מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בכפר נטר

סבא אמנון והנכדה מיקה
סבא אמנון בגן הילדים
אני זוכר ילדות מאושרת ושמחה שעד היום ישנם ריחות שמזכירות לי אותה

שמי ענבר אמנון נולדתי בשנת 1946 בכפר נטר להוריי מאשה ושמחה ברנשטיין שהגיעו לכפר עם אחותי בתיה בשנת 1942.
 
הייתי בין הילדים הראשונים שנולדו בכפר. הבית שנולדתי בו היה במשק הראשון שעבר לנחלות. הוריי הגיעו מעיירה קטנה מפולין בשם "טלכן". כפר נטר נוסד בשנת 1939 ע"י בוגרי "בי"ס מקווה ישראל". היישוב היה היישוב ה-50 ברשימת יישובי "חומה ומגדל". היישוב נקרא "כפר נטר" על שם קרל נטר שיזם והקים את בית הספר "מקווה ישראל" והיה מנהלו הראשון.
 
כפר נטר של ילדותי היה שונה מהיום. הבתים היו קטנים והרחוב הראשי היה דרך עפר, המכוניות היו מועטות וכלי התחבורה הנפוץ, היה סוס ועגלה. היו הרבה לולים ופרדסים שנעלמו עם השנים. גם המשחקים אז היו שונים. אנחנו הילדים, בילינו רוב הזמן בחוץ במשחקים שכללו משחקי חבל, כדור, טיפוס על עצי התות שהיו גזומים לאורך הרחוב הראשי של הכפר ואכילת הפרי הטעים. בחורף היינו קופצים בשלוליות הגדולות שהיו רחוב הראשי של הכפר ומטיילים בשדות המוריקים ובפרדסים, קוטפים פרחים ואוכלם תפוזים ובקיץ על אופניים, רוכבים לים.
 
כילד עזרתי להוריי במשק בעבודות המשק. אבי לימד אותי לחרוש את השדה עם סוס ומחרשה. עזרתי להוריי בקטיף הירקות ובכל שאר העבודות.בגן הילדים למדנו בכפר, בצריף קטן ליד המכולת. ומכיתה א' עד כיתה ח' למדנו בבית ספר ויצמן בבית יהושוע. לבית הספר היינו מגיעים בתחילה על גבי עגלה שנגררה על ידי טרקטור ומאוחר יותר היו הסעות על גבי משאית. בכיתה א' לימדה אותי המורה רחל תורג'מן מכפר נטר בכיתות ב' ו-ג' לימדה אותי לאה ברטמן מבית יהושע ובכיתות ד', ה', ו', ז' ו-ח' לימד אותנו זיגו מתל יצחק ובכל השנים המנהלת הייתה אהובה שחר מתל יצחק. המקצוע היחיד שלמדנו אז וכיום לא לומדים אותו היה חקלאות שאותו לימדה אותנו המורה שושנה ויסמן מבית יהושע.
השיר "בהרים כבר השמש מלהטת" 
בכל בוקר היינו שרים את ההמנון שהולך כך: "בהרים כבר השמש מלהטת ובעמק עוד נוצץ הטל, אנו אוהבים אותך, מולדת, בשמחה, בשיר ובעמל. ממורדות הלבנון עד ים המלח נעבור אותך במחרשות, אנו עוד ניטע לך ונבנה לך, אנו ניפה אותך מאד. נלבישך שלמת בטון ומלט ונפרוש לך מרבדי גנים, על אדמת שדותיך הנגאלת הדגן ירנין פעמונים. המדבר, אנו דרך בו נחצובה, הביצות, אנחנו נייבשן, מה ניתן לך עוד להוד ושובע, מה עוד לא נתנו וניתן. בהרים, בהרים זרח אורנו, אנו נעפילה אל ההר, האתמול נשאר מאחורינו אך רבה הדרך למחר. אם קשה היא הדרך ובוגדת, אם גם לא אחד ייפול חלל, עד עולם נאהב אותך מולדת, אנו לך בקרב ובעמל!"
 
אני זוכר ילדות מאושרת ושמחה שעד היום ישנם ריחות שמזכירות לי אותה. ריח אדמה אחרי הגשם, ריח של פריחת ההדרים וריח הזבל של הפרות, בקיצור ריח של כפר. 
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
המשוב של מיקה:
"אני מאוד נהניתי בקשר הרב דורי עם סבא. למדתי המון על עברו ועל עבר כפר נטר. הייתי רוצה לעבור את זה שוב או עם סבא אמנון או עם סבא או סבתא אחרים".
 
המשוב של סבא אמנון:
"נהניתי מאוד לעבוד עם מיקה והתרשמתי מאוד מעבודתה במחשב. למדתי שיש לי נכדה חמודה ומוכשרת. דבר שידעתי מזמן. 
 
העשרה
כפר נטר: "כְּפַר נֶטֶר הוא מושב עובדים במישור החוף ליד העיר נתניה השייך למועצה אזורית חוף השרון. המושב הוקם ב-27 ביולי 1939‏ על ידי בוגרי ופועלי בית הספר מקווה ישראל, כישוב ה-50 ברשימת ישובי חומה ומגדל."
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו, 2015
מורה מובילה לביאה צנגוט
מדריכה יישובית איילת שחק

מילון

כְּפַר נֶטֶר
כְּפַר נֶטֶר הוא מושב עובדים במישור החוף ליד העיר נתניה השייך למועצה אזורית חוף השרון. המושב הוקם ב-27 ביולי 1939‏ על ידי בוגרי ופועלי בית הספר מקווה ישראל, כישוב ה-50 ברשימת ישובי חומה ומגדל.

ציטוטים

”אבי לימד אותי לחרוש את השדה עם סוס ומחרשה“

הקשר הרב דורי