מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בירושלים

תמונה משותפת, אני וים בביה"ס
היותי גננת
סיפורים מתקופת שירותו הצבאי של אבי תחת שלטון התורכים, חוויות משכנינו הערבים

נולדתי ב-1936 בירושלים, בבית דיברנו עברית, ארוחת השבת ליכדה את בני המשפחה (הנוהל היה שאף אחד לא יוצא לשום פעילות אחרת עד אחרי תום הארוחה) 
מטעמיה של אמי היחודיים והטעימים היו: כופתאות טעימות, בישולי ירוקות מיוחדים, דברי מאפה , בשבת בבוקר, נהגה אימי לחלק לכל ילד ממתקים באריזה. 
הרקע ההסטורי בו גדלתי, היתה זו התקופה, בעיצומו של שלטון הבריטי בארץ, חוויתי את תקופת המחתרות, שהובילה  אל מלחמת השחרור , אבי כיליד הארץ (שבע דורות) שירת בצבא התרכים ששלט בארץ לפני השלטון הבריטי, אמי הגיעה לארץ בגיל חמש, מתרכיה.
הסיפורים של אבא היו מתובלים בחוויות שירותו  כחייל תחת שלטון התרכים ששלט בארץ, וגם  חוויות של חבריים ערבים שגרו בסמכות לשכונתינו בירושלים. כעוסק בממכר עתיקות לאבי היו לאבי סיפורים מענינים בקשר לרכישה וקניה לציבור מעניין, כמו לטדי קולק,  שלימים היה ראש העיר של ירושלים, כמו כן שמענו  מפי אבי סיפורים מענינים בהקשר לידידתו עם יצחק בן צבי.שלימים היה נשיא מדינת ישראל, כתלמידת בית ספר שפיצר, אני יודעת לספר שהמבנה של בית ספרי, שלמעשה היתה ווילה של אחד מעשירי ירושלים.
באחד הספרים קראתי שבגלל המבנה המיוחד שהיה באותן זמנים, אירחו בתקופת שלטון הבריטי אירחו במבנה בית ספר את הגנרל אלנבי. בית הספר שימש גם כמקום מחתרת לארגון אצ"ל. הבת והחתן היו מראשי תנועת האצל, ולכן בית הספר היה על הכוונת בתקופת המשטר הבריטי.
השפה שבא למדתי היתה "עברית". , חברי היו ילדים מהשכונה, ומתנועת "בני עקיבא". נהגנו לשחק בחבל, ובקלס, בחמש אבנים בתופסת ועוד.
את בעלי פגשתי ע"י חברים, התחתנו בירושלים, בשנות ה-50. המתנות שקיבלנו לחתונה היו: סיפלוקוס ,סטים של כוסות, סט של צלחות, זרי פרחים ועוד.
היום, אני משתתפת בחוגים, מתנדבת בקהילה, משתתפת בהרצאות. תחביביי הם פיסול בעיסת נייר.                       עיסוקי בעבר: הייתי גננת בישובי ספר, ופקידה שנים רבות עד לפרישה. אני אוהבת לכתוב קורות חיים וסיפורים וכו' תחביב עיקרי קריאת ספרים.
סיפור המוכר בימי- מתקופת שלטון הבריטי בארץ הוא מותו של מאיר נקר ז"ל בכיר פעילי מחתרות, שהוצא להורג בתליה בפקודת משטר הבריטי ששרר בארץ באותם ימים.  

מילון

סיפולוקס
בקבוק לעשיית סודה

ציטוטים

”חברות עם שכניה הערבים“

הקשר הרב דורי