מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בנתניה

בחתונה של סבתא נירה
שלושת הבנות של סבתא נירה
קורות חייה של סבתא נירה

התקופה הייתה תקופת פרעות, כי נתניה הייתה מוקפת בכפרים ערביים, כמו אבושדיד ואום ח'אלד.
למרות זאת נתניה המשיכה להתפתח והפכה למושבה. שהאחראית על הפיתוח הייתה חברה בשם "הנוטע". אבא שלי היה המהנדס הראשון בנתניה, בתוקף תפקידו בנה את הירידה הראשונה לים. באותה תקופה כל יום אחר הצהריים הייתי יוצאת עם אבא שלי לערוך מדידות וחלוקת השטח למגרשים – פרצלציה.
 
ממושבה לעיר
בשנת 1948 כשהערבים פונו מאומחלד התחילו לבנות אזור תעשייה קטן על קו פרשת המים. ואז התחילו אחד אחרי השני לבנות מלטשות יהלומים ולכן כשנתניה הפכה לעיר, קראו לה עיר היהלומים. זה כמובן הביא המון מתישבים מרחבי הארץ ונתניה הכפילה את האוכלוסייה, כמו כן נתניה הייתה משופעת בבתי אריזה לתפוזים שהיו מגיעים מכל ישובי הסביבה. את התפוזים האלו היו אורזים מדביקים מדבקות תפוזי יפו ומעבירים במשאיות לנמל יפו משם זה היה יוצא בדרך כלל לאירופה.
 
למדתי בבית ספר ביאליק [ע"ש המשורר הלאומי] בכיתה ב יצאנו לטיול שנתי לבית ביאליק בתל אביב ופגשנו אותו. בתקופה זאת הייתה כיתה אחת בלבד. בחצר בית הספר היתה תחנה מטראולוגית למדידת כמויות הגשם אשר אני הייתי אחראית עליה ותפקידי היה להעביר את התוצאות לשירות בירושלים, כמו כן בקיץ הייתי מודדת את מעלות החום בחול של חוף הים ומעבירה אותן לירושלים.
 
בבית ספר תיכון, למדתי בבית ספר חקלאי בפרדס חנה. לאחר התיכון עליתי לירושלים ולמדתי באקדמיה לאומנות "בצלאל" כשהחוג המרכזי היה אריגה ורקמה אומנותית ותורת החומרים. משך הלימודים היה 4 שנים. בתור עבודת גמר ארגתי פרוכת שנקנתה, ונתלתה בבית הכנסת הגדול בניו יורק.
 
בסיום הלימודים ניהלתי את בית המלאכה של אק"ים. ( אגודה לקידום ילדים עם צרכים מיוחדים) ברחוב אגריפס התלמידים היו אורגים, שטיחונים, כיסויי מיטה , מפיות מפות ובעיקר סמרטוטיי ריצפה את הסחורה היו מוכרות מתנדבות ובכסף היינו קונים חומרים חדשים ומשלמים שכר סמלי לתלמידים כדי שירגישו שהם עובדים.
 
את סבא הכרתי "במנזה" שהיה מועדון סטודנטים למרות שלמדנו באותו מוסד אקדמי. סבא שלך למד גרפיקה אומנותית. החתונה שלי ושל סבא הייתה חתונה קטנה וצנועה כפי שנהגו לערוך פעם. לימים נולדו לי 3 בנות ורד, שרון, ועדי. ורד נולדה בשנת  1962,  שרון נולדה בשנת 1967, מיד לאחר מלחמת ששת הימים ועדי נולדה בשנת 1975.
 
בזמן מלחמת ששת הימים נקלעתי ברחוב הראשי של נתניה כשמטוס טופולב ירדני זרק פצצה אחת ונימלט [היה לי מזל גדול שלא ניפגעתי] באותה תקופה סבא שלך היה במילואים בכיבוש רמת הגולן. 
 
חגים
חג סוכות: החצר הייתה לנו סוכה שמורכבת מגפנים והיינו מרכיבים קירות מסדינים ומכינים שרשראות לסוכה לרוב מנייר עיתון לעיתים היינו יושבים בסוכה והיו מעלינו ענבים מהסכך. 
 
תשע"ו

מילון

אקים
אקים ישראל היא אגודה לאומית לקימום אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בישראל.

ציטוטים

”לעיתים היינו יושבים בסוכה והיו מעלינו ענבים מהסכך.“

הקשר הרב דורי