי עד היום זו משפחתי המורחבת והאהובה. אני מרגישה נאהבת וגאה בשלושת ילדי נכדיי ומשפחתי.

מחלת הפוליו בארץ

מחלת הפוליו פרצה בארץ בשנות החמישים. למזלי התחלתי את פסיעותיי הראשונות כבר בגיל 9 חודשים כך שבגיל 11 חודש כשלא יכולתי לעמוד וקדחתי מחום הבינו שמשהו לא כשורה. מכאן התחילו הריצות לבתי חולים לרופאים פרטיים והאבחנה הייתה אחת, "פוליו". נשארתי משותקת בשתי הרגליים וכמעט עד גיל שנתיים ישבתי בעגלה ללא יכולת תנועה. טופלתי ע"י רופאים פרטיים. הרופאים לא ידעו כיצד תמשיך להתפתח המחלה. זכור לי שבבית היה תמיד ריח של ליזול. ריח נוראי שעדין יכול לעלות באפי…חיטאו את הבית תמיד עם החומר הזה מכיוון שהמחלה הייתה מדבקת וחששו לשאר בני המשפחה. למזלי הטוב, בגיל שנתיים התחלתי את צעדיי הראשוניים כתינוק שלומד ללכת. (להבדיל מכמה ילדים בשכונה שנשארו משותקים) וברוך השם היום אני עומדת על רגליי עם הבדלים קלים בין רגל ימין לשמאל אבל ברוך השם הולכת… קרה לי נס! ועל כך אני מודה יום-יום.

 הקשר הרב דורי –  אני ונכדי ירין

תמונה 1

 

העשרהשיתוק ילדים "שיתוק ילדים היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. הסימפטומים של המחלה לא מופיעים אצל כ-90% מהחולים בה, אולם אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. בכאחוז אחד מההידבקויות חודר הנגיף למערכת העצבים המרכזית, פוגע בנוירונים מוטוריים, וגורם לחולשה ולשיתוק רפה חד. עבר היה שיתוק הילדים מהמחלות הנפוצות בעולם, והביא למותם של רבים עד לפיתוח החיסון נגדה בראשית שנות החמישים של המאה העשרים". 

מחלת הפוליו בישראל"בישראל יוצר החיסון לראשונה על ידי נתן גולדבלום בסוף שנות החמישים של המאה העשרים. עד אז, לעתים היו התפרצויות של המחלה, כפי שאירע בשנים 1949 – 1953 בישראל כשפרצה מגפת שיתוק הילדים (בשנת 1950 נצפו 1,621 מקרים כאלו)".  ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

פוליו
שיתוק ילדים היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. הסימפטומים של המחלה לא מופיעים אצל כ-90% מהחולים בה, אולם אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. בכאחוז אחד מההידבקויות חודר הנגיף למערכת העצבים המרכזית, פוגע בנוירונים מוטוריים, וגורם לחולשה ולשיתוק רפה חד. עבר היה שיתוק הילדים מהמחלות הנפוצות בעולם, והביא למותם של רבים עד לפיתוח החיסון נגדה בראשית שנות החמישים של המאה העשרים.

ליזול
מותג של נוזל חיטוי ניקוי, בעל צבע חום וריח חריף.

ציטוטים

”אבל היום אני ברוך השם הולכת... קרה לי נס! ועל כך אני מודה יום-יום“

הקשר הרב דורי